Korzyści cytryny: dobrodziejstwem tego owocu jest nie tylko witamina C

Reklama

sob., 10/17/2020 - 14:50 -- MagdalenaL

Chociaż od zawsze była przedmiotem kontrowersji ze względu na wiązanie jej z fałszywymi mitami żywieniowymi, właściwości odżywcze cytryny sprawiają, że jest silnym przeciwutleniaczem.

 

Bogata w witaminę C, niskokaloryczna i działająca przeciwutleniająco cytryna jest jednak jednym z tych owoców, który często znajduje się na liście tzw. fałszywych „mitów żywieniowych”. Nie jest prawdą, że wypicie szklanki wody z cytryną na pusty żołądek pomaga schudnąć, ani też prawdą nie jest, że drzewo cytrynowe działa „odtruwająco” lub pomaga „oczyścić” wątrobę. Te stwierdzenia, jak podkreśliła Carme Ferrer Alfonso, dietetyk w firmie Alimmenta, nie mają podstaw naukowych.

To, z czego można skorzystać, to właściwości cytryny związane ze zbilansowaną dietą, czyli z regularnym spożyciem tego owocu. W rzeczywistości jedną z zalet spożywania cytryny jest poprawa wchłaniania żelaza „niehemowego” (dostarczanego z pokarmami pochodzenia roślinnego, takimi jak rośliny strączkowe, zielone warzywa liściaste lub orzechy). Ponadto owoc ten zawiera witaminę C, która odgrywa również ważną rolę w syntezie kolagenu i ogranicza możliwość infekcji, jak twierdzi Carme Ferrer.

Ale w jaki sposób połączyć ten owoc, aby poprawić wchłanianie żelaza? Jeśli przyprawimy na przykład sałatkę z soczewicy lub talerz szpinaku sokiem z cytryny, poprawimy wchłanianie żelaza „niehemowego” z tych pokarmów roślinnych. Inną opcją może być spożywanie potraw z napojem na bazie wody z wyciśniętą cytryną lub w przypadku, gdy nie przepadamy za kwaśnym smakiem, na deser możemy zjeść inne owoce bogate w witaminę C, takie jak pomarańcza, mandarynka. papaja lub truskawki.

Oprócz witaminy C cytryna dostarcza witaminę A, błonnik i minerały, takie jak wapń, fosfor, magnez oraz potas. Jej wartość kaloryczna jest niska (22 kcal na 100g), ponieważ zawiera głównie wodę (około 90%).

To interesujący owoc ze względu na zawartość składników funkcjonalnych (związków korzystnych dla zdrowia), takich jak flawonoidy, przeciwutleniacze przydatne w zapobieganiu chorobom oksydacyjnym (niedokrwienie, cukrzyca typu 2, a nawet niektóre rodzaje raka). Są one także inhibitorami zapalenia układu nerwowego przez co, zdaniem dietetyczki z Alimmenta, są związane z zapobieganiem takim chorobom jak Alzheimer czy Parkinson.

Co ciekawe, cytryna zawiera pewne ilości kwasów organicznych, takich jak kwas cytrynowy, który jest kolejnym silnym przeciwutleniaczem. Dzięki swojemu składowi owoc ten ma korzystne dla zdrowia właściwości: działa moczopędnie oraz przeciwbakteryjne, pomaga wzmocnić układ odpornościowy i nerwowy (dzięki potasowi) oraz działa antyoksydacyjnie.

Sprzymierzeniec w nawilżaniu latem

Cytryny wyróżniają się wszechstronnością i mogą być doskonałym uzupełnieniem zdrowych, letnich napojów, takich jak te proponowane przez ekspertów z AILIMPO (międzybranżowego stowarzyszenia cytryny i grejpfruta), którzy podkreślają, że Hiszpania jest głównym europejskim producentem cytryny. Mówią również o zrównoważonym modelu produkcji sprawiającym, iż ​​owoce trafiają z drzewa na półkę w supermarkecie w ciągu zaledwie 48 godzin.


Domowa lemoniada - AILIMPO

Lemoniada. Jej przygotowanie jest proste, gdyż polega na wyciśnięciu soku z cytryny do wody, ale by był doskonały, należy przestrzegać złotej zasady: jedna porcja soku z cytryny na dwie porcje zimnej wody.

Napój chłodzący z lodem i cytryną- AILIMPO

Napój chłodzący z lodem i cytryną. Kilka cytryn jest pokrojonych na plasterki i wyciśniętych. Następnie sok wlewa się do pojemnika, w którym dodaje się miód. Całość miesza się, dopóki wszystko nie zostanie rozcieńczone w soku. W razie potrzeby można dodać trochę wody, aby składniki dobrze się połączyły. Lód dodaje się i kruszy aż powstaną kostki.


Herbata z cytryną

Herbata z cytryną. Woda jest gotowana (w czajniku lub w kuchence mikrofalowej). W międzyczasie cytrynę obiera się, aby uzyskać skórkę, ale tylko wierzchnią warstwę. Dodaje się ten składnik do kilku listków mięty i jednej lub dwóch torebek herbaty (można też doprawić odrobiną imbiru). Napar gotuje się jeszcze przez kilka minut (lub zostawia, by chwilę odpoczął jeśli woda była w kuchence mikrofalowej i już się gotuje). Po ostygnięciu można dodać kilka kostek lodu. Całość podaje się z plasterkami cytryny.

Czy cytryna może uszkodzić szkliwo zębów?

Częste i nadmierne spożywanie soku z cytryny może powodować ścieranie i zagrażać zdrowiu zębów, powodując ich erozję osłabienie oraz uszkodzenie szkliwa. Dietetyczka Carme Ferrer radzi, aby podjąć środki zapobiegawcze:

- Popijać sok przez słomkę tak, aby nie dotykał zębów

- Po spożyciu soku wypłukać usta wodą, aby jak najbardziej usunąć kwas z ust.

- Pić regularnie wodę

- Odczekać 1 do 2 godzin, aby wyszczotkować zęby i spróbować użyć pasty z fluorem, która zmniejsza wrażliwość i chroni zęby.

Autor: 
Raquel Alcolea Tłum. Daria Matuszak
Polub Plportal.pl:

Reklama