10 oznak tego, że jesteś uzależniony od cukru

Reklama

pt., 10/08/2021 - 20:03 -- MagdalenaL

Za dużo cukru może prowadzić do problemów w twoim ciele – to jest powszechnie znane. Jest wiele produktów żywnościowych, w których cukier jest ukryty. Jesz go codziennie nie wiedząc o tym. Jesteś więc uzależniony od cukru? Tutaj mamy 10 oznak, że tak jest.

Co to jest to uzależnienie od cukru?

Wielu ludzi jest uzależnionych od cukru. Większość z nich o tym nie wie, albo nigdy nad tym tematem się nie zastanawiała. Oficjalnie nie jest on rozumiany jak narkotyk. Ale dlaczego tak kochamy słodycze? Skłonność do słodyczy jest wrodzona: małe dzieci reagują pozytywnie, gdy próbują czegoś słodkiego. Do tego cukier wywołuje w mózgu określone reakcje, ponieważ aktywuje system nagradzania. Słodki składnik sprawia, że określone substancje semiochemiczne zostają uwalniane, które troszczą się o twoje dobre samopoczucie. To co wzmacnia twoje uzależnienie to obecność cukru w prawie wszystkich produktach żywnościowych, które znajdziesz w supermarkecie. Od teraz czytaj dokładniej etykiety. Konsumujesz go nie tylko w postaci słodkiego kawałka czekolady, ale także w kiełbasie, czy w chlebie, w napojach, jogurtach, musli, serze i innych. Rzadko który produkt jest dziś wolny od cukru.

Problemy jakie powoduje cukier

Jakie są objawy zbyt wysokiej konsumpcji cukru? Poniżej przedstawiamy 10 niedocenionych sygnałów:

  1. Problemy ze skórą

Trądzik może być ważnym symptomem dla wysokiej zawartości cukru w twojej diecie. Duże spożycie może przyczynić się do zachwiania równowagi hormonalnej, przez co powstają pryszcze. Cukier swoją skłonnością zapalną może powodować długotrwałe uszkodzenia skóry, jak zmarszczki, czy przedwczesne starzenie.

  1. Wysokie ryzyko próchnicy

Stomatolodzy i rodzice ostrzegają małe dzieci przed tym, że jedzenie zbyt wielu słodyczy jest złe dla ich zębów. To prawda. Przez bakterie w jamie ustnej cukier zostaje zmieniony w kwasy organiczne, które później atakują ząb i jednocześnie prowadzą do występowania od płytki nazębnej po próchnicę. Dlatego przy niewystarczającej higienie jamy ustnej cukier jest więc poważnym czynnikiem ryzyka powstawania próchnicy.

  1. Wilczy apetyt na słodkie

Uzależnienie od cukru wywołuje ciągłą ochotę na słodycze. Środki spożywcze z wysoką zawartością cukru aktywują, jak udowodniono, tak zwany system nagradzania i uwalniają dopaminę, podobnie jak przy niektórych lekarstwach. Do tego poziom cukru we krwi gwałtownie spada, tak że organizm potrzebuje nowej energii – i to możliwie jak najszybciej. I tak powstaje błędne koło. Wilczy apetyt na słodkie nie musi koniecznie wskazywać na prawdziwe uzależnienie od cukru, lecz może być skutkiem wahania poziomu cukru we krwi – co byłoby znacznie łatwiejsze do zwalczenia, niż prawdziwe uzależnienie od słodkiego smaku, bowiem z pomocą pełnowartościowej diety i regularnych posiłków.

  1. Utrata koncentracji i niski poziom energii

Częste zmęczenie i spadek wydajności w ciągu dnia mogą być oznaką tego, że je się za dużo cukru. W tym kryje się glukoza i jest niezbędna dla produkcji energii w całym ciele. Ale wyrównanie jej poziomu jest tutaj bardzo ważne, żeby uniknąć dalszych negatywnych skutków.

  1. Wzdęcia

Cukier przyjmowany w dużych ilościach prowadzi do zmian w florze jelitowej, co może wskazywać na nieregularność w trawieniu. Według eksperymentów do wzdęć i obrzęków prowadzi przede wszystkim fruktoza, która w przypadku cukru, jest ciężko przyswajana przez nasz organizm.

  1. Zmiana smaku

Nerwy smakowe przyzwyczajają się szybko do słodkości potraw. Im więcej jesz, tym bardziej przyzwyczajasz się do tego. Jeżeli regularnie dodajesz łyżeczkę cukru do swojej kawy, to po jakimś czasie poczujesz, że jest to mniej słodkie. Twój zmysł smaku został zmieniony i ty odczuwasz bardziej ochotę na jeszcze więcej słodkiego.

  1. Cukier sprawia smutek

Wiele badań wskazuje, jak nasz nastrój może zostać określony przez spożycie cukru. Smutek, lęki, beznadziejność i uczucie bycia bezwartościowym mogą mieć związek z wysokim poziomem cukru we krwi. Zwiększenie produkcji insuliny i związana z tym hipoglikemia po spożyciu cukru prowadzi do wahań nastroju. Jesteś smutny i myślisz, że lody cię pocieszą? Wręcz przeciwnie: im więcej cukru konsumujesz, tym bardziej czujesz się smutny i przygnębiony.

  1. Twój system odpornościowy staje się osłabiony

Sacharoza osłabia system odpornościowy i usuwa z organizmu pełne wartości minerały. Cukier nawet w małych dawkach jest szkodliwy dla zdrowia. Przyjęcie 100 gramów (8 łyżek) cukru, około dwóch puszek napoju może obniżyć aktywności białych krwinek o 40%. Działanie cukru zaczyna się po 30 minutach od przyjęcia i trwa około pięciu godzin. Jeżeli spożywa się cukier rano, w południe i wieczorem, organizm pozostaje w chronicznym chaosie. Przez to jest narażony na wirusy i bakterie. Poza tym cukier jest killerem substancji odżywczych, czyli zapobiega wchłanianiu ważnych składników!

  1. Tyjesz

To jest dość jasne. Jeżeli spożywasz spore ilości cukru, organizm je odkłada – na gorsze czasy kiedy będziesz potrzebować energii. Każdy gram cukru dostarcza cztery kilokalorie: to jest dokładnie tyle, ile w przypadku węglowodanów, ale jego jakość z odżywczo- psychologicznego punktu widzenia jest niższa. Cukier dostarcza psute kalorie, czyli żadnych witamin, czy składników mineralnych, które byłyby korzystne dla organizmu. Jeżeli je się dużo cukru, ląduje on od razu w składach tłuszczu w biodrach i na brzuchu. To z dłuższej perspektywy nie czyni tylko grubszym, ale też podnosi ryzyko cukrzycy albo chorób sercowo- krążeniowych.

  1. Zaburzenia snu

Zaburzenia snu mogą wskazywać również na zbyt wysokie spożycie cukru. Jeżeli jesz słodycze przed pójściem spać, masz problemy ze spaniem, ponieważ poziom cukru we krwi sprawia, że nie możesz być w stanie spokojnego nastroju.

Cukier powoduje nie tylko uzależnienie, ale wywołuje w mózgu reakcje nagradzania, która może prowadzić do zachowania podobnego nałogowi. Naucz się czytać etykiety na produktach spożywczych i unikaj ukrytego cukru. Przestrzegaj zdrowego i pełnowartościowego odżywiania ze wszystkimi mikro- i makroskładnikami odżywczymi. I jeśli potrzebujesz pomocy, jesteśmy z naszą kuracją odchudzającą i z naszym uzupełniającym zbiorem do dyspozycji. Podczas trzydniowego detoksu możesz bez ryzyka odtruć swój organizm z nadmiaru cukru.

Jeżeli masz pytania do tematu, albo masz swoje doświadczenia, którymi chciałabyś się podzielić, śledź nasz kanał na Instagramie i nie przegap żadnych nowości.

Autor: 
Team Shape World Tłumacz Magdalena Kulesza
Polub Plportal.pl:

Reklama