Zalety posiadania zdrowej relacji z czekoladą

Reklama

śr., 01/12/2022 - 00:15 -- MagdalenaL

Źródło: https://unsplash.com/photos/dcPNZeSY3yk

 

Jeśli uważasz swój związek z czekoladą jako „skomplikowany”, wiedz, że nie jesteś sam. Około 45 procent kobiet w USA zgłasza, że mają ochotę na czekoladę, a aż 91 procent studentek college'ów zgłasza regularne pragnienie jej. Badania pokazują, że w przeciwieństwie do mężczyzn, wiele kobiet odczuwa poczucie winy, spożywając ten potencjalnie „zakazany” słodycz lub w ogóle walczą z chęcią jego zjedzenia.

Ten napięty związek z czekoladą może być szkodliwy na wiele sposobów. Eksperci żywienia wyjaśniają, w jaki sposób przygotowywanie czekolady może przynieść korzyści nie tylko Twoim kubkom smakowym, ale także zdrowiu.

 

Dlaczego czekolada nie powinna być twoim zakazanym owocem?

Badanie z 2014 r. wykazało, że kobiety, które kojarzyły jedzenie ciasta czekoladowego ze świętowaniem, skuteczniej utrzymały wagę, podczas gdy te, które kojarzyły to z poczuciem winy, prawdopodobnie napotkały szereg problemów, w tym:

  • Mniejszy sukces w długo- i krótkoterminowym utrzymaniu wagi
  • Poczucie bezradności i utraty kontroli
  • Niezdrowe zachowania żywieniowe
  • Większe niezadowolenie z wyglądu swojego ciała
  • Obniżenie jakości życia

Kluczem do odwrócenia negatywnych skutków ochoty na czekoladę jest zaprzestanie robienia z niej tematu tabu. Nie musisz czuć się winny z powodu pragnienia jedzenia, czy to czekolady, czy brokułów. Według ekspertów, uważanie jakiejkolwiek żywności jako całkowicie zakazanej zwykle skutkuje zwiększonym apetytem na nią i poczuciem winy, gdy w końcu ją skonsumujesz.

 

Zamiast tego spróbuj ustalić pewne warunki swojego związku z czekoladą. Delektuj się i ciesz tym z zamiarem i intencją, bez poczucia winy. Nie siadaj przed telewizorem z ręką w misce czekoladowych cukierków bez dna. Zamiast tego pamiętaj, kiedy i dlaczego je jesz. Na przykład, jeśli codziennie delektujesz się kostką gorzkiej czekolady a planujesz zjeść w weekend w restauracji ze słynnym na całym świecie deserem czekoladowym, możesz pominąć ten codzienny smakołyk, aby pozwolić sobie na chwile przyjemności właśnie tam.

 

Zdrowy związek z czekoladą pomaga cieszyć się nią z umiarem i bez poczucia winy, zamiast naprzemiennie próbować całkowicie jej unikać, a następnie się nią objadać.

 

Zalety z posiadania czekolady i jej jedzenia

Zdrowy związek ze wszystkimi pokarmami jest ważny dla twojego umysłu i ciała. Jednak rozpoczęcie lub stworzenie zrównoważonej relacji, w szczególności z ciemną czekoladą, może mieć znacząco pozytywny wpływ na twój ogólny stan zdrowia.

 

Ciemna czekolada zawiera silne antyoksydanty. Jednym z najbardziej korzystnych jest flawonol zwany epikatechiną. Flawonole to związki występujące w roślinach, które zwalczają stany zapalne i chronią przed uszkodzeniem komórek wywołanych przez wolne rodniki.

 

Poniżej przedstawione zostały wyniki badań odnośnie tego, w jaki sposób ciemna czekolada może być dla ciebie korzystna:

  1. Poprawia zdrowie serca: Wykazano, że antyoksydanty w ciemnej czekoladzie obniżają ciśnienie krwi, zmniejszają ryzyko powstawania zakrzepów i poprawiają krążenie krwi w sercu, zmniejszając w ten sposób ryzyko udaru mózgu, choroby wieńcowej i śmierci z powodu chorób serca.
  2. Równoważy układ odpornościowy: Flawonole zapobiegają nadmiernemu pobudzeniu układu odpornościowego i zmniejszają stres oksydacyjny, który skutkuje w braku równowagi spowodowanym przez komórki walczące z wolnymi rodnikami oraz jest częstą przyczyną wielu chorób.
  3. Zwalcza cukrzycę: Epikatechina chroni komórki, wzmacnia je i wspiera procesy, które pomagają organizmowi lepiej wykorzystywać insulinę, co może zapobiegać cukrzycy lub ją zwalczać.
  4. Poprawia pracę mózgu: Flawonole w ciemnej czekoladzie mają pozytywny wpływ na pracę mózgu, w tym lepszy czas reakcji, świadomość wzrokowo-przestrzenną i silniejszą pamięć. Chociaż badania są w toku, jednym z powodów może być to, że flawonole zwiększają przepływ krwi do mózgu.
  5. Poprawia wyniki sportowe: Epikatechina zawarta w ciemnej czekoladzie zwiększa produkcję tlenku azotu we krwi, który wspomaga krążenie i zmniejsza ilość tlenu zużywanego przez sportowca podczas średnio intensywnych ćwiczeń. Dzięki temu sportowiec może dłużej utrzymać intensywność treningu.
  6. Zmniejsza stres: Ludzie, którzy jedli ciemną czekoladę, zgłaszali, że czuli się mniej zestresowani, a naukowcy potwierdzili, że po zjedzeniu ciemnej czekolady poziom hormonu stresu, kortyzolu, był obniżony. Może to mieć związek z wpływem ciemnej czekolady na zdrowie serca, ponieważ stres jest czynnikiem ryzyka chorób układu krążenia.

Dzięki związkom i mikroskładnikom odżywczym wpływającym na zdrowie, powinieneś rozważyć wprowadzenie gorzkiej czekolady do swojego życia, jeśli nie jest już jego częścią (ważne jest, aby pamiętać, że ciemna czekolada zawiera kofeinę, na którą niektórzy ludzie mogą być wrażliwi).

 

Oto kilka faktów na temat korzyści zdrowotnych ciemnej czekolady:

  • Im wyższa zawartość kakao, tym korzystniejsze flawonole zawiera czekolada. Większość korzyści obserwowanych w badaniach wiąże się z czekoladą, która ma co najmniej 70% zawartości kakao.
  • Naukowcy nie odkryli rekomendowanych ilości gorzkiej czekolady jakich należy spożywać, aby uzyskać te korzyści. Eksperci zalecają minimalnie przetworzoną ciemną czekoladę z co najmniej 70-procentową zawartością kakao i być może mają uncję jako okazjonalny smakołyk.
  • Zawsze należy sprawdzać etykietę, aby mieć świadomość zawartości kalorii, tłuszczu i cukru, co może potencjalnie wpłynąć na ogólne korzyści zdrowotne.
  • U niektórych osób czekolada może wywołać refluks żołądkowy lub migreny.

Koniec końców, od czasu do czasu delektowanie się czekoladowym przysmakiem nie powinno wiązać się ze stresem ani poczuciem winy, niezależnie od tego, czy jest to ciemna czekolada bogata w antyoksydanty czy biała czekolada, która ma bardzo niewielkie wartości odżywcze. Jak w większości zdrowych relacji, kluczem jest utrzymanie pozytywnego i zrównoważonego nastawienia.

Ciemna czekolada ma wiele korzyści zdrowotnych i zdecydowanie można się nią delektować jako część zbilansowanej diety. Istnieje wiele zdrowych sposobów na włączenie czekolady do swojego stylu życia, więc dostosuj to do siebie.

 

Jeśli potrzebujesz dodatkowej pomocy lub masz problemy z kontrolowaniem tego, co jesz, rozważ zwrócenie się o pomoc do profesjonalnego dietetyka lub innego wykwalifikowanego pracownika służby zdrowia.

Autor: 
Tłumaczyła: Aleksandra Dorosz
Polub Plportal.pl:

Reklama