Jesteś nocnym markiem czy rannym ptaszkiem? Jedno z nich może uchronić przed depresją

Reklama

czw., 08/12/2021 - 00:15 -- MagdalenaL

Zdjęcie

Tytuł oryginalny: „Jesteś nocnym markiem czy rannym ptaszkiem? Badania pokazują, że jedno z nich może uchronić przed depresją"

Wyskakujesz rano z łóżka pełen entuzjazmu i gotowy do działania? A może powtarzasz opcję drzemki aż do ostatniej chwili i zmęczony wleczesz się do pracy?

Brawo, jeśli jesteś rannym ptaszkiem, ponieważ twoje wrodzone nawyki senne i rytm dobowy pasują do tradycyjnego harmonogramu pracy 8-16 i godzin dostarczania dzieci do szkoły.

Jednak, jak głosi badanie opublikowane w poniedziałek w czasopiśmie „Molecular Psychiatry”, to pech, jeśli jesteś nocnym markiem, zaprogramowanym na efektywne działanie popołudniem i nocą oraz skłonnym do chodzenia późno spać.

Badanie wykorzystało dane dotyczące snu zebrane z monitorów aktywności na nadgarstkach noszonych przez ponad 85,000 uczestników UK Biobank, badania, które gromadzi dogłębne informacje genetyczne i zdrowotne od ponad pół miliona Brytyjczyków. Badacze porównali dane dotyczące snu z samopoczuciem badanych i odkryli, że ludzie z niedopasowanym cyklem snu częściej chorują na depresję, lęki i rzadziej mają dobre samopoczucie.

„Problemy zdrowotne związane z byciem nocnym markiem są prawdopodobnie rezultatem życia w świecie rannych ptaszków, co powoduje zakłócenia w ich rytmie dobowym” mówi Kristen Knutson, specjalistka od snu, profesor nadzwyczajny neurologii i medycyny prewencyjnej na Northwestern University Feinberg School of Medicine, niezaangażowana w projekt.

Przeciwstawianie się naszemu wewnętrznemu zegarowi okazuje się ściśle związane z poziomem depresji, a „wyższy stopień niezgrania jest związany z wyższym prawdopodobieństwem wystąpienia depresji” mówi autorka badania, dr Jessica Tyrrell, starsza wykładowczyni na University of Exeter Medical School w Wielkiej Brytanii.

Poprzednie badania, w tym jedno autorstwa Knutson, rozpoznały związek między depresją a cyklami snu, „aczkolwiek największe dowody występują u pracowników zmianowych” mówi Tyrrell. „Niektóre badania wskazują, że u tych osób częściej występuje depresja i złe samopoczucie”.

Dobre wieści dla rannych ptaszków

Z drugiej strony, „nowatorskie i ważne odkrycie” badania pokazuje, że u osób, które lubią wstawać rano, występuje mniejsze prawdopodobieństwo nieregularnego snu, niż u nocnych marków, mówi Knutson.

„Jeśli jesteś rannym ptaszkiem, to rzadziej wystąpi u ciebie depresja i częściej będziesz mieć dobre samopoczucie. Po części, może być to spowodowane faktem, że u rannych ptaszków rzadziej występuje społeczny jet lag” wyjaśnia Tyrrell.

„Społeczny jet lag” pojawia się, gdy w weekendy kładziemy się później spać i wstajemy później, niż w tygodniu, gdy musimy iść do pracy. Określenie pochodzi od jet lagu, którego doświadczamy, gdy podróżujemy pomiędzy strefami czasowymi, jednak „społeczny jet lag” jest „skutkiem rozbieżności między rytmem biologicznym danego człowieka, a dziennym harmonogramem określonym przez społeczne ograniczenia” mówi Tyrrell.

Inne możliwości obejmują ekspozycję na światło dzienne dla tych, którzy wstają wcześnie, mówi Knutson. „Ekspozycja na światło jest większa dla rannych ptaszków, a dla tych z większą zmienną godzin snu jest ograniczona. Istotnie, terapia jasnym światłem jest formą leczenia w niektórych odmianach depresji” dodaje.

„Niespójność dobowa może także prowadzić do nieodpowiedniej długości i jakości snu, co może pogarszać samopoczucie i zaostrzać zaburzenia nastroju” mówi Knutson. „Ostatecznie pojawia się problem jajka i kury, często dręczący badania, które pokazują tylko powiązania, nie przyczyny. Jest także możliwe, że osoby chorujące na depresję mają nieregularne godziny snu, co powinno być przedmiotem badań w przyszłości”.

Autor: 
Sandee LaMotte / tłum. Aleksandra Nowakowska
Polub Plportal.pl:

Reklama