Pomocy, kolega kradnie mój pomysł!

Reklama

pt., 03/19/2021 - 15:25 -- MagdalenaL

Zdjęcie: Engin Akyurt / Pixabay 

Sofia pracuje w zespole z wieloma mężczyznami. Na spotkaniach raz po raz jej pomysły zostają przejęte przez kogoś innego, kto uznaje je za własne. Sofii po prostu nikt nie słyszy. Co można z tym zrobić?

34-letnia Sofia pyta: ,,Pracuję w typowo męskiej branży. Na spotkaniach nikt nie liczy się z moim zdaniem. Podsuwam pomysł - nikt nie reaguje. Ale, gdy kolega proponuje to samo, rzecz jasna jako własny pomysł, jeden do jednego, wszyscy go popierają, tak jakbym nic nie powiedziała. Co mogę zrobić, żeby ktoś mnie usłyszał?”

Droga Sofio, możesz zrobić bardzo wiele, jeśli tylko jesteś gotowa żeby wyraźnie zaznaczyć swoje stanowisko i wejść na ring. Być może pomocne będą poniższe uwagi na temat niuansów komunikacji specyficznych dla płci, które utrudniają życie w męskim świecie wielu kobietom. Ta wiedza może ułatwić ci nie branie tego do siebie i wycofywanie się z sytuacji oraz postrzeganie jej jako wyzwania, które zmotywuje Cię do podążania naprzód ze swoimi pomysłami.

Różnice w komunikacji między kobietami i mężczyznami są ogromne. Jak wynika z badań socjolingwistki Deborah Tannen, już w dzieciństwie nieświadomie uczy się różnych form komunikacji. Chłopcy uczą się języka wertykalnego, którego głównym celem jest sprawdzenie statusu grupy i wyjaśnienie, kto jest najsilniejszy. Ma to zastosowanie również podczas spotkań. Chodzi o grę polegającą na rywalizacji i rzucaniu sobie wyzwań. Zdarza się, że czyjś pomysł zostaje skradziony. To dla sportu, oczywiście.

Dziewczęta, z drugiej strony, mają tendencję do trenowania horyzontalnego zachowania językowego, które ma na celu wzmocnienie relacji i zrównoważenie interesów. Niewyróżnianie się w grupie, bycie równym wśród innych. Zasadniczo jest to dobre dla struktury społecznej, ale z drugiej strony niekorzystne, jeśli chodzi o wyróżnienie się ideą, wypowiedzią.

Deborah Tannen zbadała różnice w proporcjach rozmów między mężczyznami i kobietami w środowiskach zawodowych. Stwierdziła, że mężczyźni zajmują znacznie więcej miejsca swoimi wypowiedziami podczas spotkań. Podczas, gdy kobiety mówią łagodniej i krócej, mężczyźni częściej zabierają głos i znacznie dłużej się wypowiadają. Zajmują przestrzeń, akustycznie i czasowo.

Komunikowanie i długie wywody są symbolem statusu i dowodem władzy. Mężczyźni używają tego bez wstydu, podczas gdy kobiety częściej się powstrzymują i nie chcą zajmować dużo miejsca - z obawy, że wydadzą się zbyt dominujące lub niechętne do współpracy. Wszystko to dzieje się nieświadomie i bez złych intencji. Jednak efekt jest dokładnie taki, jaki opisujesz w swoim codziennym życiu. Twoje pomysły nie są słyszane, za to podsłuchiwane lub po prostu porywane.

Piszesz, że nie chcesz tego dłużej znosić. Więc oto plan!

Wybierz odpowiedni moment

Przede wszystkim nie prezentuj swojego pomysłu na samym początku spotkania. Na początku ustalana jest kolejność wśród uczestników. Dopiero, gdy porządek zostanie ustalony powróci spokój i treść komunikatu będzie słyszana. Dlatego poczekaj kilka pierwszych minut zanim przedstawisz swój pomysł. Oczywiście, należy się w tym czasie zaangażować, ale bez obrazy.

Nie spiesz się

Mów głośno i powoli. W ten sposób twój głos automatycznie się pogłębi, a to wpłynie na wzmocnienie pozycji. Przedstaw spokojnie swój pomysł. Używaj faktów, liczb i danych. Mężczyźni są bardziej skłonni trzymać się faktów i rzeczowych argumentów.

Zaprezentuj swój pomysł w spersonalizowany sposób

"A może by tak...?" jest niezobowiązujące i pozostawia właściciela pomysłu otwartym. Sformułowanie nie jako pytanie, ale jako jednoznaczny, spersonalizowany komunikat, np. "Jestem za tym ....!". Powód 1,2,3: "Kto zgadza się z moim pomysłem?". Unikaj trybu przypuszczającego: słowa takie jak moglibyśmy, powinniśmy, dobrze byłoby stawiają twój pomysł w złym świetle i zachęcają do podsłuchiwania.

Poprzyj swoją propozycję wiedzą

Nie mów "Z mojego punktu widzenia...", ale "Nasza udana kampania dowodzi, że...".

Skieruj swoje pomysły do osoby podejmującej decyzję

Zgodnie z zasadą hierarchii, osoba o najwyższym statusie jest również najważniejsza w urzeczywistnianiu TWOJEGO pomysłu.

Odzyskaj swój pomysł

Jeśli ktoś odbiera Ci Twój pomysł, natychmiast to wyjaśnij. Na przykład: ,,Cieszę się, że popierasz mój pomysł! Pozwól, że ponownie przedstawię korzyści płynące z mojej propozycji" lub ,,Cieszę się, że MÓJ pomysł spotyka się z Twoją aprobatą!"

Przerywaj spokojnie i nie pozwól przerywać sobie

Kobiety postrzegają przerywanie w pracy jako niegrzeczne. Mężczyźni często nie myślą o tym w przypływie chwili. Wypróbuj tego i po prostu wejdź do rozmowy. Jeśli wielokrotnie przerywa Ci się w prezentowaniu myśli, miej przygotowane hasło, np. ,,Teraz ja mówię!" lub ,,Panie ..., chętnie posłucham, jak skończę!". Wykorzystaj również bardzo skuteczną technikę komunikacji niewerbalnej: podkreśl swój komunikat wyciągając prawą rękę, jak policjantka zatrzymująca się na drodze.

Zajmuj miejsce

Weź udział w wirtualnych spotkaniach. Jesteś wyższy wewnątrz i na zewnątrz. Na spotkaniach bezpośrednich wybieraj miejsce w widocznym miejscu, w miarę możliwości na czele. Miej pod ręką dużo materiałów, takich jak teczki i zeszyty - one również powiększą Twoją przestrzeń.

 

Droga Sofio, najważniejsze to po prostu iść do przodu. Mów śmiało, głośno i wyraźnie. W końcu chcesz być szanowana, a nie kochana. Wykorzystaj czas na przemówienie, który ci się należy. Słowa dają wiarygodność i władzę. To ona pozwoli ci wcielić pomysły w życie i opatrzyć je swoją marką.

Autor: 
spiegel.de, tłum. Paulina Leopold
Polub Plportal.pl:

Reklama