Jak radzić sobie ze stresem psychospołecznym?

Reklama

wt., 03/23/2021 - 18:46 -- MagdalenaL

Zdjęcie: Kelly Lacy/Pixabay

 

Stres psychospołeczny od czasu do czasu wpływa na każdego z nas i może odgrywać znaczącą rolę. Jest wynikiem oceny poznawczej (twojej mentalnej interpretacji) tego, co dzieje się wokół nas i tego co można z tym zrobić.

Mówiąc w skrócie, stres psychospołeczny pojawia się, gdy w naszym życiu społecznym pojawia się pewne zagrożenie (realne, bądź te wyimaginowane), które może wymagać podjęcia kroków, których nie będziemy w stanie podjąć.

Czym jest stres psychospołeczny?

Przykłady stresu psychospołecznego mogą obejmować wszystko to, co przekłada się na postrzeganie zagrożenia dla naszego statusu społecznego, szacunku społecznego, respektu, i/lub akceptacji w grupie; zagrożenie  dla poczucia własnej wartości; bądź uczucie, że nie mamy nad czymś kontroli. Wszystkie te zagrożenia mogą prowadzić do reakcji twojego ciała na stres. Mogą być to jedne z najbardziej skomplikowanych czynników wywołujących stres, z którymi trzeba sobie poradzić, ponieważ mogą sprawić, że poczujemy się pozbawieni wsparcia i wyobcowani, co sprawia, że jeszcze ciężej będzie nam się z tym uporać. Gdy stres psychospołeczny wywołuje reakcję stresową, organizm uwalnia grupę hormonów stresu, w tym kortyzol, adrenalinę i dopaminę, co prowadzi do wybuchu energii, a także innych zmian w ciele ( między innymi tzw. reakcję walki lub ucieczki). Zmiany wywołane przez hormony stresu mogą być pomocne, gdy mają miejsce tymczasowo, jednakże mogą okazać się szkodliwe na dłuższą metę. Na przykład, kortyzol może poprawić funkcjonowanie organizmu poprzez zwiększanie dostępnej energii (co za tym idzie, reakcja walki lub ucieczki jest bardziej możliwa), lecz także może prowadzić do osłabienia odporności, a bądź innych skutków. Adrenalina także zwiększa energię, jednakże przynosi negatywne psychologiczne, jak i fizyczne skutki uboczne, gdy wytwarzana jest przez zbyt długi czas. Dlatego tak ważne jest, aby kontrolować stres psychospołeczny w naszym życiu, aby reakcja na stres wyzwalana była tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Istotne jest także, aby nauczyć się technik przynoszących ulgę, w celu efektywnego odwrócenia reakcji na stres. Wtedy nie będziemy ulegać stanom długotrwałego lub chronicznego stresu. Istnieje kilka sposobów radzenia sobie ze stresem psychologicznym. Z racji, że stres obejmuje czynniki zewnętrzne (czyli to, co nam się przytrafia), jak i czynniki wewnętrzne (nasze myśli), często może to wpłynąć na różnorodne obszary życia. Oto pewne strategie, które mogą pomóc.

Rozwiń swoje umiejętności rozwiązywania konfliktów

Konflikty są niemalże nieuniknioną częścią każdej relacji. Ludzie będą się ze sobą nie zgadzać i będą chcieć czegoś innego. Sposób w jaki rozwiązujemy sprzeczki może wywołać ogromny stres psychospołeczny, ale jeśli jesteś w stanie popracować nad swoimi umiejętnościami rozwiązywania konfliktów, może pomóc to chociażby w połowie. Możesz zmienić sposób w jaki podchodzisz do sytuacji, możesz rozpowszechniać sceptycyzm, bądź modelować zdrowsze zachowanie. Może to znacznie zminimalizować stres odczuwany przez wszystkich zaangażowanych.

Skup się na pomocnych znajomych i unikaj dramatów

Jeśli chwilę się zastanowisz,  na pewno będziesz wiedzieć komu możesz zaufać, aby cię wspierać, a komu nie. Po prostu, spędzanie większej ilości czasu z osobami, które sprawiają, że twoje życie jest prostsze, a ograniczanie kontaktów z tymi, którzy sprawiają, że się stresujesz, zdecydowanie może zmniejszyć odczuwanie stresu psychospołecznego. Nie odetnie to całkowicie stresu, który odczuwasz, ale w znacznym stopniu go ograniczy. 

Spróbuj zmienić perspektywę

Czasami czujemy się zirytowani i zagrożeniu przez rzeczy, które nie mają na nas wpływ, a stres, który odczuwamy jest niepotrzebny. Zmiana tego jak postrzegasz pewne sprawy, bądź zmiana tego, na czym się skupiasz mogą wpłynąć na poziom stresu- może sprawić, że coś co wydaje się dużym problemem, wcale takim nie jest. Zmiana perspektywy może sprawić, że wszystko wydawać się będzie mniej stresujące.

Znajdź strategie zarządzania stresem, które są dla ciebie odpowiednie

Znalezienie sposobów radzenia sobie z ogólnym poziomem stresu może pomóc zmniejszyć reakcję na stres psychospołeczny lub jakikolwiek konkretny czynnik wywołujący stres. Kluczem jest znalezienie sposobu, który najlepiej sprawdza się dla ciebie, i czegoś co dobrze wpasowuje się w twoje życie i osobowość.

Autor: 
Elizabeth Scott, MS, tłum. Agata Piotrowska
Polub Plportal.pl:

Reklama