Owoce i warzywa, które powinniśmy jeść jesienią

Reklama

ndz., 09/01/2019 - 13:46 -- koscielniakk

Nadchodzi jesień, pora roku podczas której, powinniśmy szczególnie zadbać o swoje zdrowie i odporność. Jakie warzywa i owoce jeść aby dostarczyć organizmowi odpowiedniej dawki składników odżywczych?

Żurawina

Świeża i mrożona żurawina zawiera polifenol znany jako proantocyjanidyny, przeciwutleniacz, który odgrywa rolę w komunikacji komórkowej. Te smaczne owoce pomagają również zapobiegać rozwojowi bakterii w drogach moczowych i układzie trawiennym. Ponieważ są tak cierpkie, potrzebujesz tylko kilku, aby przejść długą drogę. Żurawinę można dodać do koktajli, wypieków, a nawet pikantnych potraw, takich jak fasolka po bretońsku.

 

Burak

Burak w każdej postaci wzmacnia odporność organizmu na choroby, zwłaszcza wirusowe. Jeśli więc dopadnie nas grypa, pijmy sok z buraka. Może on złagodzić jej przebieg. Buraki mają też działanie wykrztuśne, pomagają więc przy kaszlu.

 

Kapusta

Zawiera tyle samo witaminy C, co w cytryna. Oprócz witaminy C posiada w sobie komplet niezbędnych dla zdrowia witamin z grupy B, sporo witaminy A, trochę witamin E, K i rutyny. Podczas gotowania można poczuć obecność siarki, która poprawia wygląd włosów, skóry i paznokci. W kapuście są też minimalne ilości niezbędnego dla zdrowia arsenu. Ale jej największe skarby to wapń, magnez, potas. Żelaza oraz  kwasu foliowego najwięcej jest w zewnętrznych, zielonych liściach. Nie wyrzucajmy ich. Można je siekać i dodawać do zup lub surówek. Oprócz wspaniałych właściwości odżywczych warto zauważyć, że kapusta jest niskokaloryczna. 

 

Pasternak

Słodkie warzywo jest źródłem olejków eterycznych i zawiera sporo witaminy C . Dlatego może być wykorzystywane w leczeniu przeziębienia i grypy. Napar z pasternaku i maść, świetnie łagodzą stany zapalne układu oddechowego.

 

Koper włoski

To warzywo pochodzi z tej samej rodziny co pietruszka, marchewka, koperek i kolendra. Ma również wyraźny smak podobny do lukrecji lub anyżu. Cała roślina jest jadalna i może być spożywana na surowo lub gotowana - chociaż zielone sznurki łodygi smakują lepiej po ugotowaniu.

Koper włoski ma zastosowanie jako środek wykrztuśny, który sprawdza się w schorzeniach dróg oddechowych. Żucie owoców kopru włoskiego może być pomocne w przeziębieniu i grypie, a także w zapaleniu jamy ustnej i w aftach.

 

Dynia

Dynia jest bogata w cynk i witaminę C, które są niezbędne dla zdrowego układu odpornościowego. Kubek gotowanej dyni zawiera ponad 11 miligramów witaminy C. Warto jeszcze dodać, że zawarty w dyni beta-karoten łagodzi procesy zapalne, pomaga również ograniczyć objawy grypy i przeziębienia.

 

Marchew

Marchewka to powszechnie znane i tanie warzywo, bogate w wiele witamin i mikroelementów. Zawiera witaminy A, B1, B2, B6, C, E, H, K, PP, a do tego magnez, potas, mangan, żelazo oraz przeciwutleniacze wzmacniające odporność. Co ciekawe – gotowanie marchewki wcale nie pozbawia jej cennego składu. W przeciwieństwie do innych warzyw, gotowana marchewka jest bardziej wartościowa niż wersja surowa – zawiera więcej witaminy C i przeciwutleniaczy.

Większość osób kojarzy marchew z warzywem wzmacniającym wzrok, tymczasem witamina A dodatkowo korzystnie wpływa na błonę śluzową układu oddechowego. Odpowiada również za prawidłową reakcję odpornościową. Sok marchewkowy ma działanie wykrztuśne, ułatwia usuwanie zalegającej wydzieliny. Dodatkowo świetnie wzmacnia i chroni przed zachorowaniami, przyspiesza powrót do zdrowia.

Autor: 
AG
Polub Plportal.pl:

Reklama