Skończyły się modne diety. Liczą się twoje nawyki dotyczące stylu życia

Reklama

czw., 11/04/2021 - 23:39 -- MagdalenaL

Zdjęcie: Budowanie zdrowych, długoterminowych nawyków jest kluczem do zdrowej diety.

Zapisz się do programu CNN Jedz, ale lepiej: Styl śródziemnomorski. Nasz ośmioczęściowy przewodnik pokaże ci pyszny, poparty przez ekspertów styl odżywiania, który poprawi twoje zdrowie na całe życie.

Pełny brzuch to szczęśliwe serce, ale twoje serce będzie szczęśliwsze, jeśli skupisz się na utrzymaniu długotrwałych nawyków.

Zdrowe odżywianie zaczyna się od wzorców żywieniowych, zgodnie z ostatnim oświadczeniem naukowym Amerykańskiego Stowarzyszenia Serca (AHA) „2021 Dietetyczne wytyczne w celu poprawy zdrowia sercowo-naczyniowego”.

To nie oznacza całkowitej rezygnacji z jedzenia na wynos lub tego pięciominutowego zestawu posiłków ze sklepu spożywczego. Wytyczne dietetyczne zachęcają ludzi do zaadaptowania tych nawyków do swojego stylu życia.

Oświadczenie identyfikuje 10 cech wzorców żywieniowych zdrowych dla serca - w tym wskazówki, aby połączyć zrównoważoną dietę z ćwiczeniami, spożywać najważniejsze składniki odżywcze poprzez żywność, a nie suplementy, jeść produkty pełnoziarniste, zmniejszyć spożycie sodu, dodanego cukru i alkoholu, używać nietropikalnych olejów roślinnych i jeść minimalnie przetworzoną, a nie bardzo przetworzoną żywność.

„Naprawdę ważne jest teraz, że ludzie dokonują modyfikacji, które mogą mieć dalekosiężne skutki", powiedziała Alice Lichtenstein, dyrektor Laboratorium Żywienia Sercowo-Naczyniowego Uniwersytetu Tufts i przewodnicząca grupy piszącej nowe oświadczenia Stowarzyszenia AHA.

Grupa pisząca oświadczenie przeanalizowała literaturę i opracowała 10 cech wzorców żywieniowych sprzyjających zdrowiu serca. Grupa rozszerzyła również wytyczne, uznając potrzebę zrównoważonego rozwoju i wyzwania społeczne, które mogą stanowić przeszkodę w osiągnięciu prawidłowego odżywiania.

Lichtenstein powiedziała, że zachowania żywieniowe zmieniły się od czasu, gdy AHA ostatnio opublikowało oświadczenie z wytycznymi żywieniowymi 15 lat temu. Wcześniej głównymi opcjami były posiłki gdzieś na mieście lub w restauracji, ale nawyki żywieniowe były mniej spójne w ostatnich latach. Pojawił się trend - zaostrzony przez pandemię – bardziej wygodnych posiłków, takich jak dostawy, zestawy posiłków i gotowe posiłki.

Wprowadzaj zmiany, które pozwolą ci osiągnąć sukces

Lichtenstein powiedziała, że nowe wytyczne AHA skupiają się na tym, co działa dla ciebie, niezależnie od ograniczeń dietetycznych lub adaptacji kulturowych, które chcesz wprowadzić. Lichtenstein zniechęca ludzi do dokonywania drastycznych zmian w oparciu o modne diety - zamiast tego, trwałe wysiłki we wprowadzaniu tych zdrowych nawyków mogą być bardziej korzystne w dłuższej perspektywie.

Lauri Wright, przewodnicząca wydziału żywienia i dietetyki na Uniwersytecie Północnej Florydy i krajowy rzecznik Akademii Żywienia i Dietetyki, popiera ten długoterminowy sposób myślenia. Wright, która nie była zaangażowana w oświadczenie AHA, podkreśliła koncentrację na budowaniu nawyków związanych ze stylem życia, niezależnie od wieku i pochodzenia ludzi.

„Kiedy mówimy o wzorze lub stylu życia, nie mówimy tylko o diecie - czymś tymczasowym", powiedziała Wright. „To jest naprawdę sposób życia, i naprawdę może pomieścić wszystkie twoje indywidualności".

Zdrowy dla serca sposób odżywiania może mieć inne korzyści, stwierdzono w oświadczeniu, sprzyjając bardziej zrównoważonym praktykom dla środowiska. W tym roku po raz pierwszy wytyczne AHA zawierają zrównoważony rozwój. Lichtenstein powiedziała, że nadal istnieje pole do badań na temat alternatywnych rozwiązań opartych na roślinach, takich jak wegańskie produkty pochodzenia zwierzęcego, które nie zawsze są zdrowszymi opcjami. Jednak ogólnie rzecz biorąc, spożywanie większej ilości pełnowartościowej żywności i mniejszej ilości produktów zwierzęcych może być korzystne zarówno dla zdrowia, jak i dla środowiska.

Oświadczenie po raz pierwszy dostrzega również wyzwania społeczne, takie jak brak bezpieczeństwa żywnościowego, błędne informacje na temat diety i rasizm strukturalny, które mogą wpływać na dietę i dostęp do żywności. Badanie przeprowadzone w 2020 roku na Uniwersytecie Northwestern wykazało, że gospodarstwa domowe zamieszkiwane przez osoby pochodzenia afrykańsko-amerykańskiego są bardziej narażone na ryzyko utraty bezpieczeństwa żywnościowego.

Rozwiązanie 1 problemu od razu

Bardziej wszechstronna edukacja żywieniowa od najmłodszych lat może również zaszczepić zdrowe nawyki żywieniowe na całe życie. Lichtenstein powiedziała, że nacisk należy kłaść na zapobieganie, a nie na krótkoterminowe rozwiązania.

Powiedziała, że zdrowa żywność stała się wygodniejsza. Mrożone owoce i warzywa, które mogą być tańsze niż świeższe, są porównywalnie pożywne. Produkty mleczne mają opcje niskotłuszczowe i beztłuszczowe. Aromatyzowane napoje gazowane są również łatwo dostępne jako alternatywa dla napojów gazowanych.

Wdrożenie wszystkich tych zmian naraz może być przytłaczające, ale Lichtenstein powiedziała, że można zacząć od „jednej rzeczy na raz”. Przeczytaj etykietę jednej przekąski, którą kupujesz co tydzień, np. krakersów, i sięgnij po opcję pełnoziarnistą. Możesz też wybrać produkty o obniżonej zawartości tłuszczu i cukru, jeśli są one dostępne. Utrzymanie tych nawyków polega na wprowadzaniu drobnych poprawek i stopniowych zmian.

„Pomyśl o całym wzorcu diety, a nie o poszczególnych pokarmach lub składnikach odżywczych", powiedziała Lichtenstein. „Po prostu musimy skorzystać z tego, co może nie zdawaliśmy sobie sprawy, że jest tam dostępne".

Autor: 
Sherry Liang / tłum. Magdalena Ambicka
Polub Plportal.pl:

Reklama