Jak zyskać odporność z naturalnych źródeł przed okresem przeziębień?

Reklama

sob., 09/19/2020 - 17:53 -- MagdalenaL

Koniec lata to idealny czas by zadbać o odporność organizmu, jednak nie oznacza to konieczność przyjmowania dużej ilości farmaceutycznych suplementów, bowiem układ immunologiczny wzmocnić można też z zasobów naturalnych źródeł.

Wiele osób budowanie odporności organizmu kojarzy głównie z koniecznością przyjmowania suplementów, witamin i minerałów w formie tabletek, proszków i innych aptecznych specyfików. Jednak, aby zachować odporność i uniknąć chorób w okresie jesienno-zimowym wcale nie trzeba faszerować się farmaceutycznymi wyrobami, bowiem idealne źródła witamin, minerałów i probiotyków wspierających odporność organizmu obecne są w naturalnych składnikach pokarmowych. Poniżej prezentujemy kilka naturslnych źródeł wspierających układ immunologiczny organizmu.

Cytryna

Jednym z najbardziej popularnych, a zarazem też skutecznym źródłem witamin jest cytryna. Owoc ten zawiera sporą dawkę witaminy C, która wspomaga odporność i leczenie przeziębienia. Cytryna ma działanie bakteriostatyczne, które hamuje rozwój i namnażanie się bakterii, bogata jest też w polifenole, w tym rutynę, dzięki którym utrudnia przenikanie drobnoustrojów do krwi. Owoc ten posiada sporą ilość bioflawonoidów, które pozytywnie wpływają na układ odpornościowy, a dodatkowo przeciwdziałają miażdżycy, udarom i chorobom serca. Innym pozytywnym działaniem cytryny jest korzystny wpływ na metabolizm oraz udział w syntezie kolagenu, dzięki czemu przyspiesza gojenie się ran. A więc spożywanie cytryny, na przykład w postaci soku lub wody z cytryną jest idealnym specyfikiem wzmacniającym odporność.

Papryka

Kolejnym bogatym źródłem witaminy C, czyli skutecznego wroga wirusów jest papryka, która pod względem zawartości tego składnika zajmuje pierwsze miejsce wśród wszystkich warzyw. Najwięcej tej witaminy znajdziemy w czerwonej odmianie papryki, która zawiera też bardzo dużo karotenu, czyli przeciwutleniacza, który chroni organizm przed chorobami, a dodatkowo gwarantuje piękną cerę i spowalnia proces starzenia się skóry. Papryka to także źródło bioflawonoidów, chroniących serce i układ krążenia oraz rutyny - związku wzmacniającego naczynka krwionośne. A więc, do diety budującej odporność i nie tylko warto jest włączyć paprykę.

Czosnek

Prawdziwym pogromcą wirusów i naturalnym źródłem odporności jest czosnek, który tradycyjnie już wykorzystywany jest przez wielu w walce z przeziębieniem, czy też jako specyfik wspierający układ immunologiczny organizmu. Właściwości zdrowotne tej rośliny wykorzystywane są od dawien dawna i nic w tym dziwnego, ponieważ ma ona naprawdę wiele cennych właściwości. Czosnek stymuluje układ limfatyczny do produkcji białych krwinek, które pełnią ważną rolę w zwalczaniu infekcji. Roślina ta to także źródło siarki, alicyny i siarczki. Dodatkowym atutem tego warzywa jest jego pozytywny wpływ na usuwanie toksyn z organizmu, co przeciwdziała różnym chorobom, np. nowotworom. Czosnek to także naturalny antybiotyk, dlatego też jest on idealnym pogromcą bakterii i wirusów. Aby wzmocnić odporność zaleca się przyjmowanie około jednego ząbka czosnku codziennie, najlepiej w nieprzetworzonej postaci, niestety tutaj pojawia się jedyna jedyna wada tej rośliny, którą jest specyficzny zapach.

Kiwi

Kolejnym naturalnym źródłem odporności jest kiwi, które jest prawdziwą skarbnicą witaminy C, szacuje się, że już jeden duży owoc jest w stanie dostarczyć organizmowi dzienne zapotrzebowanie tego składnika. Owoc ten bogaty jest także w witaminę B, której niedobór może nieść za sobą spore konsekwencje, zawiera także karotenoidy, kwas foliowy oraz magnez. W okresie jesienno-zimowym owoc ten jest najsmaczniejszy, a więc warto spożywać kiwi regularnie w celu poprawy odporności.

Owoce pigwowca

Nieco mniej popularnym, aczkolwiek bogatym w witaminy i minerały naturalnym źródłem odporności są owoce pigwowca. Są one bogate w witaminę C, witaminy z grupy B, wapń, magnez, potas, miedź i fosfor. Zawarte w tych owocach składniki czynią je naturalnym lekarstwem na grypę, roślina ta ma też działanie przeciwzapalne, moczopędne, tonizujące i ściągające, jest również źródłem przeciwutleniaczy, chroniących przed rozwojem groźnych chorób. "Polskie cytryny", bo tak też określa się owoce pigwowca są twarde i kwaśne, dlatego też nie spożywa się ich na surowo, a przerabia na marmolady, kompoty, galaretki,nalewki itp.

Natka pietruszki

Innym naturalny źródłem odporności, ale też lekarstwem jest natka pietruszki. Odżywcze i zdrowe jest całe warzywo, jednak w szczególności natka zawiera ogromną ilość witaminy C, bowiem aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie tego składnika wystarczy zjeść łyżkę stołową natki. Ponadto warzywo to jest źródłem takich witamin jak prowitamina A, PP, K i tych z grupy B, zatem warto natkę pietruszki wprowadzić do codziennej diety.

Grejpfrut

Kolejnym owocem idealnie zwiększającym odporność jest grejpfrut, który dodatkowo wykazuje działania bakteriobójcze i antyseptyczne. Najlepiej owoce te spożywać wraz z białą wewnętrzną skórką, która zawiera spore ilość naringiny, substancji o działaniu przeciwzapalnym, przeciwnowotworowym, obniżającym poziom glukozy we krwi i sprzyjającym szybszej przemianie materii. Grejpfrut bogaty jest także w witaminę C, a miąższ odmian różowych i czerwonych posiada jej więcej niż odmiany żółte.

Tak więc, aby zachować odporność i przezwyciężyć wirusy oraz bakterie wcale nie trzeba korzystać ze środków farmaceutycznych, gdyż w wielu przypadkach wystarczy sięgnąć po naturalne źródła wspierające odporność i układ immunologiczny organizmu.

 

Autor: 
Natalia Wasiak
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama