Dobra dieta?

Reklama

wt., 03/26/2019 - 15:20 -- koscielniakk

W procesie przetwarzania, żywność traci dużą część składników odżywczych, a zawarte w niej toksyny zaczynają się uaktywniać. Niestety, w dzisiejszych czasach spożywamy głównie żywność przetworzoną (nawet świeże produkty są pasteryzowane, by można je było dłużej przechowywać).

- Każdego roku, wraz z pokarmem spożywamy 3-5 kg chemikaliów, nie mówiąc już o antybiotykach, hormonach i pestycydach, mówi Mark Hyman- dyrektor Centrum Medycyny Funkcjonalnej przy Klinice w Cleveland.

Ostrzegając przed konsekwencjami, Hyman proponuje rozwiązanie będące połączeniem diety wegańskiej i pegańskiej.

Dieta pegańska oparta jest na diecie ludzi z epoki kamienia. Zakłada odstawienie ryżu, ziemniaków, makaronu i chleba. Rośliny strączkowe i oleje roślinne (oprócz oliwy z oliwek) również są zabronione. Można jeść wyłącznie żywność nieprzetworzoną, bez jakichkolwiek dodatków.

Oba warianty dietetyczne mają zalety i wady. Weganie, nie spożywający produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym mleka i jaj, cierpią głównie na niedobór witaminy B12. Dieta pegańska jest dobra, ale na krótko, ponieważ duże dawki protein (jaja i surowe mięso) spożywane przez dłuższy czas prowadzą do otyłości.

Peganizm łączący dietę wegańską i pegańską zakłada spożycie jak najmniejszej ilości cukru, a jak największej warzyw. Zakazane są: oleje roślinne, z wyjątkiem oliwy z oliwek, produkty mleczne, warzywa strączkowe, gluten, dodatki. Można jeść mięso, ale jako część większego posiłku, a nie jako danie główne. Co najmniej 2/3 spożywanych produktów to warzywa i owoce, zdrowe tłuszcze, orzechy.

- Lata temu jedliśmy dzikie zwierzęta i ponad 800 różnych roślin, mówi Mark Hyman, twórca peganizmu.

W przeciwieństwie do diety wegańskiej, pegańska do pewnego stopnia zezwala na spożywanie wysokiej jakości produktów zwierzęcych np. : ryb bogatych w kwasy omega-3, produktów mlecznych pochodzących z upraw ekologicznych, mleka oraz serów owczych i kozich.

Większość naukowców popiera dietę Hymana, z jednym zastrzeżeniem :

- Choć koncentruje się na dobrych tłuszczach, owocach i warzywach, a także wystarczających ilościach protein, nie zgadzam się na odrzucenie ziaren, roślin strączkowych i produktów mlecznych, mówi Vandana Seth z Akademii Nutritarianizmu i Dietetyki.

Wniosek : można polecić podejście pegańskie, ale nie powinno w takiej diecie zabraknąć odpowiednich ilości błonnika.

Autor: 
M.A./Tłum. Emilia Liberda
Źródło: 

welt.de

Zagłosowałeś na opcję 'w górę'.
Polub Plportal.pl:

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
5 + 0 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.

Reklama