Rozpoczynać zajęcia o 9 rano, czy jest to korzystne dla uczniów?

Reklama

wt., 09/10/2019 - 14:49 -- magdalenazych

Jean-Michel Blanquer jest przychylny temu by uczniowie zaczynali lekcje godzinę później niż do tej pory.

Według wielu eksperymentów przeprowadzonych w Anglii i Stanach Zjednoczonych obniżenie dziennych godzin wpłynęłoby na wyniki uczniów szkół gimnazjalnych i średnich.

W okresie dojrzewania pory spania i wstawania naturalnie się zmieniają.

Oprócz godziny rozpoczęcia zajęć należy również zadbać o to, aby młodzież miała lepszą jakość snu.

Zajęcia nie będą rozpoczynać się o 8 rano, aby uczniowie gimnazjum i liceum mogli lepiej przyswajać wiedzę podczas pierwszych godzin zajęć i lepiej się uczyć. Pomysł nie jest nowy, ale w ubiegłym tygodniu wznowiła prezydent regionu Ile-de-France, Valérie Pécresse, która zwróciła się do Ministra Edukacji z prośbą o rozpoczęcie tego eksperymentu.

Rozpoczęcie zajęć później jest dobre dla uczniów szkół średnich

Według badań przeprowadzonych w USA obniżenie dziennych godzin szkolnych nastolatków poprawi ich wyniki w nauce oraz zmniejszy absencję i opóźnienia.

Jean-Michel Blanquer odpowiedział raczej pozytywnie, nie opowiadając się za uogólnieniem późniejszego rozpoczęcia kursów. „Nie jestem gotowy, aby zrobić to jutro wszędzie”, odpowiedział. Kiedy pojawia taka propozycja, trzeba ja przemyśleć. Nie ma mowy o robieniu tego od razu wszędzie, ale dlaczego nie na małą skalę, aby przetestować takie rozwiązanie”- powiedział w programie Le Grand Jury LCI-RTL-Le Figaro.

Sen nastolatków zmienia się

W rzeczywistości, zdaniem Claire Leconte, emerytowanej profesor psychologii edukacyjnej i badaczki chronobiologii, „kiedy uczniowie szkół średnich rozpoczynają zajęcia o 8 rano, rozpoczęcie nauki jest często trudne, szczególnie gdy uczą się podstawowych przedmiotów, takich jak matematyka. Wielu z nich nie je śniadania - mówi po 20 minutach. A to z przyczyn biologicznych: „W okresie dojrzewania występuje opóźnienie faz fizjologicznych. Wieczorem nastolatki w naturalny sposób zasną godzinę później niż rano, a rano obudzą się później ”- mówi badaczka.

Zmienia się także natura ich snu: „W okresie dojrzewania część snu, która jest przydatna do zapamiętywania, wzrasta, a jeśli zmusimy nastolatka do wczesnego wstawania, ostatni cykl tego snu zostanie odcięty, co niekorzystnie wpłynie na jego zdolności uczenia się ”- wyjaśnia.

Ponadto taki eksperyment przeprowadzony w Anglii odniósł sukces. „Ich zdolność uczenia poprawiła się. Koncentrowali się szybciej i byli w stanie dłużej utrzymać uwagę” - mówi Claire Leconte. W 2014 r. Amerykańska Akademia Pediatryczna zaleciła również, aby uczelnie wyższe nie rozpoczynały zajęć przed 8:30 rano. Instytucje, które zastosowały się do tego zalecenia, odnotowały poprawę wyników akademickich swoich studentów.

„Jakość snu jest również ważna”

Jeśli wstanie nieco później może pomóc nastolatkom, nie powinno być żadnych powodów by nie zacząć tego praktykować. „Jakość snu jest również ważna. To ze zaczyna się zajęcia godzinę później to nie znaczy, ze trzeba się kłaść spać godzinę później, co nie byłoby korzystne, ostrzega Claire Leconte.

Dla uczniów gimnazjów i szkół średnich konieczne jest nauczenie się, jak określić idealny czas na zaśnięcie, co jest kwestią bardzo indywidualną. „Aby to ustalić, musimy zwracać uwagę na zimno odczuwane wieczorem na ciele, co jest znakiem, że człowiek jest gotowy do snu”, mówi badacz.

Kolejne środki ostrożności: trzymać się z dala od ekranów co najmniej godzinę przed snem ", ponieważ niebieskawy ekran może zakłócać zegar biologiczny i uniemożliwiać sen. Musimy także usunąć pola magnetyczne z pokoju ”- nalega badacz. Dlatego nie zaleca się używania telefonu jako budzika. Zaleca się jednak kłaść się spać codziennie o tej samej porze, aby zachować regularny schemat snu.

Harmonogramy zajęć w interesie studentów

Innym sposobem na poprawę jakości uczenia się byłby również przegląd harmonogramów zajęć uczniów gimnazjów i szkół średnich, aby lepiej dostosować się do ich rytmu biologicznego: „Musimy unikać pewnych aberracji, takich jak zajęcia EPS o godzinie 14, na przykład z wcześniejszymi zajęciami historii, geografii. Ponieważ te sportowe zajęcia będzie w tej chwili wymagała od uczniów dużego wysiłku i niedługo później będą zmęczeni. Idealnie byłoby zacząć dzień szkolny od bardziej praktycznych i kreatywnych zajęć i zjeść lunch około 13:00 ... ”, wyjaśnia Claire Leconte. Na przykład plastyka, technologia ...

Nie jest to jednak łatwe, ponieważ wiadomo, że dyrektorzy szkół już stają na rzęsach, by stworzyć harmonogramy bez niepotrzebnych okienek dla swoich uczniów...

Autor: 
Delphine Bancaud/ Tłum. Patrycja Puszkar
Źródło: 

20minutes.fr

Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama