Atak paniki – źródła oraz sposoby przezwyciężenia strachu

Reklama

pt., 12/04/2020 - 11:57 -- MagdalenaL

Prędzej czy później uczucie lęku pojawia się w życiu każdego człowieka. Jeśli jest ono sporadyczne i wywołane ekstremalnie stresogennymi sytuacjami, nie ma powodu do obaw. Jednak, gdy zaniepokojenie zaczyna być towarzyszem codzienności, uniemożliwiającym normalne funkcjonowanie, istotnym jest podjęcie konkretnych działań, mających pomóc je wyeliminować.

Skąd bierze się atak paniki?

Pojawiający się najczęściej znikąd nagły napad lęku przeszywa całe ciało, niejednokrotnie paraliżując je. Stan ten utrzymuje się zazwyczaj od kilku minut do kilku godzin. Przez swoją nieobliczalność i niespodziewany charakter atak paniki nasila poczucie przerażenia i ciągłej obawy, że sytuacja spotęgowanego strachu powróci. Podstawowe symptomy tej choroby są łudząco podobne do dolegliwości sercowych, takich jak zawał. W chwili silnego napięcia lękowego odczuwane są: nudności, duszności, ból w klatce piersiowej, przyspieszony oddech, mrowienie kończyć, drgawki, nadmierna potliwość oraz zawroty głowy.

Źródła ataków paniki

Przyczyn wystąpienia stanu powracającego niepokoju może być wiele. Zazwyczaj są to zdarzenia, które odciskają ogromne piętno na ludzkiej psychice. Wśród nich wyróżniane są: odejście osoby bliskiej, dolegliwości związane ze zdrowiem, obawa przed nawrotem choroby, problemy finansowe czy też depresja.

Co zrobić, gdy strach obezwładni Twoje ciało?

Kiedy dorwie Cię nagły atak paniki, ważne jest, byś zrozumiał, że to jedynie stan przejściowy i w żaden sposób nie wpłynie negatywnie na Twoje zdrowie. Gdy zmienisz nastawienie i podejdziesz do tego spokojnie, lęk szybciej odpuści. Oczywiście łatwo pouczać, ciężej to wykonać. W sytuacjach stresogennych warto również skorzystać z obecności i pomocy drugiej osoby. Towarzystwo zaufanego człowieka i rozmowa z nim pozwoli rozładować napięcie i wzmocnić psychikę. Co więcej, w sytuacji niepokoju warto zapewnić ciału ruch – wystarczą nawet najprostsze ćwiczenia, takie jak przysiady czy skłony. Bardziej zaawansowaną, ale skuteczniejszą metodą jest znalezienie w pomieszczeniu przedmiotu, na którym będziesz mógł skoncentrować swoją energię fizyczną, jak np. poduszka. Często najefektywniejszym sposobem na pozbycie się lęków jest ich stanowcze wypowiedzenie na głos – jeśli istnieje taka możliwość po prostu krzyknij w przestrzeń z całej siły. Ponadto zwróć uwagę na oddech i staraj się go uspokoić – wystarczy, gdy kilkukrotnie powtórzysz głęboki wdech i długi wydech.

Gdy żaden sposób nie pomaga…

Kiedy żadne z naturalnych form relaksacyjnych nie spełnia oczekiwań, kluczowym jest udanie się do psychologa i omówienie z nim trapiących problemów. Nie wstydź się wizyty u specjalisty, ponieważ czasami każdy potrzebuje wsparcia bardziej doświadczonego człowieka. W momencie braku efektów psychoterapii uzyskaj poradę psychiatry, który spróbuje rozwiązać kłopoty farmakologicznie. Oczywiście jest to ostateczność, ponieważ lekarstwa psychotropowe silnie uzależniają i ich używanie powinno być ograniczone w czasie.

Nie bój się prosić o pomoc

Nie daj się obezwładnić lękowi – pracuj nad swoją psychiką oraz nastawieniem. Pamiętaj, że ten problem może dotknąć każdego człowieka, nawet najbardziej twardego i stabilnego psychicznie. Walcz z chorobą! Jeśli nie jesteś w stanie sam pokonać przeciwności, zwróć się do specjalistów, którzy z pewnością znajdą satysfakcjonujące rozwiązanie.

Autor: 
Agnieszka Piskorz
Źródło: 

lekarzebezkolejki.pl

Polub Plportal.pl:

Reklama