Nie stresuj się, to szkodzi zdrowiu

Reklama

sob., 09/19/2020 - 20:48 -- MagdalenaL

Dzisiejsze czasy wymagają od nas życia na wysokich obrotach. Praca, zakorkowane drogi, natłok obowiązków i brak czasu. To wszystko może nas przytłoczyć i wywołać stres, który jest niekorzystny dla zdrowia.

Przewlekły stres – jak rozpoznać?

Sam stres nie jest negatywnym zjawiskiem. Problem pojawia się wtedy, gdy nieustannie mamy z nim do czynienia. Najczęstszymi objawami przewlekłego stresu są migrena, bezsenność, obniżone ciśnienie krwi, bóle w klatce piersiowej, bóle brzucha, kołatanie serca, lęk i drażliwość. Mogą też mieć miejsce zaburzenia oddychania, zwiększona potliwość, biegunki lub zaparcia. U części osób pojawia się drętwienie kończyn i utrata masy bądź przybieranie na wadze. Ze względu na to, że owe objawy charakterystyczne są dla wielu innych chorób, zdiagnozowanie przewlekłego stresu jest trudne. Lekarz najpierw zleca badania, które mają na celu zdiagnozować chorobę fizyczną. Jeśli pokażą one, że pacjent jest zdrowy, to najprawdopodobniej przyczyną dolegliwości jest właśnie przewlekły stres. Należy wtedy udać się do psychologa, który pomoże zlokalizować źródło problemu i znajdzie sposób na uporanie się z nim.

Choroby wywołane przez stres

Często lekceważony stres jest przyczyną wielu chorób skórnych, oddechowych, mięśniowych, pokarmowych i układu krążenia. Przewlekły stres może doprowadzić m.in. do reumatoidalnego zapalenia stawów, egzemy, nadciśnienia tętniczego, anoreksji, wrzodów żołądka, zespołu jelita drażliwego lub choroby Leśniewskiego-Crohna. Oprócz tego mogą pojawić się schorzenia na tle psychicznym takie jak nerwica i depresja. Podjęcie we właściwym czasie działań obniżających stres może zaoszczędzić nam czasochłonnego leczenia dolegliwości wynikających często z nieuleczalnych chorób.

Jak pokonać stres?

Istnieje wiele sposobów na zmniejszenie poziomu stresu. Dobrym pomysłem jest słuchanie muzyki, czytanie książek lub spędzanie czasu na łonie natury. Pozwoli to na oderwanie się od codziennego pośpiechu. W sytuacjach stresowych oddychamy szybko, przez co do mózgu nie trafia wystarczająco dużo tlenu. Stąd też bóle głowy. Jedną z technik mających na celu uspokojenie się i zapanowanie nad własnym oddechem jest metoda 3-3-6. Przez 3 sekundy należy robić wdech, przez kolejne 3 wstrzymać oddech, a przez następnych 6 sekund wypuszczać powietrze. Skupienie się na własnym oddechu pozwala być tu i teraz, bez kłębiących się w głowie myśli.

 

W odreagowaniu stresowego dnia pomoże uprawianie sportu. Mogą to być sztuki walki, siłownia, ale i gry zespołowe. Ciekawą opcją jest również krzyk, który pozwoli na jakiś czas rozładować emocje. Owocne efekty może przynieść też joga czy medytacja. Każda z tych metod warta jest rozważenia, ale najważniejsze jest zdiagnozowanie problemu. Być może to praca tak bardzo nas stresuje i najlepszym rozwiązaniem będzie jej zmiana. Albo to przez relacje w domu wciąż jesteśmy nerwowi,  na skutek czego wskazana będzie rodzinna terapia. Przyczyn stresu może być wiele, należy tylko pamiętać, że nie ma sytuacji bez wyjścia i w każdej chwili można zmienić coś w swoim życiu na lepsze.

Autor: 
Julita Madziara
Źródło: 
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama