Sześć sposobów na obniżenie stresu – wskazówki, które mogą okazać się ratunkiem

Reklama

ndz., 11/08/2020 - 15:50 -- MagdalenaL

Stresujesz się? Nadmierny stres źle wpływa na jakość życia i zdolność działania a także, zwłaszcza w dłuższej perspektywie, często prowadzi do przemęczenia. Przeczytaj wskazówki, dzięki którym obniżysz poziom stresu.

Niewielka ilość stresu jest nieodłączną częścią życia zawodowego. Jest on korzystny dopóty, dopóki zwiększa efektywność naszej pracy, ale zbyt wiele stresu obciąża naszą jakość życia.  Może zmniejszyć zdolności koncentracji, ustalania priorytetu ważnych czynności i przetwarzania informacji.

Przedłużający się stres może powodować trudności w związkach międzyludzkich oraz w najgorszym przypadku prowadzić do chorób serca i układu krążenia. Z tego właśnie powodu radzenie sobie ze stresem jest ważną częścią dbania o dobrą jakość życia. Poniżej zestawiliśmy wskazówki, dzięki którym uda Ci się utrzymać stres w ryzach.

 

  1. Zidentyfikuj zły stres

W odpowiedniej sytuacji stres jest korzystny. Jego zadaniem jest sprawić, że sprostasz wymagającym sytuacjom. Umiarkowany stres zwiększa czujność i poprawia zdolność koncentracji. Warto więc wykorzystać pozytywne strony i widzieć stres jako zasób sił, tak długo, dopóki Cię to nie przemęcza!

Niebezpieczny stres ukazuje się zazwyczaj jako niepokój. Koncentracja staje się utrudniona, jesteś rozdrażniony, emocje się kotłują. U niektórych osób stres powoduje fizyczne dolegliwości, takie jak na przykład bezsenność.

Jeśli zauważasz, że poziom stresu wzrósł nadmiernie wysoko, to znak, że czas zapanować na nowo nad sytuacją. Jeśli czujesz, że sytuacja się nie poprawia, możesz porozmawiać o stresie ze specjalistą.

  1. Prowadź zdrowy tryb życia

Jedz regularnie, śpij wystarczająco długo, uprawiaj sport. Regularna aktywność fizyczna pomaga lepiej znosić stres, zwiększa poczucie panowania nad własnym życiem i poprawia samoocenę.

Monitoruj również spożycie alkoholu. Przy pomocy alkoholu nie uda ci się zresetować umysłu po ciężkim tygodniu w pracy – wręcz przeciwnie! Alkohol pogarsza jakość snu, co prowadzi do jeszcze gorszego przemęczenia i wzmaga stres. 

  1. Zrób listę rzeczy zmniejszających stres

W nerwowym momencie w życiu łatwo zapominamy o rzeczach dla nas ważnych. Pamiętaj, aby odprężyć się, chociażby za pomocą hobby i korzystać ze swej kreatywności. Spróbuj stworzyć listę rzeczy, które pomagają ci naładować akumulatory. W stresowych sytuacjach możesz łatwo powrócić do tej listy. Od czasu do czasu możesz z czystym sumieniem zupełnie nic nie robić.

  1. Poszukaj wsparcia innych osób

Porozmawiaj z przyjaciółmi, znajomymi, kolegami z pracy. Rozmawiaj również o swoich uczuciach. Ludzie spełnieni duchowo zazwyczaj utrzymują wiele relacji społecznych i spędzają czas z innymi ludźmi. Bądź blisko swoich przyjaciół również wtedy, gdy czujesz stres. Spróbuj również robić dobre uczynki co najmniej raz na tydzień. Wzmacniają one twoje poczucie własnej wartości i łagodzą stres.

  1. Wsłuchaj się w swoje myśli

Przykładaj uwagę do tego, co myślisz. Spróbuj ograniczyć negatywne myślenie i podtrzymuj konstruktywne myśli. Patrz na rzeczy z innego punktu widzenia, zamiast postrzegać rzeczywistość w czerni i bieli.  Przeciwności losu nie wydają się tak trudne, jeśli uświadomisz sobie, że wyciągniesz z nich naukę.

Możesz spróbować pisać dziennik, w którym każdego dnia wypiszesz rzeczy, za które jesteś wdzięczny. Z drugiej strony również codzienna chwila troski może pomóc. Psycholog medycyny pracy Mona Moisala zaleca, aby w czasie zwiększonego stresu poświęcać co wieczór 20 minut na sporządzenie listy rzeczy, które są źródłem naszych zmartwień. W ten sposób możemy pozbyć się ich z głowy przed pójściem spać.

  1. Bądź świadom własnych ograniczeń w miejscu pracy

Rób małe przerwy, nie grzęźnij cały dzień w jednym miejscu. Pamiętaj o swoich granicach i dbaj, aby twe cele były realistyczne. Zrób sobie rozkład dnia pracy i rozpisz zadania tak, że z łatwością zauważysz, które zajęcia są w danej chwili ważne i w jakiej kolejności należy je wykonać. Oddziel wyraźnie pracę od czasu wolnego.

W razie potrzeby warto porozmawiać o stresie z pracodawcą lub przełożonym. Odważnie proś o pomoc, jeśli czujesz, że pracy jest za dużo!

Autor: 
Tłumaczenie: Joanna Balcerek
Polub Plportal.pl:

Reklama