10.000 kroków dziennie ma być zdrowe. Ten szacunek jest oparty na reklamie!

Reklama

śr., 04/28/2021 - 09:03 -- MagdalenaL

Opaski fitness są modne od lat za każdym razem, gdy użytkownik przejdzie 10 000 kroków dziennie, jego opaska powiadamia go specjalnym wyświetlaczem i radośnie gratuluje.

Ale skąd w ogóle wzięła się ta ambitna zasada 10.00 kroków? Jak donosi Spiegel Online, winę za to ponosi reklama, która ma już ponad 50 lat.

Na początku była reklama

Firma Yamasa wprowadziła na rynek pierwszy przenośny krokomierz w 1964 roku, ponieważ w tym czasie Igrzyska Olimpijskie w Japonii wywołały prawdziwy szum wokół ćwiczeń. Urządzenie to nazywało się „Manpokei” co oznacza „Licznik 10 000 kroków”. W związku z tym firma promowała krokomierz twierdząc, że chodzenie 10 000 kroków dziennie jest zdrowe. Jednakże Yamasa nigdy nie poparł tego twierdzenia badaniami.

I tu robi się ciekawie: bez dalszej poważnej weryfikacji, przekonanie to przyjęło się i zostało nawet zaadoptowane przez Światową Organizację Zdrowia WHO. To może się wkrótce zmienić, ponieważ obecnie przeprowadzono szereg badań sugerujących, że 10 000 kroków dziennie to przesada. Zgodnie z tym, można zrobić wiele dobrego dla swojego zdrowia ze znacznie mniejszą ilością kroków.

Czy 7.500 kroków wystarczy?

Nowe badanie przeprowadzone przez Harvard Medical School zostało właśnie opublikowane w czasopiśmie Jama Internal Medicine, w którym naukowcy porównali liczbę codziennych kroków z ryzykiem śmierci. Dane zostały zebrane od 16 000 amerykańskich kobiet o średniej wieku 72 lat. W badaniu stwierdzono, że kobiety, które chodziły co najmniej 4 400 kroków dziennie miały niższe ryzyko śmierci po czterech latach niż kobiety, które chodziły 2 700 kroków dziennie. Ta tak zwana przewaga statystyczna wzrastała aż do limitu 7 500 kroków dziennie. Ci, którzy chodzili jeszcze więcej, a więc nie chodzili dłużej, mieli jeszcze wyższą średnią długość życia. Badanie ma jednak pewien haczyk: nie jest do końca jasne, czy kobiety z drugiej grupy poruszały się mniej tylko dlatego, że były już chore. Chociaż wszyscy stwierdzili, że codzienny spacer jest dla nich realny, nie określili, jak daleko mogą dojść.

Niejasna sytuacja w zakresie badań

Do tej pory nie ma jednoznacznych wniosków co do tego, ile kroków dziennie naprawdę ma sens. Ale kilka badań sugeruje, że 7 500 kroków z nowego badania nie są całkowicie z powietrza - zakres według tych badań jest 6 000 do 8 000 kroków dziennie, które mają mieć pozytywny wpływ na zdrowie układu sercowo-naczyniowego. Istnieją jednak inne badania, które zalecają nawet dzienną liczbę kroków wynoszącą od 15 000 do 18 000.

Na razie, przynajmniej, można powiedzieć, że nikt nie musi szaleć, jeśli tylko uda im się zrobić skąpe 6000 kroków dziennie. W każdym razie, sama liczba kroków nie mówi nic o tym, jak intensywne jest ćwiczenie: na przykład, efekt długiego spaceru jest inny niż efekt 30-minutowego joggingu - nawet jeśli liczba kroków jest taka sama w obu przypadkach. Więc to prawda: możesz spokojnie odsunąć od siebie frustrację związaną z brakiem 10 000 kroków i zamiast tego cieszyć się z małych sukcesów.

Autor: 
Tłumaczenie: Monika Ciesek
Źródło: 

Warum 10.000 Schritte am Tag Blödsinn sind | BRIGITTE.de

Polub Plportal.pl:

Reklama