Właściwe odżywianie u dzieci

Reklama

śr., 06/26/2019 - 10:31 -- koscielniakk

Właściwe odżywianie i składniki odżywcze u dzieci w wieku 3-4 lat

Większość dzieci interesuje się jedzeniem i nowymi nawykami żywieniowymi, gdy dorastają. Każde dziecko ma swoje własne potrzeby i preferencje żywieniowe. Zaoferuj swoją propozycję dla dzieci w 4 głównych grupach żywności (grupa chleba i płatków, grupa owoców i warzyw, grupa mleka, grupa mięsa/jaj/roślin strączkowych) w każdym posiłku. Nawet jeżeli nie otrzymujesz wszystkich z zalecanych składników w odpowiedniej ilości, zobaczysz, co może zdziałać zdrowa dieta.

Grupa Chleba i Zbóż

Zboża zawierają błonnik, ułatwiają trawienie, dostarczają energii w złożonych węglowodanach. Są najlepszym źródłem witaminy B. Niektóre wzbogacone płatki zbożowe mogą zaspokoić zapotrzebowanie na wszystkie witaminy i minerały, które powinny być przyjmowane w ciągu jednego dnia. Zboża są dostępne na 2 sposoby - pełnoziarniste i przetworzone (rafinowane) ziarna. Całe ziarna zawierają wszystkie ekstrakty, przykładem są otręby, kiełki, bielmo. Zawierają więcej witamin z włókna, żelaza i grupy B niż przetworzone ziarna (mąka pełnoziarnista i chleb, bulgur, płatki owsiane, mąka pełnoziarnista, ryż brązowy, makaron pełnoziarnisty itp.). Ziarna rafinowane są mielone z otrębów i innych części, aby uzyskać drobniejszą teksturę, smak i dłuższy okres trwałości. (biała mąka i chleb, biały ryż, makaron, kuskus itp.). Co najmniej połowa zbóż, które spożywamy w ciągu dnia powinna pochodzić z całych ziaren. Dzienne spożycie dla dzieci w wieku 2-3 lat: 75 g dziennie dla dzieci w wieku 4 lat: 125 g.

 

Grupa warzyw i owoców

Warzywa i owoce zawierają dużo błonnika wraz z witaminą A, witaminą C i potasem. Zmniejszają ryzyko raka i chorób serca dzięki zawartym w nich związkom antyoksydacyjnym. Zaoferuj dziecku warzywa i owoce w różnych kolorach – w ten sposób otrzyma oddzielne witaminy i minerały. Dzienne spożycie warzyw dla dzieci w wieku 2-3 lat: 1 szklanka, dla dzieci mających 4 lata powinno wynosić 1,5 kubka. Ilość skonsumowanych owoców powinna wynosić 1 szklankę dziennie dla dzieci w wieku 2-3 lat i 1- 1,5 filiżanki dla maluchów w wieku 4 lat.

 

Grupa Mleka

Większość produktów mlecznych jest doskonałym źródłem wapnia, niezbędnym dla silnych zębów i kości. Są również doskonałym źródłem białka. Dzieci powyżej 2. roku życia można przestawić na mleko niskotłuszczowe lub odtłuszczone. Zawierają taką samą ilość wapnia i witaminy D, ale zawierają mniej tłuszczów i kalorii. Tłuszcze są często nasycone i podnoszą poziom cholesterolu we krwi. Nabycie nawyku picia mleka niskotłuszczowego jest dobre dla dziecka. Dzienne spożycie dla dzieci w wieku 2-3 lat: 2 filiżanki, dla dzieci w 4 roku życia: 2,5 filiżanki.

 

Grupa mięso/jaja/rośliny strączkowe

Mięso, drób, owoce morza, rośliny strączkowe, jaja, produkty sojowe i orzechy są produktami zawierającymi białko. Dostarczają żelaza, cynku i niektórych witamin z grupy B. .Jeśli wychowujesz swoje dziecko na wegetarianina, proponuj owoce morza co najmniej dwa razy w tygodniu. W innym przypadku wybierz mięso o niskiej zawartości tłuszczu, usuń skórę kurczaka przed gotowaniem. Dzienne spożycie dla dzieci mających 2-3 lata: 56-60 g dziennie, dla dzieci w wieku 4 lat: 115-120 g.

 

Oleje i tłuszcze jadalne

Oleje nie są uwzględniane jako oddzielna grupa żywności, ale dostarczają pewnych składników odżywczych w zdrowej diecie. Są ważnymi źródłami witaminy E. W ciągu dnia wymagana jest bardzo mała ilość oleju. Oleje roślinne używane do gotowania i sałatki są nazywane ciekłymi olejami, ponieważ mają taką konsystencję w temperaturze pokojowej. Ich źródłem są orzechy, niektóre ryby, awokado, oliwki i tak dalej. Niektóre pokarmy naturalnie zawierają wysoki procent tłuszczu. 2 łyżki masła orzechowego zawiera również 2 łyżeczki oleju. Większość olei dzieci otrzymują w codziennych posiłkach. 3 łyżeczki oleju dla dzieci w wieku 2-3 lat, 4 łyżeczki oleju dziennie dla dzieci w wieku 4 lat.

Autor: 
Izabela Szkatuła
Źródło: 

millyjet.com.tr

Polub Plportal.pl:

Reklama