Tekstylia z kościelnymi motywami w historii designu

Reklama

ndz., 01/24/2021 - 15:38 -- MagdalenaL

W nowej wystawie przedstawiono szaty liturgiczne. Najstarsze z nich zostały wykonane w 1907 roku. Philip Warkander postrzega kościelne stroje liturgiczne jako jeden z elementów mody oraz historii designu.

Czy istnieje jakiś obszar, którego nie dotyka siła mody? Czy też ludzka tęsknota za zmianami jest tak silna, że zaczyna wkraczać również w świat religii, polityki i filozofii? Religijne formy i symbole często stają się estetycznym elementem w modzie współczesnej. Prawdopodobnie jest to prosty chwyt, który może dokonać wielkiego przełomu. Często spotkanie się elementów sakralnych z komercjalizmem prowadziło do licznych dyskusji. Na wystawie pt. „Handarbetets Vänner” w sztokholmskim Djurgården unikano tego typu kontrowersyjnych wpływów. Zamiast tego skupiono się na prawdziwych szatach liturgicznych. Najważniejsze w tej wystawie jest rękodzieło. Tkaniny były ręcznie tkane, haftowane oraz bogato zdobione.

Czegoś brakuje, kiedy szaty liturgiczne wiszą w cichym, pomalowanym na biało pokoju, a wnętrze kościoła jest puste.

Widok szat liturgicznych oraz innych elementów garderoby kościelnej na wystawie jest dziwny, a zarazem sensacyjny. Ubrania te zostały zaprojektowane z myślą o wzmocnieniu chrześcijańskiego wyznania wiary. Dzięki wystawie zauważamy jednak coś więcej – mowa tutaj o estetyce, rękodziele oraz tradycji tekstylnej. Coś się nie zgadza, kiedy szaty liturgiczne wiszą w cichym, pomalowanym na biało pokoju, a wnętrze kościoła pozostaje puste. Z drugiej strony, dzięki temu szaty mogą uzyskać nowe wartości w świecie designu oraz estetyki.

Jest to pozornie mała ekspozycja zawierająca dziewięć szat liturgicznych, trzy kołnierze, cztery krzesła oraz rozmaite malunki stworzone przy pomocy akwareli. Najstarsza szata pochodzi z 1907 roku, a najnowsza z roku 2019. Niektóre z nich zostały stworzone przez znanych artystów, takich jak Marianne Eklund, Sven Kauppi czy Berta Hansson. Jednym z projektantów jest też Ferdinand Boberg.

Formy artystyczne ubioru sakralnego opowiadają nie tylko o estetyce ich autora. Dzięki nim możemy poznać również czasy, w których zostały wykonane oraz w jaki sposób język władz kościoła dostosowywał się do postępującego procesu sekularyzacji. O powyżej wspomnianych tematach można by jeszcze bardzo dużo napisać. Główną treścią jest jednak wystawa, która spełnia świetną funkcję jako wprowadzenie do historii zarysów, motywów oraz haftów szat liturgicznych.

Autor: 
Philip Warkander, Tłum. Marzena Mamuszka
Polub Plportal.pl:

Reklama