Powrót do zdrowia wyczerpanych nastolatek i nastolatków po kwarantannie

Reklama

ndz., 11/14/2021 - 00:30 -- MagdalenaL

Kończąca się pandemia jest dla dzieci ekscytująca, ale one też są nią wyczerpane. Psycholog wyjaśnia, jak rodzice mogą im pomóc.

Psycholog John Duffy, autor książki „Parenting the New Teen in the Age of Anxiety", praktykuje w Chicago. Specjalizuje się w pracy z nastolatkami, rodzicami, parami i rodzinami.

Po trzech długich semestrach pandemii, większość rodziców jest tak szczęśliwa, że ich nastolatki, nastolatkowie i młodzi dorośli, w końcu wracają z powrotem do szkoły w pełnym wymiarze godzin, z maskami na twarzy wewnątrz budynku, jako jednymi z niewielu oznak pandemii, które pozostały w ich codziennym życiu.

Zajęcia odbywają się w większości przypadków indywidualnie. Sport, kluby, przedstawienia, zespół muzyczny i inne zajęcia pozalekcyjne idą pełną parą. To jest ten semestr, na który czekały rodziny. Po opuszczeniu sezonów sportowych i uroczystości ukończenia szkoły, tańców, gier i innych przejściowych ceremonii, młodzież i młodzi dorośli w rzeczywistości odzyskują swoje życie. To powinien być dla nich ożywczy czas. Prawda?

Nie do końca. Moi młodzi klienci, w wieku od 10 do 22 lat, opowiadają zupełnie inną historię. Oni są wyczerpani.

Oto przedstawiam powody, wraz z kilkoma szybkimi i łatwymi 15-minutowymi rozwiązaniami, które mogą im pomóc.

Nie opuszczali domu, by iść do szkoły

Przez ostatnie półtora roku wiele z naszych dzieci przyzwyczaiło się do wstawania z łóżka i logowania się na zajęcia, a wszystko to w ciągu zaledwie kilku minut. Bez prysznica, bez śniadania, być może bez zmiany ubrania. Teraz, nowe rutyny i nawyki muszą być ustanowione na nowo. Jeśli twoje dziecko zostawia sobie mało czasu lub nie ma go wcale na przygotowanie się do nadchodzącego dnia, przyczynia się to do jego wyczerpania.

15-minutowe rozwiązanie: Zachęcaj je do stopniowego budzenia się nawet 15 minut wcześniej, co najmniej przez tydzień, aby dać czas na przygotowanie się. W ciągu kilku tygodni powinno wrócić do porannego rytmu.

Chodzili spać o wiele za późno

Pomimo naszych najlepszych starań, wiele dzieci nie zasypiało wcześnie i spało do późna podczas pandemii. Po prostu nie spali wystarczająco dużo. Teraz, gdy dzieci wróciły do szkoły w pełnym wymiarze godzin, nie dostosowały swoich wzorców snu. To potęguje ich poczucie wyczerpania, ponieważ nadal zasypiają późno, ale budzą się wcześniej, przez co brakuje im od ośmiu do dziesięciu godzin snu, którego potrzebują każdej nocy.

15-minutowe rozwiązanie: Wprowadzaj stopniowe zmiany w godzinach snu swoich dzieci, skracając czas chodzenia spać o 15 minut co kilka dni, aż będą spały wystarczająco długo. Wyeliminowanie urządzeń elektronicznych z sypialni również może tu znacząco pomóc. Ponadto, co być może najważniejsze, upewnij się, że ustanawiasz solidne domowe wzorce snu, w tym regulacje własnego snu.

Nie musieli ciężko pracować

Dzieci nie mają już wprawy w nauce akademickiej. Ostatnie semestry to mieszanina różnych metod nauki, a dzieci mówią mi, że żadna z nich nie była szczególnie skuteczna. W chwilach szczerości, większość moich klientów w wieku szkolnym mówi mi, że nie nauczyli się praktycznie żadnego materiału od marca 2020 roku, ale za to poznali kilka bardzo skutecznych sposobów na oszukiwanie systemu, Googlowanie odpowiedzi podczas egzaminów online i wykonywanie minimum zadań domowych.

15-minutowe rozwiązanie: Nasze dzieci muszą na nowo opanować sztukę skupiania uwagi w klasie i uczyć się w domu. W przypadku rodziców będzie to wymagało kontaktu z nauczycielami i doradcami, aby upewnić się, że dzieci są na dobrej drodze w szkole, a także ewentualnie z korepetytorami, którzy pomogą przywrócić efektywną rutynę odrabiania lekcji. Spróbuj dodać czas na odrabianie zadań domowych w łatwych do opanowania 15-minutowych porcjach każdego tygodnia.

Te interwencje mogą być tylko tymczasowe, aby zapoczątkować skuteczne nawyki, na które teraz może brakować dzieciom energii.


Źródło: Pixabay

Nie musieli się zadawać z ludźmi, których nie lubili

Niektóre dzieci powiedziały mi, że ponowne nawiązanie kontaktów społecznych zwiększyło ich wyczerpanie. Wiele z nich było znacznie mniej towarzyskich podczas pandemii i uznało to za mile widzianą ulgę od presji społecznej sprzed pandemii. Nie było wielu drabin społecznych, po których trzeba było się wspinać, dramatów, którymi trzeba było zarządzać, ani nowych związków, które trzeba było pielęgnować.

Teraz, dzieci czują się wepchnięte z powrotem w życie społeczne i czują się nieprzygotowane. Wyrzutki znów czują się wyrzutkami. Dręczyciele wracają do dręczenia. Znów rozgrywają się dramaty, a stare założenia na temat siebie nawzajem znów dają o sobie znać. Oczywiście, stare znajomości również kwitną, a nowe są nawiązywane. Większość dzieci jest bardzo zadowolona z powrotu do swoich rówieśników, ale czują się przytłoczone.

15-minutowe rozwiązanie: Poświęć 15 minut na ważną, pozbawioną presji rozmowę z dziećmi. Poproś je o jeden punkt kulminacyjny i jeden punkt krytyczny z ich dnia i porozmawiaj z nimi o tych momentach. Może się zdarzyć, że otrzymacie niewiele cennych uwag, albo że wywiąże się cała dyskusja. Tak czy inaczej, twoje dzieci będą wiedziały, że jesteś gotów porozmawiać z nimi o świeżej dynamice ich życia społecznego. Będziecie też mieli okazję do krótkiej burzy mózgów na temat słabych punktów, bez poczucia przytłoczenia rozmową.

Następnie należy się cofnąć i dać im trochę przestrzeni na odnalezienie drogi na nowo. Mogą na przykład zdecydować się na pozostanie w domu w weekendowy wieczór, kiedy normalnie by wychodzili. Na razie pozwól im regulować swoje życie towarzyskie i wyciszaj ich, kiedy powiedzą ci, że są na skraju poczucia przytłoczenia.


Źródło: Pixabay

Za mało się ruszali

W czasie pandemii wiele dzieci prowadziło coraz bardziej siedzący tryb życia. Leżały w łóżku, grały w gry wideo, przeglądały media społecznościowe i wysyłały SMS-y do przyjaciół. Ten wzorzec sprawił, że czuły się ospałe i zmęczone.

15-minutowe rozwiązanie: Ten czas stwarza okazję do ponownego zaangażowania fizycznego twoich dzieci. Niech zapiszą się do drużyny sportowej lub klubu tanecznego. Niech ćwiczą lub biegają w szkole. Im więcej się ruszają i im więcej energii fizycznej wydatkują, tym mniej będą się czuły wyczerpane. Rodziców zachęcam do tego, by uczynili codzienne ćwiczenia rutyną. Poprawa samopoczucia emocjonalnego waszych dzieci będzie tutaj dodatkowym atutem. Jeżeli okaże się, że wasze dzieci są oporne, zacznijcie od 15 minut ćwiczeń dziennie przez tydzień i od tego czasu kontynuujcie.

Pamiętajcie o długiej grze

Zachęcam rodziców, by okazali swoim dzieciom trochę wyrozumiałości, kiedy będą się dostosowywać. Pandemia odebrała im tak wiele i wytrąciła ich życie z rytmu, pozostawiając ich wyczerpanymi. Pozwólcie im powoli odzyskać impet i doceniajcie ich zwycięstwa w skutecznym wprowadzaniu zmian. Z odrobiną czasu i cierpliwości pomożecie swoim dzieciom odnaleźć drogę prowadzącą do rozwiązania tych problemów.

Autor: 
John Duffy / tłum. Magdalena Ambicka
Polub Plportal.pl:

Reklama