Wygrać walkę z nałogiem

Reklama

czw., 10/27/2016 - 16:35 -- koscielniakk

Można śmiało powiedzieć, że każdy z nas jest od czegoś uzależniony. W niektórych przypadkach są to nałogi, które niosą za sobą pozytywne skutki, jak na przykład bieganie. Inne są zupełnie neutralne - słuchanie muzyki czy żucie gumy. Niestety istnieją również takie, przez które można wpaść w silną depresję lub ciężko zachorować. Ten artykuł przybliży Ci sposoby na walkę z nałogiem na podstawie przykładu palenia papierosów.

 

Zastąp nałóg innym

Nałóg to nic innego, jak nasze przyzwyczajenie do pewnych czynów lub rzeczy. Trudno jest więc całkowicie z niego zrezygnować, skoro stanowi nasz codzienny rytuał. Jednym z najbardziej skutecznych rozwiązań jest zastąpienie danego nałogu innym. Nie może on być jednak równie lub nawet w połowie tak szkodliwy jak poprzedni. Powinien wręcz przynosić korzyści dla naszego zdrowia i samopoczucia. Porannego papierosa zamień na zdrową przekąskę - mały owoc lub warzywo.

 

Znajdź towarzysza

W walce z każdym nałogiem bardzo ważny element stanowi wsparcie od otaczających Cię osób. Musisz przebywać w towarzystwie ludzi, którzy motywują Cię do działania i dodają siły, aby osiągnąć wyznaczony cel. Na przykład przy rzucaniu palenia warto znaleźć sobie kompana, któremu również na tym zależy. Świadomość, że ta druga osoba daje radę powstrzymać głód nikotynowy to dodatkowa motywacja, żeby pokazać, że nie jesteś od niego słabszy psychicznie. Będziecie mieć możliwość wymiany doświadczeń i spostrzerzeń na ten temat.

 

Data skończenia z nałogiem

Każdy cel powinien posiadać datę jego realizacji. Jeśli chcemy nauczyć się pływać, to udajemy się na kurs, który zaczyna i kończy się w określonym czasie. Tak samo jest z rzucaniem palenia. Zaznacz dzień, w którym pastanowiłeś podjąć walkę z nałogiem i dzień, w którym wypalisz ostatniego papierosa. Nie należy przesuwać tej daty. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta - ponieważ nigdy z tym nie skónczysz.

 

Motywacja

Każdy obrany przez nas cel powinien być czymś motywowany. W tym przypadku czynników motywujących jest kilka. Przede wszystkim przestaniemy zatruwać swój organizm, a to pozwoli uchronić się przed długotrwałymi chorobami. Po drugie, zdobędziemy większą tolerancję od otoczenia, ponieważ nie każdy lubi zapach dymu tytoniowego. Przejawia się tutaj również aspekt materialny, gdyż nie paląc, w skali roku jesteśmy w stanie zaoszczędzić sporą kwotę pieniędzy. Zakładając, że paczka papierosów kosztuje 15 złotych, a starcza danej osobie na dzień, to przez rok jest to 5475 złotych.

 

Metoda małych kroczków.

Nie zerwiesz z nałogiem odrazu. Potrwa to kilka tygodni, a czasem nawet miesięcy, ale tylko taka metoda pozwoli Ci zachować osiągnięty efekt na dłuzej, a może nawet na stałe. Przy rzucaniu palenia powinniśmy zacząć od ograniczenia wypalanych papierosów na dobę.

 

Negatywne skojarzenia w stosunku do nałogu

Teretycznie każdy z nas wie, że palenie papierosów jest szkodliwe dla naszego zdrowia i osób przebywających w naszym towarzystwie. Większość ludzi jest w stanie określić, jakie skutki i choroby wywołuje nałogowe zażywanie nikoytyny. Jednak nic nie działa na wyobraźnie lepiej niż prawdziwe historie i obrazy. Oglądaj filmy, czytaj ksiązki na temat szkodliwości palenia. Zgodnie z zasadą im więcej, tym lepiej. Nastaw swój mózg na wstręt do tej czynności.

Walka z nałogiem jest trudna i często długotrwała. Jednak przy pomocy najbliższych oraz silnej determinacji jesteśmy w stanie przezwyciężyć swoje słabości, a nawet zastąpić je zdrowym przyzwyczajeniem.

Patrycja Sobiak

Komentarze

Wysłane przez Edyta2740 (niezweryfikowany) w
W walce z jakimkolwiek nałogiem potrzebna jest przede wszystkim silna wolna. Warto zdać sobie sprawę, że to my sterujemy swoim życiem, nie nałóg!

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.

Reklama