Mężczyźni: jak podkręcić testosteron?

Reklama

wt., 04/27/2021 - 10:45 -- MagdalenaL

Testosteron jest najważniejszym męskim hormonem płciowym i jest przede wszystkim znany jako czynnik determinujący popęd seksualny i sprawność seksualną. Mężczyźni często jednak nie wiedzą, że ten hormon determinuje również wiele innych czynników, takich jak tłuszcz na brzuchu, choroby serca, wysokie ciśnienie krwi i cukrzycę.

Przy odpowiedniej diecie, aktywności ruchowej i wystarczającej ilości snu możesz pozytywnie wpłynąć na poziom testosteronu. Testosteron jest wytwarzany głównie w jądrach, ale także częściowo w nadnerczach.

Po 25 roku życia produkcja spada średnio o jeden procent rocznie. Po pięćdziesiątce, częściowo z tego powodu, zmniejsza się masa mięśniowa i siła mięśni. Pogarsza się również twoja pamięć krótkotrwała i nasila się osteoporoza.

Popęd seksualny

Tłuszcz na brzuchu powiększa się szybciej poprzez spadek testosteronu. Ponadto zdarza się, że hormon ten ma skłonność, by ulokować się w brzuchu. W rezultacie przez twoje ciało przepływa o wiele mniej testosteronu, który odpowiedzialny jest za popęd seksualny i erekcję.

Mężczyźni dysponują z natury niskim skupieniem damskiego hormonu: estrogenu. A wraz ze spadkiem testosteronu, estrogen może zacząć odgrywać ważniejszą rolę w organizmie. Ten hormon ma działanie tuczące u mężczyzn.

Pozbądź się tłuszczu brzucha

Jeśli jesteś na etapie życia, w którym tłuszcz na brzuchu ma skłonność do odkładania się, powinieneś wiedzieć, że tłuszcz brzucha również sam z siebie wytwarza estrogen,

co sprawia, że tłuszcz gromadzi się jeszcze szybciej. Interweniuj więc na czas. Na szczęście istnieje wiele sposobów na utrzymanie wysokiego poziomu testosteronu.

I nie czekaj, aż skończysz pięćdziesiąt lat, gdyż najwięcej korzyści odniesiesz dopiero po trzydziestce.

Więcej treningu siłowego

Sport stymuluje produkcję testosteronu, ale nie możesz ćwiczyć bez końca. Długodystansowe sporty,takie jak bieganie 15 kilometrów cztery razy w tygodniu, hamują wytwarzanie testosteronu i stymulują produkcję kortyzolu, który odpowiedzialny jest za niszczenie mięśni.

Sporty, w których musisz wykorzystać  wiele grup mięśniowych, tak naprawdę wyświadczają przysługę testosteronowi. Używanie siły, na przykład przy podnoszeniu ciężarów czy wiosłowaniu, jest ważniejsze dla produkcji tego hormonu, niż powtarzanie tych samych ruchów przez długi czas.

Inną zaletą odpowiednich ćwiczeń jest fakt, że możesz pozbyć się masy tłuszczowej wytwarzającej estrogen i zastąpić ją masą mięśniową. W ten sposób upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu. Pomoże ci w tym każda siłownia.

Nabiał, mięso lub tłuste ryby

Zbyt wiele tłuszczu na brzuchu jest złe, ale zbyt chude ciało jest również nieodpowiednie. Dostarczanie ciału zbyt małej ilości tłuszczu źle wpływa na wytwarzanie testosteronu.

U mężczyzn, którzy są na ścisłej diecie, poziom testosteronu spada. Codzienne spożywanie niewielkiej ilości tłuszczu w postaci nabiału, mięsa lub tłustych ryb jest korzystne dla produkcji hormonu.

Dieta, aktywność ruchowa oraz odpowiednia ilość snu mają duży wpływ na poziom testosteronu. Decydujący jest również stan twojego umysłu, który do pewnego stopnia kontroluje aktywność jąder. Ciągła depresja, poczucie impotencji i wątpliwości co do własnych możliwości, hamują wytwarzanie testosteronu. Ale z drugiej strony jego niedobór może również powodować drażliwość, zmiany nastroju i depresję.

Poprzez zmianę stylu życia, możesz samodzielnie wpłynąć na produkcję testosteronu. Uzupełnianie testosteronu w postaci tabletek, zastrzyków i żeli może zakłócić twój naturalny system produkcji i zwiększyć ryzyko raka prostaty. Dlatego wskazane jest, by skonsultować się z lekarzem, zanim zrobisz to na własną rękę, ponieważ jest bardzo możliwe, że twoje objawy spowodowane są czymś innym niż niski poziom testosteronu.

Autor: 
Jan Willem Wensink, tłum. Agata Furmanek
Źródło: 

rtlniewus.nl

Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama