Joga: Trening ciała i umysłu

Reklama

ndz., 10/06/2019 - 14:52 -- koscielniakk

Joga staje się coraz bardziej popularna na całym świecie. Czym dokładnie jest, skąd się wzięła i jakie są korzyści zdrowotne płynące z uprawiania jogi?

Czym jest joga?

Większość ludzi zna jogę jako rodzaj ćwiczenia, którego celem jest rozwijanie siły i elastyczności ciała. Aby ćwiczyć jogę, uczysz się serii „asan”, w których ustawiasz swoje ciało w różnych pozycjach. Ważne jest również prawidłowe oddychanie. Joga jest jednak czymś więcej niż tylko ćwiczeniem. W 2014 roku premier Indii, Narendra Modi, zwrócił się z prośbą do Organizacji Narodów Zjednoczonych o utworzenie Międzynarodowego Dnia Jogi, mówiąc, że joga „nie polega tylko na ćwiczeniach, lecz także pomaga odkryć poczucie jedności z samym sobą oraz ze światem i przyrodą”. Uważał, że joga może nie tylko pomóc ludziom być zdrowszymi, ale także pojednać ludzi ze sobą i z przyrodą. ONZ zgodziło się, a Międzynarodowy Dzień Jogi ustanowiono na 21 czerwca.

 

Skąd pochodzi joga?

Historia jogi sięga około 5000 lat wstecz, a niektórzy twierdzą, że miała swe początki co najmniej 10 000 lat temu. Rozwinęła się w północnych Indiach i na tym etapie była duchową i fizyczną formą ćwiczeń, związaną zarówno z hinduizmem, jak i z buddyzmem. Na przełomie XIX i XX wieku joga została wprowadzona do świata zachodniego, kiedy Swami Vivekananda udał się do Stanów Zjednoczonych, aby porozmawiać o jodze na konferencji w Chicago w 1893 roku. Inni odkryli nowy trend w latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku, a w latach sześćdziesiątych joga stała się bardzo popularną formą ćwiczeń w Stanach Zjednoczonych i Europie. Większość ludzi, którzy dzisiaj uprawiają jogę, nie robi tego z powodów religijnych.

 

Jakie są korzyści wynikające z uprawiania jogi?

Joga pozwala nam ćwiczyć umysł i ciało. Regularna praktyka jogi pomaga ludziom poprawić równowagę i wytrzymałość. Mimo, że przy tego typu ćwiczeniach nie odczujesz zadyszki tak jak na przykład podczas gry w piłkę nożną lub biegania, joga pomoże Ci zadbać o dobrą kondycję serca i zrzucić zbędne kilogramy. Może również pomóc w leczeniu bólu pleców.

Prawidłowe oddychanie, którego nauczysz się podczas ćwiczeń, pomoże Ci zredukować stres i niepokój. Joga poprawia także koncentrację i wpływa na lepszą jakość snu, dlatego jest idealna dla każdego, kto znajduję się pod wpływem stresu i presji w pracy lub na studiach.

 

Różne rodzaje jogi

Istnieje wiele różnych rodzajów jogi, więc możesz wybrać tą, która najbardziej Ci odpowiada. Hatha jest często wybierana przez początkujących, ponieważ utrzymujesz każdą pozycję w trakcie kilku oddechów. W Vinyasa zmieniasz pozycję znacznie szybciej i możesz stracić kontrolę nad oddechem. To nie lada wyzwanie, jeśli wcześniej nie ćwiczyłeś zbyt wiele jogi. Bikram jest czasem nazywany również „hot jogą”, ponieważ pomieszczenie w którym ćwiczysz musi być rozgrzane do około 40 stopni. Oprócz tych i innych bardziej tradycyjnych form jogi istnieją również bardziej współczesne. Na przykład możesz spróbować „jogi śmiechu”, podczas której ludzie wykonują ćwiczenia oddechowe, które sprawiają, że śmiejesz się z niczego - śmiech jest bardzo dobry dla zdrowia. A może Aeroyoga, gdzie wykonujesz ćwiczenia na podwieszonych szarfach? Tego typu aktywność pomoże zniwelować ból pleców. Jest jeszcze Doga, gdzie możesz uprawiać jogę ze swoim psem!

Jak widać wybór jest ogromny i zróżnicowany. Niezależnie od tego, jaki rodzaj jogi wybierzesz, z pewnością korzystnie wpłynie to na Twoje zdrowie i zapewni dobrą zabawę.

Autor: 
Piotr Kosakowski
Źródło: 

learnenglish.briti.shcouncil.org

Polub Plportal.pl:

Reklama