Badanie: mniej przygnębieni po tygodniu od odstawienia mediów społecznościowych

Reklama

śr., 05/11/2022 - 20:44 -- MagdalenaL

Zaprzestanie korzystania z mediów społecznościowych na okres zaledwie jednego tygodnia może zmniejszyć poczucie przygnębienia i niepokoju. Tak twierdzą brytyjscy naukowcy na podstawie nowego badania.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez University of Bath, osoby, które zrobiły sobie siedmiodniową przerwę od TikToka, Instagrama, Twittera i Facebooka, zgłosiły lepsze samopoczucie w porównaniu z grupą, która korzystała z mediów społecznościowych.

 

Uczestnicy korzystali z mediów społecznościowych średnio przez osiem godzin tygodniowo. Za pomocą trzech uznanych naukowo testów zostali zbadani pod kątem ich podstawowego poziomu lęku i przygnębienia oraz o samopoczucie. Dobre samopoczucie wzrosło w grupie, która przez siedem dni nie korzystała z mediów społecznościowych, a ich poczucie lęku i przygnębienia znacznie się zmniejszyło.

 

„Wielu z naszych uczestników zgłosiło pozytywne rezultaty. Sugeruje to więc, że nawet krótka przerwa w korzystaniu z mediów społecznościowych może zrobić różnicę” – powiedział główny badacz Jeff Lambert. Oderwanie się od mediów społecznościowych może być częścią z zaleceń mających na celu pomoc ludziom w zachowaniu zdrowia psychicznego - twierdzą naukowcy na łamach czasopisma naukowego Cyberpsychology, Behaviour and Social Networking.

 

Uczestników badania poproszono o udzielenie odpowiedzi na takie stwierdzenia, jak „Optymistycznie patrzę w przyszłość”, czy „Jasno myślę”. Zapytano ich również, jak często odczuwali „małe zainteresowanie lub przyjemność z wykonywania czynności”, nerwowość i napięcie oraz czy trudno im było przestać się zamartwiać.

Więcej badań

Wyniki badań są zgodne z wcześniejszymi brytyjskimi i amerykańskimi badaniami, w których stwierdzano, że regularne korzystanie z mediów społecznościowych wiąże się z większym przygnębieniem i lękiem. Nie ustalono, czy korzystanie z mediów społecznościowych prowadzi do problemów psychologicznych, czy też media społecznościowe nasilają istniejące już wcześniej uczucia.

 

W przyszłości badacze chcą również zmierzyć efekty dłuższego okresu niż tydzień i sprawdzić, czy istnieją różnice we wpływie przerwy w korzystaniu z mediów społecznościowych w różnych grupach społecznych.

Autor: 
Autor: RTL Nieuws / Tłumaczenie: Hanna Bereźnicka
Polub Plportal.pl:

Reklama