Już jedna porcja tego owocu dziennie może poprawić trawienie, chronić serce i regulować poziom cukru

Reklama

czw., 09/17/2020 - 20:07 -- MagdalenaL

Dostarczycie około 200 kalorii, 54 gramy węglowodanów, w tym 5 gramów błonnika, jeden gram białka i trochę tłuszczuKiedy chcecie zjeść jakiś zdrowy owoc, prawdopodobnie daktyle nie przyjdą wam do głowy, a może powinny, bo oferują dużo więcej od naturalnej słodyczy, z powodu której najczęściej spożywamy je jako deser. Ten super owoc możecie włączyć do posiłku, przekąski lub napoju a poprzez delektowanie się słodyczą przyczynić się także do poprawy zdrowia.

Zawiera różne składniki odżywcze

Spożywając trzy daktyle, co stanowi dzienną dawkę do spożycia, dostarczycie około 200 kalorii, 54 gramy węglowodanów, w tym 5 gramów błonnika, jeden gram białka i trochę tłuszczu. W małych ilościach spożyjecie szeroką gamę wartości odżywczych, zawierające witaminę grupy B, witaminę K, wapń, żelazo, magnez, potas, cynk i mangan. Innymi słowy, choć daktyle są bardzo słodko to nie stanowią cukrowej bomby pustych kalorii.

goldsolar.pl

Wielość antyoksydantów

Ten owoc jednej z rodzajów palm jest bogaty i wartościowy w antyoksydanty, strażników zdrowia. Opublikowana praca naukowa w publikacji Journal of Pharmacy & BioAllied Sciences dowodzi, że daktyle są dobrym źródłem naturalnych antyoksydantów, które mogą być pomocne w chorobach związanych ze stresem oksydacyjnym. Do stresu oksydacyjnego dochodzi, gdy zakłócona zostaje równowaga w organizmie pomiędzy produkcją wolnych rodników a możliwością ciała by ustrzec się ich szkodliwym działaniem. Ten stan powoduje uszkodzenie komórek, który prowadzi do chorób. Udowodniono, że w składzie daktyli są przeciwutleniacze takie jak karotenoidy, polifenole (np. izoflawony, lignany, flawonoidy), garbniki i sterole a także daktyle zawierają składniki przeciwzapalne, przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze.

Naturalnie słodkie

Większość ludzi doświadcza daktyli jako suche owoce i u nas głównie takie są dostępne, ale je się je także jako świeże, nieprzetworzone owoce, w których cukier jest naturalnie obecny. Osłódź swoje zapotrzebowanie energetyczne na cukier daktylami, żadne dodatkowe słodzenie nie będzie potrzebne. To ważne, ponieważ chcemy się chronić od otyłości i chorób serca, należy minimalizować udział dodatkowego cukru.

Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne (American Heart Association, AHA), zaleca kobietom sześć dodatkowych łyżeczek cukru dziennie (to jest 25 gramów lub 100 kalorii), a mężczyznom dziewięć (36 gramów lub 150 kalorii). Wykorzystujcie daktyle jako słodzik, niech w danym posiłku nie będzie więcej cukru.

Poprawiają trawienie

Trzy daktyle zawierają 18 procent sugerowanej dziennej dawki zapotrzebowania na błonnik, a błonnik wspomaga dobre funkcjonowanie trawienia. Badania opublikowane w British Journal of Nutrition zajmowały się przede wszystkim wpływem konsumpcji daktyli na trawienie. Jedna grupa zdrowych mężczyzn przez trzy tygodnie każdego dnia jadła po siedem daktyli, a druga „kontrolowaną” mieszankę węglowodanów i cukrów. Nastąpiła dwutygodniowa przerwa i grupy zamieniły się. Podczas gdy jedli daktyle, uczestnicy mieli lepszą pracę jelit, szybciej się wypróżniali i zmniejszyła się ilość składników stolca, które mogą uszkodzić komórki jelit i doprowadzić do ich mutacji. Jeśli kiedykolwiek przeżyliście zaparcie, wiecie ile bólu może przynieść wraz ze spadkiem energii i wszechobecnym poczuciem dyskomfortu.

Regulacja cukru we krwi i ochrona serca

Badania z 2019 roku włączyły setkę kobiet i mężczyzn z cukrzycą typu II a przedmiotem badania był wpływ daktyli na cholesterol i cukier we krwi. W ciągu 16 tygodni część badanych, codziennie spożywała po trzy daktyle, a druga część w ogóle nie spożywała daktyli. Wśród tych, którzy jedli daktyle, statystycznie zmniejszył się poziom ogólnego cholesterolu i „złego” cholesterolu (LDL). A hemoglobina glikozylowana (HbA1c), która kontroluje zawartość cukru we krwi, w ostatnich trzech miesiącach nie zmieniła im się. Ta grupa doświadczyła również zmiany mentalne i ogólną poprawę jakości życia. Zawartość cukru we krwi i zdrowie serca są blisko ze sobą powiązane – chorzy na cukrzycę typu II mają dwukrotnie większe ryzyko pojawienia się choroby serca, włączając w to zawał serca.

Dobre również dla mózgu

Badania opublikowane w Neural Regeneration Research dowodzą, że daktyle wykazują obiecujący terapeutyczny potencjał w walce przeciw chorobie Alzheimera. Powodem jest ich umiejętność walki przeciwko zapaleniu i stresowi oksydacyjnemu w mózgu.

Ułatwiają naturalny poród?

Jeszcze jedna możliwa zaleta jedzenia daktyli jest ważna szczególnie dla kobiet w ciąży. Tegoroczne badanie opublikowane w BMC Pregnancy and Childbirth, zajmowało się wpływem konsumpcji daktyli na ciąże i porody. Analizując poprzednie badania, naukowcy wywnioskowali, że regularne jedzenie daktyli może skrócić trwanie fazy porodu, w której rozszerza się szyjka macicy oraz poprawić wynik indeks Bishopa, którym mierzy się gotowość szyjki do porodu waginalnego. Na pozostałe fazy porodu nie wpływa jedzenie daktyli.

Jak cieszyć się daktylami

Daktyle możecie dodawać do smoothie, batonów energetycznych, owsianki i innych dań, budyniów i ciast. Mogą być składnikiem dań słonych – dają słodycz i równowagę różnych zielonych sałatek lub dań warzywnych, jak duszony jarmuż czy pieczony kalafior. Daktyle są często nadziewane – orzechami, pastami z orzechów lub nasion, serem i świeżymi warzywami…

Autor: 
tłum. Jolanta Gola
Polub Plportal.pl:

Reklama