Sposób na obniżenie poziomu cholesterolu według ekspertów z Uniwersytetu Harvarda

Reklama

sob., 04/30/2022 - 23:14 -- MagdalenaL

Zdjęcie: Różne rodzaje strączków. Źródło: UNSPLASH

Rośliny strączkowe są doskonałym źródłem białka i błonnika, a jednocześnie mają niską zawartość tłuszczu i węglowodanów.

Wysoki poziom cholesterolu jest coraz powszechniejszym problemem (szacuje się, że dotyczy ponad połowy dorosłych mieszkańców Hiszpanii) i stanowi istotny powód do niepokoju, ponieważ może prowadzić do poważnych powikłań sercowo-naczyniowych.

Na szczęście zbyt wysoki poziom cholesterolu jest zwykle stosunkowo łatwy do zniwelowania, zwłaszcza poprzez wprowadzenie pewnych zmian w diecie, ale także poprzez poprawę jakości snu i regularne uprawianie sportu. W tym względzie artykuł opublikowany przez Uniwersytet Harvarda dostarcza nam kilku wskazówek, jak osiągnąć niższy poziom cholesterolu.

Rośliny strączkowe – potencjalny klucz

Autorzy twierdzą, że doskonałym sposobem na obniżenie poziomu cholesterolu jest zwiększenie udziału roślin strączkowych w naszej codziennej diecie.

Jak podkreślają, nasiona roślin strączkowych zawierają duże ilości białka i błonnika oraz mają niską zawartość tłuszczu i węglowodanów, co sprawia, że są bardzo pożywnym i zdrowym produktem.

Taki skład wyjaśnia, dlaczego liczne badania naukowe, na które powołują się badacze, powiązały dietę bogatą w rośliny strączkowe ze zmniejszonym ryzykiem wystąpienia wielu patologii, takich jak otyłość, cukrzyca, wysokie ciśnienie krwi, zaburzenia sercowo-naczyniowe i oczywiście zbyt wysoki poziom cholesterolu. Zaobserwowano również, że częste spożywanie roślin strączkowych może nawet przynieść poprawę u pacjentów, którzy już borykają się z wymienionymi problemami.

Na przykład, autorzy artykułu powołują się na badanie, w którym stwierdzono, że spożywanie szklanki nasion strączkowych dziennie przez trzy miesiące spowodowało znaczną utratę masy ciała, zmniejszenie obwodu talii, znaczny spadek poziomu glukozy we krwi, spadek poziomu cholesterolu we krwi nawet o osiem punktów oraz znaczne obniżenie ciśnienia krwi.

Z czego wynikają te właściwości?

Kluczem do wszystkich tych korzyści, jakie wydają się dzielić różne nasiona roślin strączkowych (ciecierzyca, soczewica, fasola, bób, groch itd.), jest ich wysoka zawartość błonnika, a dokładniej – lepkich, rozpuszczalnych włókien błonnika. Ten składnik odżywczy ma szczególną właściwość spowalniania wchłaniania w jelicie cienkim i wiązania się z pewnymi cząsteczkami niezbędnymi do tworzenia się cholesterolu.

Co więcej, rośliny strączkowe mają bardzo niski indeks glikemiczny, co obniża poziom cukru we krwi, a tym samym produkcję insuliny (z którą skorelowany jest nadmierny poziom cholesterolu we krwi).

Wszystkie te właściwości nie byłyby jednak równie wartościowe, gdyby nie wysoka zawartość białka w nasionach roślin strączkowych, która sprawia, że są one dobrym źródłem energii, częściowo zastępującym wiele innych pokarmów o wyższej zawartości cholesterolu.

Ponadto jest to pokarm bardzo sycący, więc osoby spożywające duże ilości roślin strączkowych mają tendencję do spożywania mniejszej ilości innych, mniej korzystnych produktów, co ma pozytywny wpływ na ryzyko otyłości i cukrzycy typu 2.

Wreszcie, strączki są również dobrym źródłem niektórych składników mineralnych, takich jak potas, magnez czy folian (forma witaminy B), które również mają bardzo pozytywny wpływ na wiele parametrów związanych ze zdrowiem układu sercowo-naczyniowego.

Z tych wszystkich powodów każdy, kto regularnie notuje wysoki poziom cholesterolu lub ma inne objawy złego stanu zdrowia układu krążenia, może odnieść duże korzyści z wprowadzenia prostych zmian w diecie, polegających na zwiększeniu udziału roślin strączkowych w codziennej diecie.

Autor: 
tłum. Magdalena Wąsala
Polub Plportal.pl:

Reklama