Jak poprawić swoją samoocenę

Reklama

czw., 09/02/2021 - 17:28 -- MagdalenaL

Smutek, poczucie niższości, niepokój i zazdrość mogą być wskaźnikami niskiej samooceny. Zyskaj zaufanie do swojej osobistej wartości poprzez psychoterapię i nowy sposób życia.

Czym jest samoocena i jak ją poprawić?

Dosłowne znaczenie poczucia własnej wartości to szacunek do samego siebie. Posiadanie wysokiej samooceny oznacza, że ​​masz pozytywny obraz siebie. Spójrzmy, skąd ten obraz się wyłania.

W swojej klasycznej książce Be Yourself (Celebrate Yourself w oryginalnej wersji) Dorothy Corkville Briggs rozróżnia prawdziwe ja i obraz siebie. Twierdzi, że prawdziwe ja jest wyjątkowe i nie zmienia się. Wizerunek siebie – to, w co wierzymy – jest w większości wyuczone. Co więcej jest to często wizja daleka od bycia punktem odniesienia!

Skąd pochodzą twoje przekonanie o własnej osobie? Gdzie się go wyuczyłeś? Jeśli się nad tym zastanowisz, zobaczysz, że ma swoje początki w tym:

- co mówią o Tobie inni

- co powiedzieli o Tobie inni

- co inni Ci zrobili

Twój obraz siebie jest wynikiem wszystkiego, co o Tobie mówiono w dzieciństwie. Te słowa zgromadziły się w zestawie przekonań o tym, kim jesteś. Jednak te przekonania mogą być dalekie od tego, kim naprawdę jesteś.

Na przykład możesz uwierzyć:

  • że nie jesteś zbyt mądry.
  • że jesteś z natury bierny.
  • że dziewczyny nie są dobre z matematyki.
  • że jesteś za stary, żeby zacząć od nowa.
  • że wszystkie kobiety w mojej rodzinie zostają lekarzami.
  • że jesteś chorobliwie zawstydzony.
  • że nikt w mojej rodzinie nigdy nie kłamie.

Oprócz rozwijania pewnych przekonań w dzieciństwie, pewne okoliczności pozostawiają poczucie niższości lub obniżają Twoją samoocenę.

Okoliczności , które mogły do tego doprowadzić to m.in.:

  • krytyka
  • brak miłości
  • odrzucenie
  • niepowodzenie

Emocje związane z niską samooceną

W takich sytuacjach często można poczuć:

Smutek

Niższość

Gniew

Zazdrość

Odmowa

Odrzucenie

Jakie rozwiązanie?

Popraw swoją samoocenę poprzez terapię poznawczą

Terapia poznawcza jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na poprawę samopoczucia i sposobu postrzegania samego siebie. Terapeuci pomagają osobom niespokojnym i przygnębionym, identyfikując błędne przekonania, które powodują, że są z siebie niezadowoleni. Terapeuci uważają, że te sposoby myślenia promują zły stan umysłu, który przekłada się na nasze postrzeganie siebie.

Terapia poznawcza nazywa te błędne koncepcje „zniekształconym myśleniem”. To proces, w którym pacjent analizuje swoje myśli i przekonania w celu uczynienia ich zdrowymi. Terapeuci i ich pacjenci rozpoczynają czteroetapowy proces:

po pierwsze, identyfikują zdarzenia, które wywołują negatywne uczucia;

po drugie, zwracają uwagę na myśli związane z tymi wydarzeniami;

po trzecie, identyfikują zniekształcenia w procesie refleksji;

i po czwarte, zastępują je racjonalną reakcją.

Kiedy klient pomyślnie wykona te cztery kroki, jego samoocena zwykle się poprawia.

Zdrowe myśli przyczyniają się do poczucia własnej wartości.

Jest również drugi sposób, aby to poprawić: spójrz na to, jakimi osobami się otaczasz i czy Twoje relacje promują poczucie własnej wartości. Czasem nadchodzi czas, aby zaopatrzyć się w satysfakcjonujące elementy. Oto kilka pytań do rozważenia:

Czy w twoim życiu są ludzie, którzy:

Traktują Cię z miłością i szacunkiem?

Zachęcają Cię do stawania się tym, kim chcesz?

Pomagają Ci dowiedzieć się, co chcesz zrobić i jak to zrobić?

Zachęcają Cię do odkrycia wszystkich swoich talentów i zainteresowań?

Czy jesteś podekscytowany sukcesem?

Pomagają Ci stanąć na nogi po porażce, nie będąc nastawionym negatywnie?

Pomyśl o każdym z tych pytań. Zapisz mocne strony Twojej społeczności i obszary, w których nie masz wsparcia. Ta refleksja może dać ci możliwość pracy nad poczuciem własnej wartości.

Strategie budowania szacunku

Zwracaj uwagę na to, jak się czujesz z chwili na chwilę. Połącz się ze swoimi pięcioma zmysłami. Zredukuj to doświadczenie do najprostszych słów, takich jak „Czuję teraz ciepło”, „Mam lekką głowę” i „Czuję ucisk w żołądku”.

Przemyśl swoje zainteresowania i cele, być może prowadząc dziennik. Wypisz, co chciałbyś robić i czego się nauczyć. Zrób krok w kierunku nowej nauki już dziś.

Spędzaj mniej czasu z ludźmi, którzy osądzają, a więcej z tymi, którzy Cię lubią.

Spędzaj ze sobą czas na koniec każdego dnia. Zobacz, co się stało i jak się czułeś. Zapisz to i zapamiętaj. Jeśli źle się ze sobą czujesz, rozważ konsultację z terapeutą. Takie spotkania mogą pomóc Ci wejść na właściwy tor.

Jeśli chcesz skorzystać z terapii poznawczej lub innych strategii, aby poprawić swoją samoocenę, porozmawiaj z terapeutą. W zależności od potrzeb terapia może być krótkotrwała i dotyczyć konkretnego elementu lub być procesem długotrwałym.

Autor: 
Tłum. Weronika Leśny
Polub Plportal.pl:

Reklama