Dieta śródziemnomorska jako droga ku długowieczności

Reklama

sob., 02/29/2020 - 18:57 -- koscielniakk

Dieta śródziemnomorska od dawna uważana za jedną z najzdrowszych na świecie .

Nowe badanie opublikowane w czasopiśmie BMJ Gut wykazało, że spożywanie diety śródziemnomorskiej przez zaledwie jeden rok zmieniło mikrobiom osób starszych w sposób, który poprawił funkcjonowanie mózgu i znacząco przyczynił się do zachowania długowieczności.

Badanie wykazało, że dieta może hamować wytwarzanie zapalnych substancji chemicznych, które mogą prowadzić do utraty funkcji poznawczych. Dieta może zapobiegać rozwojowi chorób przewlekłych, takich jak cukrzyca, rak i miażdżyca.

„Nasze odkrycia potwierdzają sens zmiany zwyczajowej diety w celu modulowania mikroflory jelitowej, która z kolei może wpływać na zdrowsze starzenie się” - stwierdzili autorzy badania.

Rola mikrobiomu

Nauka mówi , że około 60 ton żywności przechodzi przez przewód pokarmowy przeciętnego człowieka, narażając nasze wnętrzności na miliardy różnych bakterii oprócz tych, z którymi się urodziliśmy. Wiele z tych małych stworzeń odgrywa ważną rolę - dobrą i złą - w tym, jak dobrze wchłaniamy składniki odżywcze; funkcjonalność naszej odpowiedzi immunologicznej oraz nasz poziom energii i metabolizmu.

Nauka wykazała, że ​​wraz z wiekiem rodzaje i ilość mikrobów znajdujących się w jelitach zmniejsza się. Zła dieta jest szczególnie powszechna wśród osób starszych w domach opieki oraz osób mieszkających samotnie. Problemy zdrowotne i dentystyczne mogą również utrudniać osobom starszym przestrzeganie zrównoważonej diety.

W miarę zmniejszania się różnorodności bakterii dochodzi do „starzenia się stanu zapalnego , przyczyniając się do związanych z wiekiem procesów zapalnych, które mogą prowadzić do raka, zaburzeń neurologicznych i innych chorób.

 

Zmiana nastąpiła w ciągu 12 miesięcy

W badaniu przeanalizowano mikrobiom jelitowy 612 osób starszych z Francji, Włoch, Holandii, Polski i Wielkiej Brytanii, a następnie poddano 323 z nich specjalnej diecie na rok.

Chociaż dieta została zaprojektowana dla osób starszych, opierała się na śródziemnomorskich zasadach spożywania dużej ilości owoców, warzyw, orzechów, roślin strączkowych, oliwy z oliwek i ryb oraz małej ilości czerwonego mięsa, cukru i tłuszczów nasyconych.

Resztę osób w wieku od 65 do 79 lat poproszono o kontynuowanie jedzenia, jak zawsze przez te same 12 miesięcy.

Po upływie roku ci, którzy przestrzegali diety śródziemnomorskiej, zauważyli korzystne zmiany w mikrobiomie w ich układzie trawiennym. Utrata różnorodności drobnoustrojów została spowolniona, a produkcja potencjalnie szkodliwych markerów zapalnych, takich jak białko C-reaktywne i interleukina-17, została zmniejszona.

Jednocześnie zaobserwowano wzrost pożytecznych bakterii związanych z poprawą pamięci i funkcji mózgu. Wydaje się, że dieta pobudza rejony „kluczowe” dla stabilnego „ekosystemu jelitowego”, a także spowalnia objawy słabości, poprawia takie szybkość chodzenia i siłasiłę chwytania za rękę.

Narodowość nie wydawała się mieć znaczenia. Odkrycia były podobne i spójne bez względu na to, gdzie żyli ludzie i bez względu na ich wiek czy wagę, która ma wpływ na unikalny skład mikrobiomu danej osoby.

Badanie jest częścią większego badania z udziałem 1200 osób o nazwie Europejski Projekt Odżywiania u Osób Starszych lub NU-AGE, który rozpoczął się w 2012 r. Poprzednie publikacje badań wykazały, że osoby ściśle przestrzegające diety poprawiły pamięć i ogólnie zdolności poznawcze. Większe przestrzeganie diety zmniejszyło również tempo utraty kości u osób z osteoporozą oraz poprawiło ciśnienie krwi i sztywność tętnic.

 

Korzyści z diety śródziemnomorskiej

Odkrycie, że dieta śródziemnomorska może pozytywnie wpływać na mikrobiom, nie jest niczym zaskakującym. Wykazano zmniejszenie ryzyka cukrzycy, wysokiego poziomu cholesterolu, demencji, utraty pamięci, depresji i raka piersi. Posiłki ze słonecznego regionu Morza Śródziemnego były również powiązane z mocniejszymi kościami, zdrowszym sercem i dłuższym życiem, jak i utratą wagi.

Dieta obejmuje proste, oparte na roślinach gotowanie, przy czym większość posiłków koncentruje się na owocach i warzywach, pełnych ziarnach, fasoli i nasionach. Istotne są orzechy z dużym naciskiem na oliwę z oliwek z pierwszego tłoczenia. Pożegnaj się z rafinowanym cukrem i mąką, z wyjątkiem sytuacji okazjonalnych. Tłuszcze inne niż oliwa z oliwek, takie jak masło są spożywane rzadko.

Mięso może pojawiać się, ale rzadko, zwykle tylko w celu przyprawienia potrawy. Zamiast tego posiłki mogą obejmować jajka, nabiał i drób, ale w znacznie mniejszych porcjach niż w tradycyjnej zachodniej diecie. Ryby są jednak podstawą.

„To coś więcej niż dieta, to styl życia”, powiedziała dietetyczka Rahaf Al Bochi z Atlanty we wcześniejszym wywiadzie.

Dieta śródziemnomorska zdobyła pierwsze miejsce w rankingach „najlepszej diety” US News i World Report przez trzy lata z rzędu.

 

Autor: 
Ewelina Cendrowska
Polub Plportal.pl:

Reklama