Jak technika, która polega na cieszeniu się jedzeniem może pomóc ci zdrowo schudnąć?

Reklama

ndz., 11/14/2021 - 00:11 -- MagdalenaL

Źródło zdjęcia: Pixabay

Jako profesjonalista w dziedzinie żywienia, zawsze wierzyłam, że można jeść intuicyjnie. Oznacza to, że można słuchać swoich wewnętrznych wskazówek dotyczących głodu i sytości, a jednocześnie dążyć do utraty wagi. Te dwie idee nie wykluczają się wzajemnie w moim umyśle i często widziałam, jak to się udawało moim klientom.

Lisa Young, zarejestrowana dietetyczka i autorka książki Finally Full, Finally Slim zgadza się z tym stwierdzeniem. Świadome jedzenie i zdrowe strategie odchudzania mogą współistnieć, powiedziała, przemawiając na Academy of Nutrition and Dietetics' Food and Nutrition Conference and Expo, największym na świecie dorocznym spotkaniu profesjonalistów z dziedziny żywności i żywienia.

„Świadome jedzenie jest narzędziem, które pomaga w utracie wagi", powiedziała Young. „Pomaga ci skupić się na swoich poziomach głodu i sytości, więc jesz, ponieważ odczuwasz głód i chcesz tego jedzenia - nie dlatego, że duża porcja jest przed tobą".

Bycie uważnym podczas jedzenia obejmuje poświęcenie czasu na siedzenie bez żadnych rozpraszaczy, spowolnienie naszego tempa jedzenia i smakowanie naszego jedzenia, wyjaśniła zarejestrowana dietetyczka Lisa Stollman, która przemawiała na panelu z Lisą Young. „Takie postępowanie pomoże nam stać się zdrowszymi i schudnąć w nie-dietetyczny sposób", powiedziała Stollman.

Rozumne lub intuicyjne jedzenie może również pomóc ci zadać sobie pytanie: „Czy lubię to jedzenie?" lub „Czy naprawdę odczuwam głód?". Może to również pomóc ci zauważyć, kiedy uzyskujesz uczucie sytości. „To ostatecznie pomaga jeść mniejsze porcje i konsumować mniej", powiedziała Young, która jest również adiunktem w dziedzinie żywienia na Uniwersytecie Nowojorskim.

„Nie chcesz po prostu schudnąć i mieć niezdrową relację z jedzeniem", powiedziała Young. Tak, to jest OK, aby schudnąć, a jednocześnie mieć pozytywne nastawienie do swojego ciała i traktować siebie dobrze ... z życzliwością i wyrozumiałością”.

Prawdziwe znaczenie słowa „dieta"

Utrata wagi przez uważne odżywianie może znacznie zmniejszyć przewlekłe problemy zdrowotne, co jest ważne dla 74% procent dorosłych w USA, którzy mają nadwagę lub otyłość.

„Wiemy, że ludzie z nadwagą lub otyłością mają znacznie wyższe ryzyko chorób serca, cukrzycy typu 2 i wielu rodzajów raka - i nie możemy tego ignorować", powiedziała Stollman. Utrata 5% masy ciała -- czyli 10 funtów (ok. 4,54 kg), jeśli ważysz 200 funtów (ok. 90,70 kg) - może pomóc poprawić poziom glukozy we krwi, zmniejszając ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Pomaga również w poprawie poziomu cholesterolu i ciśnienia krwi.

Jednak kultura antydietetyczna zazwyczaj nie skupia się na korzyściach płynących z utraty wagi. „Wiele niezdrowych diet ma w nazwie słowo »dieta«, więc zakłada się, że dieta to sztywny, nakazowy, restrykcyjny plan życia, który trzeba prowadzić, aby osiągnąć cel" - wyjaśnia Young.

Słowo „dieta", jednak, jest zdefiniowane w słowniku Merriam-Webster jako „jedzenie i picie regularnie dostarczane lub spożywane" lub „nawykowe odżywianie".

„Dieta nie musi być słowem na pięć liter" - powiedziała Keri Gans, autorka książki The Small Change Diet i moderatorka sesji.

Zamiast tego, eksperci mówią, że ważne jest, aby spojrzeć na dietę jako styl życia, program zdrowej żywności, a nie restrykcyjny plan, który wyklucza wiele ulubionych pokarmów.

Jak jeść w sposób bardziej świadomy?

Wymyślne diety, które eliminują poszczególne grupy pokarmów, mogą pozbawić cię energii i narazić na dożywotni efekt jo-jo. Jak twierdzą eksperci, przyjęcie zdrowego stylu życia, który uwzględnia uważne jedzenie, może również pomóc ci poczuć się lepiej i mieć więcej energii - i jest ważniejsze niż dążenie do osiągnięcia konkretnego wyniku na wadze.

Jeżeli chcesz zacząć jeść w sposób bardziej świadomy, usiądź i uwolnij się od urządzeń elektrycznych podczas jedzenia. Posmakuj jedzenia i zwróć uwagę na to, czy to, co jesz, sprawia ci przyjemność. Uświadom sobie, kiedy masz już dość jedzenia.

„Kiedy jemy świadomie, kontrolujemy wielkość porcji", mówi Young.

Staraj się też jeść powoli. Im szybciej dana osoba je, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie miała nadwagę, mówi Young. W rzeczywistości, jedno z ostatnich badań wykazało, że osoby jedzące szybko są o 42% bardziej narażone na nadwagę niż osoby jedzące powoli.

Żeby pomóc ci zahamować tempo jedzenia, Young zaleciała użycie zestawu pałeczek do jedzenia. „Jeśli nie masz w zwyczaju jeść nimi, spowolnią cię", powiedziała Young.

Wreszcie, skup się na ogólnej dbałości o siebie. Dostosowanie się do siebie i swoich potrzeb, niezależnie od tego, czy jest to więcej snu czy więcej ćwiczeń, pomaga nam lepiej radzić sobie ze stresem i lękiem - co może prowadzić do bardziej świadomego podejścia do jedzenia.

„Jeśli zrobisz mniej jedzenia pod wpływem emocji to mniej zjesz ze stresu ... a to wszystko może pomóc w relacji z jedzeniem, co ostatecznie prowadzi do utraty wagi", powiedziała Young.

Lisa Drayer jest dietetykiem, autorem i współpracownikiem CNN ds. zdrowia i żywienia.

Autor: 
Lisa Drayer / tłum. Magdalena Ambicka
Polub Plportal.pl:

Reklama