Fast fashion: Brytyjczycy kupią latem tego roku 50 mln „jednorazowych strojów”

Reklama

sob., 07/20/2019 - 16:50 -- koscielniakk

Badanie pokazuje, że odzież wakacyjna jest największą ekstrawagancją, a konsumenci co roku wydają 700 milionów funtów

 

Brytyjczycy wydadzą latem tego roku 2,7 mld funtów na letnią odzież, która będzie noszona tylko raz - wynika z ankiety.

Zdecydowanie największą ekstrawagancją jest kupno nowych ubrań na wakacje, które nigdy nie zostaną ponownie założone. Konsumenci wydają ponad 700 milionów funtów na tego typu zakupy, wynika z badań przeprowadzonych przez Censuswide dla organizacji charytatywnej Barnardo's. Dla porównania goście weselni wydają średnio 79,76 funta na nowy strój - z czego prawie większość można ubrać tylko raz.

Organizacja charytatywna dla dzieci Barnardo's ostrzega, że jest to kolejny negatywny przykład naszego ogromnego wpływu na środowisko oraz finansowania tzw. „fast fashion”, czyli jednorazowej mody. Rosną obawy, że przemysł modowy marnuje cenne zasoby naszej planety i przyczynia się do kryzysu klimatycznego. Organizacja zachęca konsumentów do rozważenia zakupu odzieży używanej. Javed Khan, dyrektor generalny Barnardo, powiedział: „Wybranie niepowtarzalnego stroju na specjalną okazję oznacza, że nie musisz się martwić, że wpadniesz na kogoś ubranego tak samo. Jest także bardziej przyjazne dla środowiska i twojego portfela. Im więcej ubrań z drugiej reki jest używanych, tym lepiej dla naszej planety. Ubrania te mogą być noszone wiele razy i dzięki temu nie trafiają na wysypiska”.

Niestety brytyjski sektor mody nadal się rozwija, a zglobalizowany łańcuch dostaw wywołał rozprzestrzenianie się taniej odzieży, z szybkim obrotem, który zachęca konsumentów do dalszego kupowania. Niedawno sklep internetowy Missguided, został ostrzelany za obniżenie ceny bikini do 1 funta.

Jedna czwarta ankietowanych stwierdziła, że czuliby się zakłopotani, gdyby strój na specjalną okazję, taką jak ślub, założyli więcej niż raz. Ankietowani to głównie młodzi ludzie w wieku 16-24 lat oraz osoby powyżej 55 roku życia. Ponad połowa (51%) ankietowanych stwierdziła, że kupowanie nowych ubrań na festiwal lub wakacje zwiększa emocje związane z wyjściem na imprezę.

 

Komisja audytu środowiskowego Izby Gmin wezwała ostatnio do zapłacenia podatku groszowego od każdej odzieży sprzedawanej na potrzeby inicjatyw związanych z recyklingiem oraz do zakazu spalania niechcianych ubrań. Niestety te żądania zostały odrzucone przez rząd.

Autor: 
Barbara Bielecka
Źródło: 

The Guardian

Polub Plportal.pl:

Reklama