Pijesz zbyt dużo alkoholu? Oto jak to sprawdzić

Reklama

sob., 01/08/2022 - 23:52 -- MagdalenaL

Istnieje wiele powodów, dla których warto zdecydować się na „suchy styczeń” i zrezygnować z alkoholu w tym miesiącu. Być może wypiłeś trochę za dużo w czasie przerwy świątecznej, a teraz chcesz zacząć dietę lub ćwiczyć i nie możesz sobie pozwolić na dodatkowe kalorie albo spadek energii i motywacji.

„Być może jest ktoś, kogo martwi jego relacja z alkoholem. Teraz jest idealna okazja, aby się nad tym zastanowić”, powiedziała dr. Sarah Wakeman, zajmująca się zaburzeniami związanymi z używaniem substancji uzależniających w szpitalu w Massachusetts.

„Dla niektórych osób, które mówią, że nie będą pić przez cały miesiąc, może to być naprawdę trudne. Podejmując to wyzwanie, możesz przekonać się o własnej wytrwałości”, powiedział neuropsycholog dr. Sanam Hafeez, który prowadzi zajęcia w Kolegium Nauczycielskim Uniwersytetu Columbia.

Co radzą eksperci w kwestii „suchego stycznia”? Czytaj dalej.

1. Miej konkretne powody

Warto jasno określić swój cel, aby wypracować odpowiedni nawyk, stwierdziła Wakeman, która jest profesorem nadzwyczajnym w szkole medycznej na Uniwersytecie Harvarda.

„Badania, które prowadzimy na temat wyznaczania celów, pokazują, że gdy cel jest dla kogoś naprawdę istotny, a nie abstrakcyjny, łatwiej jest go osiągnąć”, powiedziała.

Konkretne cele, takie jak wprowadzenie nowych nawyków związanych ze snem lub zmiana rutyny ćwiczeń, ułatwią rezygnację z picia.

„Naprawdę chcę przestać pić, ponieważ wiem, że kiedy piję dużo, nie wstaję następnego ranka i nie ćwiczę - to bardzo konkretny cel”, powiedziała Wakeman.

Eksperci twierdzą, że dodatkową motywacją mogą być korzyści zdrowotne, jakie można odnieść dzięki ograniczeniu lub całkowitemu odstawieniu alkoholu.

„Stopniowe ograniczanie picia może mieć naprawdę widoczne korzyści dla zdrowia pod względem ciśnienia krwi, ryzyka raka, ryzyka chorób wątroby i innych schorzeń”.

„W ciągu miesiąca możesz zauważyć pewne krótkoterminowe korzyści, takie jak lepszy sen, ładniejsza cera dzięki poprawie stanu skóry, poczucie większej jasności umysłu i więcej energii”, dodała.

2. Wyznacz cele „SMART”


Zdjęcie

Wielu z nas może znać zasadę SMART z pracy lub szkoły, które mają na celu pomagać ludziom w wyznaczaniu osiągalnych celów. Skrót SMART oznacza:

  1. Specific (konkretne cele): wyznacz osiągalny cel, taki jak ograniczenie picia przez kilka dni w tygodniu. Możesz zwiększać ilość dni, aż osiągniesz swój ostateczny cel.
  2. Measurable (zauważalne, mierzalne): Ile trunków ograniczysz i jakiej wielkości? Zwróć uwagę na to, jakie ilości alkoholu spożywasz.
  3. Achievable (osiągalne): Upewnij się, że podczas miesiąca abstynencji nie będzie wielu spotkań towarzyskich, na których prawdopodobnie będzie podawany alkohol.
  4. Relevant (mające znaczenie): W jaki sposób rezygnacja z alkoholu pomoże mi w życiu i zdrowiu?
  5. Time based (oparte na czasie): Ustal rozsądne ramy czasowe, w których zrealizujesz swoje postanowienie. Jeśli chcesz, możesz później wyznaczyć kolejny cel.

„Jeśli ustawisz poprzeczkę zbyt wysoko, możesz ponieść porażkę, więc lepiej wyznaczyć sobie mniejsze cele, aby łatwiej je osiągnąć”, powiedział Hafeez. „Wszystko zaczyna się od szczerej rozmowy z samym sobą”.

3. Podziel się swoim celem z innymi

Eksperci twierdzą, że poinformowanie kilku znajomych lub członków rodziny o swoim celu może pomóc w jego osiągnięciu. W przypadku niektórych osób może być skuteczne ogłoszenie ich planu w mediach społecznościowych, a nawet zaproszenie innych do przyłączenia się i zrelacjonowania swoich postępów.

„Myślę, że ‘suchy styczeń’ w pewnym sensie właśnie tak się przyjął”, powiedziała Wakeman. „Jeśli publicznie ogłosisz, że zamierzasz coś zrobić, jest bardziej prawdopodobne, że będziesz się tego trzymać, niż gdybyś zachował to dla siebie”.

4. Spróbuj bezalkoholowych koktajli

Picie często kojarzy się ze spotkaniami towarzyskimi lub wesołym, świątecznym czasem. To może sprawić, że Twój mózg będzie postrzegać alkohol jako coś pozytywnego. Eksperci twierdzą, że możesz zwalczyć to pragnienie, zastępując wybrany napój czymś równie dobrym.

„Dla niektórych może to być tylko woda gazowana, a dla innych jest to tak naprawdę jakiś rodzaj (bezalkoholowego) napoju, który kojarzy się z zabawą i uroczystościami”, powiedziała Wakeman.

„Zastąpienie jednej rzeczy inną może zadziałać, ponieważ w ten sposób oszukujesz swój mózg”, powiedział Hafeez. „To może zdecydowanie pomóc Ci uniknąć pokusy”.

Istnieje cały przemysł zajmujący się produkcją napojów bezalkoholowych, które smakują (przynajmniej trochę) jak prawdziwe. Niektórzy twierdzą nawet, że dodane są tam składniki, które są „uspokajające” lub „zdrowe”.

„Jestem sceptycznie nastawiona do wszystkiego, co ma Cię zrelaksować lub ma niesamowite korzyści zdrowotne, które masz w obrębie szklanki, niezależnie od tego, co to jest”, powiedziała Wakeman. „Ale jeśli jest to alternatywa, która pozwala poczuć, że nie tracisz spotkania towarzyskiego, i pomaga wprowadzić pożądane zmiany w spożyciu alkoholu, to nie widzę przeciwwskazań”.

5. Obserwuj swoje postępy, cele i uczucia

Nawet jeśli nie uda Ci się całkowicie odciąć od alkoholu, obserwowanie swoich emocji może być bardzo pomocną informacją.

„Nawet samo ocenienie swojego zachowania, niezależnie od tego, czy chodzi o alkohol, ćwiczenia fizyczne, czy dietę, może być interwencją samą w sobie”, powiedziała Wakeman.

„Nawet jeśli ktoś nie jest jeszcze gotowy na wprowadzenie zmian, samo prowadzenie dziennika, kiedy pijesz, w jakich sytuacjach pijesz więcej i jak się wtedy czujesz, może naprawdę pomóc Ci zidentyfikować sytuacje, w których możesz być bardziej skłonny do picia”, dodała.

Kontroluj swoje objawy

Eksperci twierdzą, że jest jeszcze jeden element, który jest ważny dla pomyślnego przejścia „suchego stycznia”. Ważne jest, aby obserwować, czy Ty – lub ktoś z Twoich bliskich – wykazujecie jakiekolwiek negatywne objawy wynikające z ograniczenia lub całkowitego odstawienia alkoholu. Może to być znak, że potrzebujecie profesjonalnej pomocy, aby osiągnąć swój cel.

„Pierwszą rzeczą, o której należy pamiętać, jest to, czy rzeczywiście masz zaburzenia związane z nadużywaniem alkoholu”, powiedziała Wakeman. „Jeśli ktoś pije bardzo dużo każdego dnia i jest narażony na skutki odstawienia, nagłe zaprzestanie picia może być naprawdę niebezpieczne”.

Osoba z prawdziwym zaburzeniem nadużywania alkoholu, która przyzwyczaiła się do posiadania pewnej ilości alkoholu w swoim organizmie każdego dnia, może potrzebować odwyku i doświadczać poważnych objawów fizycznych, takich jak drżenie, pocenie się, przyspieszone tętno i drgawki.

„To byłby wyraźny sygnał, że musisz porozmawiać z lekarzem na temat leczenia odwykowego i nie przerywania na własną rękę”, powiedziała Wakeman.

Autor: 
Sandee LaMotte / tłum. Natalia Kochan
Polub Plportal.pl:

Reklama