Dlaczego nie chudnę? Siedem najczęściej popełnianych błędów

Reklama

sob., 04/30/2022 - 23:06 -- MagdalenaL

Zdjęcie: Odchudzanie, źródło: Freepik

Często mity żywieniowe i złe nawyki sprawiają, że nie udaje nam się osiągnąć celów związanych z odchudzaniem czy redukcją tkanki tłuszczowej.

Dlaczego nie chudnę? Jeśli również zadajesz sobie to pytanie, wyjaśnimy jakie są najczęściej popełniane błędy przy próbie utraty wagi.

To właśnie mity żywieniowe i złe nawyki uniemożliwiają nam często osiągnięcie naszych celów związanych z utratą wagi lub redukcją tkanki tłuszczowej.

  1. Zbyt duże ograniczenie ilości spożywanych kalorii. Jeśli nasze spożycie kalorii jest zbyt niskie, nie tylko będziemy głodni, ale również spowolni się nasz metabolizm i przejdzie w tryb oszczędzania. Będziemy spalać mniej kalorii i coraz trudniej będzie nam schudnąć. Mając to na uwadze, dobrze jest połączyć kilka dni niskiego spożycia kalorii, tak aby organizm zdołał wtedy spalić więcej tłuszczu, a następnie powrócić do normalnego spożycia. Można to osiągnąć poprzez włączenie jednego dnia oczyszczającego do swojej tygodniowej diety (np. w każdy poniedziałek).
  2. Jedzenie zbyt dużej ilości zdrowej żywności. Typowym błędem jest jedzenie zdrowej żywności, ale w zbyt dużej ilości i w efekcie spożywanie zbyt wielu kalorii. Awokado, orzechy, rośliny strączkowe... są wspaniałymi i sycącymi pokarmami, ale są również bardzo kaloryczne. Nie oznacza to, że musimy liczyć kalorie, ale musimy kontrolować porcje.
  3. Improwizowanie wszystkiego. To prawda, że mamy coraz mniej czasu na robienie zakupów, gotowanie i przygotowywanie posiłków... Ileż to razy w porze posiłku zdarzyło nam się otworzyć lodówkę a tam nie było nic zdrowego do jedzenia, więc w końcu zjedliśmy byle co. Jest to jeden z najczęstszych powodów, dla których ludziom nie udaje się schudnąć.
  4. Wysoki poziom kortyzolu (stresu). Kortyzol jest hormonem stresu, a kiedy jego poziom jest przez cały czas zbyt wysoki, uniemożliwia to prawidłowe działanie innych naturalnych mechanizmów w organizmie. Układ odpornościowy jest osłabiony, gorzej śpimy, a organizm nie spala tłuszczu, lecz ma tendencję do zatrzymywania go na przyszłe ewentualności. Sport, medytacja... pomagają obniżyć poziom kortyzolu. Możesz również włączyć do swojej diety słynne adaptogeny, które w naturalny sposób obniżają poziom kortyzolu.
  5. Niepicie wody. Kiedy jesteśmy odwodnieni, nasz mózg myli pragnienie z apetytem. Zatem brak nawodnienia może prowadzić do tego, że będziemy jeść więcej. Dwa litry dziennie to minimum (jeśli uprawiasz sport, potrzeba więcej).

  1. Brak ćwiczeń lub tylko ćwiczenia cardio. Ćwiczenia fizyczne powodują większą adaptację do diety, a także pomagają nam spalać kalorie. Każda aktywność fizyczna jest dobra i przyniesie nam korzyści. Ważne jest, aby uprawiać różne cardio (bieganie, chodzenie, pływanie, jazda na rowerze), ale jeszcze ważniejsze jest, aby wykonywać ćwiczenia siłowe, które pozwolą zbudować mięśnie (ćwiczenia funkcjonalne, przysiady, przysiady, wypady...). Wyższy procent mięśni w organizmie spowoduje, że twój podstawowy metabolizm będzie wyższy i będziesz spalać więcej kalorii w ciągu dnia.
  2. Niewystarczająca ilość snu. Spanie za mało i/lub źle również wpływa na proces odchudzania, ponieważ zmienia się poziom hormonów leptyny i greliny, które wpływają na nasz apetyt i łaknienie. Ważne jest, aby spać co najmniej 8 godzin, ale z fazami snu głębokiego, snu REM i snu lekkiego.
Autor: 
Patricia Merino / tłum. Magdalena Wąsala
Polub Plportal.pl:

Reklama