Omega 3 i jego korzyści dla mózgu

Reklama

śr., 08/05/2020 - 14:16 -- AleksandraJ

Regularne spożywanie pokarmów zawierających Omega 3 może poprawić nasze zdrowie i funkcje mózgu.

Co wspólnego mają ze sobą sardynki, łosoś czy orzechy? Są to tylko niektóre z pokarmów, które zawierają duże ilości Omega 3. Z pewnością jest to nie pierwszy raz, kiedy słyszymy, że zbilansowana dieta charakteryzuje się również spożyciem tej substancji. Czym są Omega 3? Są to niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, które należy przyjmować z pożywieniem, ponieważ nasz organizm nie jest w stanie ich syntetyzować. Co więcej, w pewnych przypadkach są przyjmowane w postaci suplementów.

 

Dlaczego Omega 3 są tak istotne dla naszego zdrowia psychofizycznego?

Są to silne neuroprotektory, które pomagają nam zmniejszyć ryzyko zapalenia i zapobiegać innym zaburzeniom, takim jak depresja. Na płaszczyźnie fizycznej przyjmowanie Omega 3 może pomóc chronić serce, utrzymując odpowiedni poziom trójglicerydów i wzrok. Te kluczowe nienasycone kwasy tłuszczowe mogą być sprzymierzeńcem podczas uprawiania sportu i wspomagania prawidłowego rozwoju płodu. Dodatkowo mogą przynieść korzyści naszemu umysłowi

Omega 3 i funkcjonowanie mózgu

Niektóre partie mózgu składają się z kwasu dokozaheksaenowego (DHA), jednego z głównych kwasów Omega 3. Z tego powodu spożywanie tych kwasów tłuszczowych jest bezpośrednio powiązane z naszymi funkcjami życiowymi i poznawczymi. Dodanie pokarmów bogatych w kwasy Omega 3 do diety może pomóc zmniejszyć ryzyko wystąpienia zaburzeń poznawczych, na przykład związanych ze starością, lub innych chorób, takich jak depresja, poprzez bezpośrednie oddziaływanie na wahania nastroju.

Choć nie jest to „złote lekarstwo”, Omega 3, gdy jest spożywany przez całe życie w ramach zdrowej i zbilansowanej diety, może być bardzo użyteczny w zwiększeniu odporności i zwinności mózgu. Chociaż wciąż prowadzi się wiele badań, wydaje się, że te kwasy tłuszczowe, jeśli są stale spożywane, mogą działać jako neuroprotektory, opóźniać zjawisko starzenia kognitywnego oraz sprawdzać się w przypadkach choroby Alzheimera. Bez wątpienia w krótkim czasie mogą poprawić koncentrację i pamięć.

Nie zapominajmy także, że Omega 3 mogą mieć pozytywny wpływ na nasz nastrój. Dlatego spożywanie pokarmów, które je zawierają, może zmniejszyć ryzyko lub objawy depresji i lęku. Pomimo faktu, że nie mają takiej samej skuteczności jak leki, Omega 3 mogą w rzeczywisty sposób przeciwdziałać biologicznym przyczynom tych dolegliwości, pomagając w łatwiejszym uwalnianiu niektórych neuroprzekaźników, takich jak serotonina.

Należy również pamiętać, że Omega 3 są obecne nie tylko w rybach, takich jak łosoś czy sardynki, ale także w wielu innych łatwo przyswajalnych substancjach, których nigdy nie powinno zabraknąć w żadnej diecie. Pestki dyni, oliwa z oliwek, brokuły, szpinak czy suszone owoce to tylko niektóre z produktów, które przynoszą na nasze stoły te cenne kwasy tłuszczowe, które są dobre dla naszego mózgu i zdrowia.

 

Autor: 
tłum. Magda Stankiewicz
Polub Plportal.pl:

Reklama