10 sprawdzonych sposobów, aby być szczęśliwym z samym sobą

Reklama

czw., 01/06/2022 - 16:55 -- MagdalenaL

Aby być szczęśliwszym samemu ze sobą, spróbuj nauczyć się nowej umiejętności, na przykład ogrodnictwa (źródło: kali9/Getty Images).

  • Eksperci twierdzą, że aby być szczęśliwym z samym sobą, warto spróbować ćwiczeń, spędzania czasu na łonie natury lub pracy w ramach wolontariatu.
  • Oderwanie się od mediów społecznościowych lub adopcja zwierzaka może również pomóc Ci poczuć się mniej samotnym.
  • Jeśli jednak masz problemy z odczuwaniem szczęścia w samotności, być może warto poszukać pomocy medycznej.

Spędzanie czasu samemu nie musi oznaczać, że jest się samotnym. Czas spędzony z samym sobą może być okazją do lepszego poznania siebie, poprawy zdrowia psychicznego i robienia rzeczy, które sprawiają Ci przyjemność.

„Ludzie są istotami społecznymi, stworzonymi do bycia stałej relacji z innymi. Jednocześnie ważne jest, aby nauczyć się tolerować, a nawet doceniać samotność w dłuższych okresach”, mówi dr Heather Z. Lyons, psycholog, założyciel grupy wsparcia w Baltimore w stanie Maryland.

Niezależnie od tego, czy jesteśmy samotni z wyboru, czy z przymusu, oto 10 sposobów na bycie szczęśliwszym z samym sobą:

 

1. Stwórz relację z samym sobą

Będąc samemu mamy szansę na pielęgnowanie relacji z samym sobą. Jednak nie zawsze jest to takie proste.

„Czas spędzony w samotności może być trudny dla ludzi z różnych powodów”, mówi Lyons. „Wykorzystaj dyskomfort, który czujesz w tej sytuacji jako okazję do poznania siebie. Zastanów się, co możesz robić, gdy jesteś sam”.

Możesz myśleć lub na przykład prowadzić dziennik, w którym będziesz pisać o swoich wartościach, upodobaniach, niechęciach i aktualnych emocjach.

 

2. Zostań wolontariuszem

W badaniu przeprowadzonym w 2020 r. w Wielkiej Brytanii, uczestnicy wypełniali ankietę dotyczącą ich ogólnego samopoczucia psychicznego i ochotniczych działań w latach 1996-2014. Osoby, które były wolontariuszami przynajmniej raz w miesiącu, czuły się psychicznie lepiej niż te, które rzadko lub nigdy nie działały na rzecz wolontariatu.

Możesz być wolontariuszem bez wychodzenia z domu. „Możesz zgłosić się na ochotnika do zdalnego udzielania korepetycji uczniom lub przekazać darowiznę na bank żywności”, mówi dr Tina B. Tessina, psychoterapeutka z Long Beach w Kalifornii.

 

3. Naucz się czegoś nowego

Spróbuj uczyć się i przyswajać nowe informacje lub rozwijać umiejętności, gdy jesteś sam. „Możesz angażować się w działania, które wymagają umiejętności wykonawczych, na przykład koncentracji, takie jak czytanie lub projektowanie czegoś”, mówi Lyons.

„Pomyśl o zrobieniu czegoś innego niż zwykle. To świetny czas, aby spróbować czegoś nowego lub wziąć udział w zajęciach online”, mówi Tessina.

 

4. Ćwicz

Aktywność fizyczna może mieć znaczący wpływ na bycie szczęśliwym. „Uczestnictwo w codziennym, spokojnym spacerze lub angażowanie się w jakąś formę aktywności fizycznej może złagodzić niepokój”, mówi Leela R. Magavi, psychiatra i regionalny dyrektor medyczny w Community Psychiatry w Newport Beach w Kalifornii.

W badaniu z 2018 r. naukowcy odkryli, że osoby, które regularnie ćwiczyły, znacznie rzadziej doświadczały złego samopoczucia w ciągu miesiąca niż osoby nieaktywne.

 

5. Spędzaj czas na łonie natury

Badanie przeprowadzone w 2019 r. wykazało, że osoby, które w ciągu tygodnia spędzały co najmniej dwie godziny na świeżym powietrzu, znacznie częściej miały lepsze samopoczucie i czuły się zdrowsze w odróżnieniu od tych, które nigdzie nie wychodziły.

To, w jakich odstępach czasowych uczestnicy spędzali czas na świeżym powietrzu nie miało znaczenia, im więcej wychodzili z domu w ciągu tygodnia, tym więcej korzyści osiągnęli. Idź na długi spacer, poczytaj w parku lub po prostu usiądź na zewnątrz, aby też się o tym przekonać.

 

6. Praktykuj wdzięczność

Zbyt łatwo można skupić się na tym, czego się nie ma. „Zalecam moim pacjentom, aby każdego ranka i wieczoru wymieniali rzeczy, za które są wdzięczni fizycznie, emocjonalnie i duchowo, zwłaszcza gdy są samotni”, mówi Magavi. „Co więcej, tworzenie list wdzięczności i czytanie ich na głos przed lustrem może pomóc w ukierunkowaniu wielu ośrodków zmysłowych w mózgu, aby zmaksymalizować korzyści płynące z tej aktywności”.

 

7. Zrób sobie przerwę od mediów społecznościowych

Chociaż media społecznościowe mogą wydawać się okazją do nawiązania kontaktu z innymi, w rzeczywistości mogą powodować silniejsze poczucie samotności.

Badanie przeprowadzone w 2019 r. wśród osób w wieku od 18 do 30 lat wykazało związek między korzystaniem z mediów społecznościowych a poczuciem odosobnienia. Na każde 10% kolejnych negatywnych doświadczeń w mediach społecznościowych, użytkownicy zgłaszali średnio 13-procentowy wzrost poczucia odosobnienia.

 

8. Zaproś się na randkę

Wydaje się oczywiste, że powinniśmy robić to, co lubimy. Nie zawsze jednak mamy ku temu okazję.

„Większość ludzi nigdy nie poświęca czasu, aby pomyśleć wyłącznie o swoich upodobaniach. Znajdź miejsce w samotności, aby zadać sobie pytanie: co naprawdę chcę robić?”, mówi Jeni Woodfin, terapeutka w J. Woodfin Counseling w San Jose w Kalifornii.

Wybierz się na film lub obejrzyj nową wystawę w muzeum. A jeśli chcesz zostać w domu, ugotuj sobie ulubiony posiłek.

 

9. Medytuj

Badania wykazały, że medytacja nie tylko poprawia koncentrację, ale może też zwiększyć produkcję szarych komórek. Ta część mózgu jest odpowiedzialna za ocenę sytuacji z innego punktu widzenia i regulację emocji.

Chociaż dla niektórych idea medytacji może wydawać się czymś strasznym, to właściwie każdy może z niej skorzystać. Możesz spróbować medytować samemu lub z pomocą aplikacji lub filmów na YouTube.

 

10. Opiekuj się lub adoptuj zwierzaka

Zajmowanie się zwierzęciem również możesz traktować jako czas na zajmowanie się sobą. „Mając zwierzę w domu, możesz stworzyć z nim relację, która przyniesie Ci radość, uśmiech i nieoczekiwane wyzwania, na które musisz być gotowy w każdej chwili”, mówi Woodfin. „Zwierzęta dają nam powód, by wstać z łóżka. Jeśli trudno jest Ci znaleźć motywację do ruchu, posiadanie zwierzaka, który musi iść na spacer, to opcja, dzięki której obie strony dużo zyskają”.

 

Kiedy należy udać się do specjalisty?

Z czasem, jeśli objawy lęku i depresji utrzymują się lub rozwijają, konieczna może być profesjonalna pomoc. Według Woodfin, oto kilka sygnałów, które mogą świadczyć o tym, że potrzebujesz profesjonalnej pomocy:

  • Niedbanie o swój wygląd lub niezmienianie ubrań przez wiele dni,
  • Konsekwentne odrzucanie zaproszeń, by spotkać się z innymi ludźmi,
  • Regularne spędzanie całego dnia w łóżku lub na kanapie,
  • Nadużywanie alkoholu, marihuany lub innych narkotyków, aby pozbyć się wszelkich uczuć lub pobudzić się.

„Nie można lekceważyć sygnałów ostrzegawczych, do których należy częstsze izolowanie się od innych, ciągłe zażywanie narkotyków i/lub alkoholu oraz mniejsza dbałość o ciało. Warto byłoby porozmawiać na ten temat ze specjalistą zajmującym się leczeniem chorób i zaburzeń psychicznych” – mówi Woodfin.

 

Podsumowanie

Spędzanie czasu samemu nie musi być przykrym doświadczeniem. Może to być czas, w którym będziemy czuć się szczęśliwi. Aktywności, takie jak spacery na świeżym powietrzu, prowadzenie dzienników i medytacja, mogą pomóc Ci cieszyć się czasem spędzanym samemu i lepiej zrozumieć siebie.

Jeśli jednak uważasz, że mogą występować u Ciebie objawy lęku lub depresji, zawsze możesz poszukać pomocy u specjalisty od zdrowia psychicznego.

Autor: 
Autor: Sarah Fielding / Tłumaczenie: Natalia Kochan
Polub Plportal.pl:

Reklama