Czy jedzenie płatków Cheerios pomaga obniżyć poziom cholesterolu?

Reklama

wt., 02/01/2022 - 01:19 -- MagdalenaL

 Źródło zdjęcia: Cavan Images/Getty Images  

Wysoki poziom cholesterolu LDL (lipoproteiny o niskiej gęstości) może przyczynić się do rozwoju choroby serca. Niektóre produkty spożywcze mogą jednak obniżyć poziom cholesterolu. Istnieją dowody, które mogą świadczyć o tym, że Cheerios, popularny posiłek śniadaniowy, należy do tego typu produktów.

Cheerios to płatki śniadaniowe stworzone przez Nestle, które należy do przedsiębiorstwa General Mills. Jedna filiżanka bądź 28 gram oryginalnych płatków zawiera 2,83 g błonnika pokarmowego wraz z witaminami i minerałami, w tym Wit. D., Wit. C. czy wapno.

Cholesterol to rodzaj tłuszczu znajdującego się we krwi. Pewna ilość jest normalna, a wręcz niezbędna w organizmie, lecz zbyt wiele typu znanego nam jako LDL powoduje poważne problemy. Cholesterol jako woskowa substancja może gromadzić się w naczyniach krwionośnych i powodować ich zwężanie. W rezultacie, skutkuje to zawałem serca lub udarem mózgu.

Poddamy więc analizie związek pomiędzy cholesterolem a płatkami Cheerios. Przedstawimy również inne produkty, które pomagają w redukcji wysokiego poziomu cholesterolu.

Czy płatki Cheerios obniżają poziom cholesterolu?

Teoria dotycząca obniżania poziomu cholesterolu przez Cheerios pochodzi z badań przeprowadzonych w 1998 roku przez General Mills, które miały potwierdzić wpływ pełnoziarnistych płatków owsianych na poziom cholesterolu. Cheerios składają się przede wszystkim z pełnoziarnistego owsa. Badanie wykazało, że osoby, które jadły płatki owsiane, doświadczyły obniżenia poziomu cholesterolu całkowitego o 3,8% i obniżenia poziomu cholesterolu LDL o 4,2%. Warto podkreślić, że owe badanie sugeruje jakoby Cheerios wykazywało konkretny wpływ, wyniki mogą być jednak ekstrapolowane na inne pełnoziarniste płatki owsiane gotowe do spożycia.

Zgodnie z innymi przeprowadzonymi badaniami, spożywanie produktów owsianych jest w stanie zredukować poziom cholesterolu, gdyż owies zawiera w sobie rozpuszczalny błonnik zwany beta-glukanem. Autorzy wskazują na to, że beta-glukan pomaga w redukcji cholesterolu poprzez promowanie metabolizmu cholesterolu i usuwanie go z organizmu oddając stolec. Co więcej, pomaga to także zrównoważyć mikrobiom jelitowy, a co za tym idzie, poprawia metabolizm kwasów żółciowych. Następuje wtedy tworzenie krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, które działają w celu poprawy poziomu cholesterolu.

Po ilu porcjach jesteśmy w stanie zauważyć różnicę?

Badanie z 2019 roku dowiodło, że spożywanie 3 g beta-glukanu dziennie jako część zbilansowanej diety może zmniejszyć poziom cholesterolu. Ponadto, metaanaliza z 2014 roku wykazała, że 3 g lub więcej może obniżyć poziom cholesterolu LDL, jak i całkowitego bez żadnego wpływu na cholesterol HDL.

Producent płatków Cheerios stwierdza, że półtorej filiżanki (39 g) oryginalnych płatków zawiera 1 g rozpuszczalnego błonnika. Ludzie powinni także upewnić się, że jedzą te płatki śniadaniowe jako część zdrowej, dobrze zbilansowanej diety. Na rynku znajduje się mnóstwo różnych „Cheerios’ów” o nieco odmiennym składzie, dlatego ważne jest, aby czytać opakowania. Większość odmian składa się głównie z pełnoziarnistego owsa, a niektóre mogą nawet zawierać inne ziarna. Pewne smaki Cheerios mają w sobie cukier, co może być nieodpowiednie dla osób ograniczających jego spożycie.

Inne produkty, które redukują poziom cholesterolu

Istnieje wiele różnych produktów spożywczych przeznaczonych dla ludzi zmagających się z wysokim poziomem cholesterolu. Powinni oni skupić się na żywności, która zawiera w sobie rozpuszczalny błonnik obecny w fasoli, grochu, większości owoców oraz owsie. Beta-glukan jest jednym z rodzajów rozpuszczalnego błonnika pokarmowego. Osoby zmagające się z zaburzeniem cholesterolu mogą również spożywać pokarmy, w skład których wchodzą stanole i stanole roślinne. Są to związki przypominające cholesterol. Możemy je znaleźć w produktach takich jak:

- olej roślinny

- margaryna na bazie oleju roślinnego

- nasiona

- produkty zbożowe

- orzechy

- jarzyny strączkowe

- owoce

- warzywa

Do specyficznych pokarmów obniżających poziom cholesterolu zalicza się:

  • Płatki owsiane - pół szklanki zawiera 2 g rozpuszczalnego błonnika pokarmowego.
  • Awokado - 100 g awokado zawiera 10 g całkowitego błonnika. Badania wykazują, że spożywanie jednego awokado dziennie w ramach diety o umiarkowanej zawartości tłuszczu i zmniejszającej poziom cholesterolu może być korzystna dla obniżenia LDL, nie wpływając tym samym na cholesterol HDL.
  • Soja - białko sojowe może znacząco zredukować poziom cholesterolu LDL. Badania wskazują, że jest w stanie obniżyć go o 3-4% u dorosłych. W rezultacie, ludzie musieliby jeść około 25 g białka sojowego dziennie.
  • Owoce - jabłka, winogrona czy truskawki są bogate w substancję zwaną pektyną. Jest to kolejny rodzaj rozpuszczalnego błonnika, który może wspomóc redukcję poziomu LDL.

Podsumowanie

Płatki Cheerios składają się z pełnoziarnistego owsa, który zawiera pewien rodzaj rozpuszczalnego błonnika zwanego beta-glukanem. Może to sprzyjać w kontrolowaniu poziomu cholesterolu LDL w organizmie. Przeciętna osoba powinna spożywać 3 g beta-glukanu dziennie.

Możemy spożywać Cheerios w ramach naszej zrównoważonej diety, które obniżają cholesterol, lecz pamiętajmy o innych produktach (awokado, soja czy owoce) będącymi dobrym źródłem błonnika tak ważnego przy tej nieprawidłowości.

Warto mieć także na uwadze fakt, że płatki Cheerios są żywnością przetworzoną, a inne odmiany zawierają spore ilości cukru. Dlatego też, Cheerios i inne przetworzone produkty spożywcze powinny być zawsze spożywane z umiarem i tylko jako część zróżnicowanej diety.

Autor: 
Hana Ames / tłum. Klaudia Bredlak
Polub Plportal.pl:

Reklama