Dobry sen

Reklama

pon., 03/18/2019 - 18:04 -- koscielniakk

W miniony piątek świat obchodził Dzień snu, który każdego roku wypada w ostatni piątek poprzedzający równonoc wiosenną.

 

Liczne badania potwierdzają, że dorosły człowiek może dobrze funkcjonować przesypiając około 7-8 godzin.

Chociaż wszyscy jesteśmy świadomi, jak ważny jest sen i jego dobra jakość, nasze nawyki ciągle się pogarszają. Problem stał się na tyle poważny, że liczne ośrodki kontroli i zapobiegania chorobom wręcz nazywają brak snu epidemią, donosi Forbes.

Doroczny Dzień snu jest ogólnoświatowym wezwaniem do zwiększenia świadomości potrzeby zdrowego snu.

"O ile po jednej nie przespanej nocy człowiek czuje się zmęczony, już po dwu zaczyna szwankować koncentracja i pojawiają się błędy przy wykonywaniu rutynowych czynności, po trzech pojawiają się halucynacje, a ponad cztery nie przespane noce doprowadzają do deficytu snu”, powiedziała dla portalu Danas belgradzka lekarka dr Marija Marković.

Deficyt lub brak snu mogą doprowadzić do zwiększonej koncentracji w mózgu beta amyloidu - toksycznej proteiny, którą naukowcy wiążą z chorobą Alzheimera.

Brak snu lub inaczej- deprywacja snu może być dobrowolna albo wymuszona.

Dobrowolna deprywacja (deprywacja- ciągłe niezaspokojenie jakiejś potrzeby biologicznej bądź psychologicznej, od tłum., za Wikipedią) występuje we wszystkich grupach wiekowych i spowodowana jest najczęściej świadomą rezygnacją ze snu, natomiast mimowolna deprywacja pojawia się w przypadku różnych psychicznych i fizycznych niedomagań.

Śpijcie w pozycji, którą lubicie

Badania wykazują, że obecnie ludzie śpią o godzinę krócej, niż w XX wieku, a bezsenność jest przyczyną 1/3 wypadków drogowych, głównie wśród kierowców zawodowych, pisze Danas.

Czy istnieje właściwy sposób spania ? Jak dobrze przespać noc i czy ma to jakiś wpływ na przykład na nasze trawienie ?

Dużo pytań, ale jedna odpowiedź : wszystko powinno być zgodne z indywidualnymi preferencjami.

 

Stephanie Romiszewski, fizjolog i ekspert ds. snu z firmy Bensons for Beds mówi : "Nie ma jednej zalecanej pozycji- wszyscy śpimy inaczej. Wybierajcie pozycję, która wam najbardziej odpowiada.”

„Jakość snu zależy od tego, jak przeżyliśmy dzień i jak odpoczywamy nocą”, dodała w wywiadzie dla Xpose.ie.

Autor: 
Tłum. Emilia Liberda
Źródło: 

Tanjug

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.

Reklama