12 zdrowych zamienników żywności, które wam szkodzą i sprawiają, że przybywa wam kilogramów

Reklama

ndz., 08/08/2021 - 22:21 -- MagdalenaL

Gdy miałem 18 lat zacząłem myśleć o żywności, którą spożywam. Powodem było wyrażenie „niezdrowe jedzenie”, które przeczytałem w jednym z czasopism. Było mi także żal zwierząt, wszystkich krów, owiec i świń. Zdecydowałem odrzucić mięso i zacząłem uważnie śledzić to, co jem.

Przeczytałem artykuły naukowe i próbowałem zrozumieć jak zamienić normalne (nie zawsze zdrowe) jedzenie. Nie wszyscy wokół mnie rozumieli moje stanowisko, ale teraz, 15 lat później, w ogóle nie żałuję swojej decyzji. Chciałbym przekazać czytelnikom listę żywności, dla której znalazłem zdrowe alternatywy. Jestem pewny, że lifehacki opisane w tym artykule będą naprawdę pożyteczne dla tych, którzy nie chcą radykalnie zmieniać swoich nawyków żywieniowych. Ale jeśli jesteście gotowi na duże zmiany, najpierw skonsultujcie się z lekarzem.

  1. Ziemniaki kontra kalafior

Puree z kalafiora zawiera znacznie mniej kalorii niż puree z ziemniaków, a oba te dania mają prawie taki sam smak. Opcją dla wybrednych może być zmieszanie kalafiora i ziemniaków w proporcji 1:1 i dodanie kilku świeżych przypraw zamiast soli. W ten sposób uzyskujemy klasyczne, ale bardziej dietetyczne danie.

Robię zwykle po prostu puree z kalafiora. Perfekcyjnie zaspokaja głód i nie powoduje poczucia ciężkości w żołądku.

  1. Mąka pszenna kontra czarna fasola

Gdy zamienicie mąkę pszenną na czarną fasolę w waszych deserach, otrzymacie dania bez glutenu z dodatkową porcją protein. Dodatkowo, fasola jest bardzo smaczna, mimo że wielu myśli wprost przeciwnie. Gdy gotuję coś z ciasta, zawsze wykorzystuję ten trik z zamianą jednej szklanki mąki na jedną szklankę rozgniecionej fasoli.

Wierzcie mi, jakość waszych wypieków nie spadnie. Wręcz przeciwnie, gotowe danie zyska bardzo interesujący i niepowtarzalny smak.

  1. Sałata kontra szpinak

Dlaczego ktoś miałby zamienić jeden rodzaj zieleniny na inny? Faktem jest, że szpinak zawiera 2 razy więcej potasu, białka, wapnia, żelaza, niacyny i witamin A, B oraz C niż każde inne warzywo.

Oprócz tego ma dużą zawartość błonnika i minerałów takich jak magnez i fosfor. Prawie niemożliwe jest wyczucie różnicy w smaku, a szpinak posiada większą wartość odżywczą od sałaty.

  1. Kawa kontra cykoria lub matcha

Wszyscy piją kawę, ale bardzo mało ludzi wie, że jedna filiżanka napoju zawiera 95 mg kofeiny. Nadmierna konsumpcja kofeiny może powodować mdłości, niepokój, kołatanie serca czy bezsenność.

Cykoria również was pobudzi, ale nie zawiera kofeiny. Takie same właściwości posiada matcha, zielona herbata w proszku, która jest drobniej zmielona od kawy. Dodatkowo matcha zawiera L-teaninę, aminokwas, który pomaga zmniejszać stres. Niestety niewielu ludzi wie o tym zdrowym napoju.

  1. Czipsy ziemniaczane kontra prażona ciecierzyca

Przyjemnie jest pochrupać jakieś czipsy, ale tak naprawdę nie jest to dobre dla waszego zdrowia. Więc czym moglibyście je zamienić? Będziecie zaskoczeni, gdy zobaczycie, że smażona ciecierzyca z ulubionymi przyprawami smakuje prawie tak samo i również jest chrupiąca. Taka alternatywa jest także bogata w błonnik i magnez, minerał, który jest ważny w kontrolowaniu poziomu cukru we krwi i funkcjonowaniu systemu nerwowego.

  1. Mięso kontra tofu

Tofu jest żywnością przygotowaną z mleka sojowego, która jest świetnym źródłem protein i zawiera niepowtarzalne aminokwasy. Jeśli chcielibyście wstrzymać się od spożycia mięsa przez jakiś czas, ten sojowy produkt może posłużyć jako wspaniały zamiennik.

Poza tym, tofu jest na tyle „neutralne”, że możecie je zamarynować w ulubionym sosie i otrzymać pożądany smak. Samo w sobie jest właściwie bezsmakowe.

  1. Lody kontra zamrożone banany

Trudno jest sobie wyobrazić lato bez lodów. Ale nie jest dobre jedzenie dużej ilości lodów, ponieważ są mocno kaloryczne i zawierają dużo cukru. Zamrożone banany, rozdrobnione blenderem są lekkim, prawdziwym deserem bez dodatkowego cukru i produktów mlecznych. Takie lody są smaczne i wystarczająco lekkie, by cieszyć się nimi ile tylko chcecie.

  1. Majonez kontra awokado

Majonez, który wielu ludzi używa do swoich dań, robi się zwykle z jajek, masła i kwasu, na przykład octu. Ale codzienna konsumpcja majonezu, może być szkodliwa dla zdrowia człowieka, ponieważ majonez często posiada wysoką zawartość tłuszczów nasyconych.

Awokado także posiada dużo tłuszczu, ale jest to całkowicie inny rodzaj. Ten owoc jest bogaty w zdrowe tłuszcze i substancje odżywcze oraz zawiera około 20 witamin i minerałów.

  1. Tortilla kontra sałata

Nie jest to idealny zamiennik, ale rezygnacja z węglowodanów na rzecz świeżej sałaty od czasu do czasu, jest dobrym rozwiązaniem. Każda kanapka staje się zdrowsza, gdy zamienicie chleb liściem sałaty. W ten sposób możecie zwiększyć ilość substancji odżywczych ulubionego śniadania. W moim domu od dawna nie korzystamy z chleba i przyzwyczaiłem się, a kanapki robię z sałaty i zrozumiałem, że jest naprawdę smaczna.

  1. Płatki owsiane kontra quinoa

Quinoa i płatki owsiane są zdrowe i przynależą do zbalansowanej i zdrowej diety. Ale różnią się kilkoma rzeczami: szklanka quinoi zawiera 8 gramów protein, podczas gdy ta sama ilość płatków owsianych tylko 6 gramów.

Quinoa pokonuje także płatki owsiane jakością protein i zawiera więcej błonnika. Dlatego by uczynić swoją dietę bardziej różnorodną, możecie kaszę z owsa zamienić na kaszę z komosy ryżowej.

  1. Cukier kontra puree z jabłek

Jabłkowe puree może zapewnić niezbędną słodycz bez dodatkowych kalorii. Podczas gdy jedna szklanka niesłodzonego puree z jabłek zawiera tylko około 100 kalorii, szklanka cukru może zawierać ponad 770 kalorii. Różnica jest wyraźnie widoczna.

  1. Ryba kontra siemię lniane

Ryba jest bogata w kwasy Omega-3 i proteiny. Ale jeśli jesteście uczuleni na owoce morza, len jest cudownym zamiennikiem. Ma wysoką zawartość kwasów tłuszczowych Omega-3, dokładnie tak jak ryba.

Już 15 lat nie jem ryb, mięsa, mąki, fast-foodów i innych produktów, bez których ludzie nie wyobrażają sobie życia. Miewałem sytuacje, gdy ludzie wokół mnie nie mogli zrozumieć i potępiali moją dietę, ponieważ uważali, że nie mogę żyć bez jedzenia mięsa. Ale teraz mam 33 lata i czuję się wspaniale.

Nie czuję żebym się ograniczał, ponieważ troszczę się o swoje zdrowie tak fizycznie jak i psychicznie. Nie głoduję, po prostu układam dietę w ten sposób by dostarczyć ciału wszystkich niezbędnych substancji. Gdy mam na względzie fakt, że wszystkie wyniki badań są w normie, mój plan działa. Czuję się wspaniale również dlatego, że żyję i odżywiam się jak tylko zechcę i nie oszukuję swoich zasad moralnych. Ale jeśli pragniecie radykalnie zmienić swoje nawyki żywieniowe, radzę wam najpierw skonsultować się z lekarzem.

Czy możecie nazwać waszą dietę zbalansowaną? Czy macie swoje lifehacki jak zamienić zwykłe jedzenie w zdrowsze? Podzielcie się nimi z komentarzach poniżej.

Źródło: https://www.zajenata.bg/12-здравословни-заместителя-на-храните-които-ви-вредят-и-качвате-килограми-от-тях-news143777.html

Autor: 
tłum. Jolanta Gola
Polub Plportal.pl:

Reklama