Co najlepiej jeść zimą, a czego unikać?

Reklama

śr., 02/17/2021 - 13:26 -- MagdalenaL

Fot.Trang Doan

Zima to pora roku, podczas której wyjątkowo musimy dbać o nasze zdrowie. Nietrudno o przeziębienie lub grypę. Z powodu takiej właśnie pogody często decydujemy się na pobyt w domu zamiast wychodzenie na zewnątrz, nie jesteśmy więc odpowiednio zahartowani. Dlatego tak ważne jest, by swojemu organizmowi dostarczać odpowiednich witamin i minerałów.

Co jeść?

Zimowa dieta powinna być zdecydowanie bardziej kaloryczna. Postawić należy przede wszystkim na kiszonki. Kiszone produkty zawierają witaminę C, B6, cenną B12 oraz K i minerały: potas wapń, cynk i żelazo. Kisić możemy prawie wszystko: od kapusty, przez ogórki, po buraki czy paprykę. Są to dania niskokaloryczne i bardzo dobrze wpływają na pracę jelit. Ważnym składnikiem naszych posiłków powinny być także kasze. Mimo że są one dość kaloryczne, nie tuczą. Znakomicie poprawiają trawienie i wpływają na metabolizm. Zawierają witaminę A, E i sporo witamin z grupy B oraz cały zestaw minerałów. Kaszę możemy komponować z nabiałem, warzywami czy owocami. Kasza jaglana z duszonymi jabłkami jest dobrym zamiennikiem kanapek i dostarczy nam dużo więcej witamin i minerałów. Nie można zapominać także o warzywach i zupach, które powinniśmy spożywać niezależnie od pory roku. Ciepłe posiłki takie jak zupa z kapusty, barszcz czy rosół odpowiednio rozgrzeją nasz organizm. Dla osób, które nie najadają się zupami, polecane są zupy krem. Mają one gęstszą konsystencję, napełnią żołądek, ale nie pozostawią uczucia ciężkości.

Najlepsze warzywa i owoce

Warto zwrócić uwagę na sezonowe owoce i warzywa, które nie są importowane i są hodowane w odpowiednich warunkach.

Cebula – poprawia smak potraw, źródło witamin A, B i C, a także magnezu, żelaza, cynku, fosforu, pomaga na przeziębienia i ból gardła.

Czosnek – potocznie nazywany naturalnym antybiotykiem, chroni przed infekcjami, pozytywnie wpływa na układ trawienny oraz obniża ciśnienie tętnicze.

Czerwone buraki - wzmacniają nasz układ krwionośny oraz odporność organizmu, źródło witaminy C, wapnia, kwasu foliowego i silnych przeciwutleniaczy.

Marchew – zawiera witaminy A, C, E i z grupy B, przeciwdziała zmęczeniu i depresji, reguluje metabolizm.

Ziemniaki - są lekkostrawne, źródło witamin A, E i z grupy B, znajdująca się w nich witamina C podnosi odporność organizmu.

Gruszki - obfitują w potas, witaminy A, C i z grupy B, łagodzą objawy grypy i pomagają w walce z przeziębieniem.

Jabłka - pomagają na niestrawność u dorosłych i biegunkę u dzieci, zawierają witaminy C, A, E i K, a także różne minerały: wapń, fosfor, potas, sód.

Czego unikać?

Szczególnie w zimę należy unikać warzyw i owoców, które wychładzają nasz organizm oraz są importowane. Do roślin takich należą:

Pomidory - uprawiane są na wełnie mineralnej, którą nasącza się sztucznymi nawozami. Dodatkowo ich smak jest wyraźnie sztuczny i niezbyt podobny do pomidorów hodowanych w lecie.

Szpinak - podatny na zanieczyszczenia, przez co wchłania sporo szkodliwych substancji.

Kiwi - wychładza organizm.

Truskawki - hodowane są w nienaturalnych warunkach z udziałem pestycydów, smakiem daleko im do naturalnie hodowanych truskawek, są kwaśne i nieprzyjemne w smaku.

Autor: 
Barbara Redzik
Polub Plportal.pl:

Reklama