Chroni serce i mózg, poprawia trawienie i zdrowie kości, jest świetnym zamiennikiem mięsa

Reklama

pon., 01/25/2021 - 14:39 -- MagdalenaL

Jak tylko to przeczytacie, będziecie chcieli go mieć na swoim talerzu.

Choć możecie go przygotować w towarzystwie musaki lub kotleta panierowanego, prawdopodobnie nie wiedzieliście, że bakłażan ma kilka właściwości zdrowotnych, którymi będziecie mogli się cieszyć, jeśli zaczniecie spożywać go częściej.

  1. Wspaniałe źródło witamin i minerałów

Bakłażany są świetnym źródłem witaminy C, witaminy K, witaminy B6, tiaminy, niacyny, magnezu, manganu, fosforu, miedzi, błonnika, kwasu foliowego, potasu i innych minerałów i witamin.

  1. Poprawia trawienie

Duży udział błonnika w bakłażanach jest świetnym sposobem na poprawę zdrowia swojego układu trawiennego. Poprzez to, częsta konsumpcja bakłażana może wam pomóc w uregulowaniu wypróżniania.

  1. Wzmacnia zdrowie serca

Oprócz przyspieszenia trawienia, błonnik w bakłażanach poprawia zdrowie serca. Mianowicie, błonnik zmniejsza ilość cholesterolu, który wasze ciało absorbuje wiążąc go z żółcią, aby organizm mógł go naturalnie wydalić.

  1. Prewencja raka

Antyoksydanty są jednym z najlepszych sposobów obrony przed chorobami takimi jak rak, ale też wieloma infekcjami. Podczas gdy jecie bakłażana, do organizmu przedostaje się naturalny antyoksydant – mangan. Wysoki poziom antyoksydantów w ciele, takich jak mangan, pomagają by wszystkie organy ciała były lepiej chronione przed chorobami.

  1. Poprawia zdrowie kości

Bakłażan ma wyjątkową barwę koloru fioletowego, dzięki substancji, która jest związana ze zmniejszaniem osteoporozy, wzmacnianiem kości a nawet powiększaniem gęstości kości. Oprócz tego, żelazo i wapń obecne w tym warzywie są kluczowe w poprawie i ochronie zdrowia kości.

  1. Prewencja anemii

Niewystarczające spożycie żelaza może być niebezpieczne dla zdrowia. W niektórych przypadkach niedobór żelaza powoduje anemię, która objawia się zmęczeniem i osłabieniem przez niewystarczającą ilość krwinek czerwonych, które transportują tlen w ciele. Konsumpcja produktów bogatych w żelazo, takich jak bakłażan, pomaga hamować rozwój anemii.

  1. Poprawia funkcje mózgu

Bakłażany są bogate w fitoskładniki, które poprawiają zdrowie mózgu poprzez zwiększenie krążenia w organizmie i przepływu krwi do mózgu. Zwiększony przepływ krwi do mózgu pomaga wzmocnić pamięć, ponieważ stymuluje rozwój połączeń nerwowych.

Wartość odżywcza

100g bakłażana zawiera 25 kalorii, 1 g białka, 0,2 g tłuszczu, 6 g węglowodanów i 3 g błonnika.

Czy bakłażan może być niebezpieczny?

Bakłażan zawiera chemiczną solaninę, o której uważa się, że nasila procesy zapalne i pogarsza stan takich chorób jak zapalenie stawów. Nie ma twardych dowodów na to, że niewielka ilość solaniny obecna w bakłażanie pogarsza stany zapalne stawów, ale jeśli go zauważysz po zjedzeniu bakłażana, lepiej unikaj tych warzyw. Bardzo niewiele osób ma alergię na bakłażana, a objawami reakcji alergicznej mogą być wysypka, obrzęk twarzy, świąd, pęcherze i chrypka.

Jak go przygotowywać i przechowywać

Przed spożyciem opłuczcie bakłażana i odkrojcie jego końce. Skórka jest jadalna, ale jeśli nie chcecie jej żuć lub uważacie ją za zbyt twardą do przeżucia, możecie ją obrać. Bakłażan jest z natury łagodnie gorzki. Posypcie go solą i zostawcie na pół godziny by sól zabrała nadmiar goryczy a dzięki temu sól zahamuje wpijanie zbyt dużej ilości tłuszczu podczas pieczenia. Zanim go ugotujecie lub upieczecie, wypłuczcie nadmiar soli. Bakłażana można piec, smażyć, grillować, gotować na parze, dodawać do sosów, gulaszu i musaki. Chociaż smażony bakłażan to świetne danie to maczanie go w bułce tartej i smażenie na głębokim tłuszczu dostarczy mnóstwa kalorii i tłuszczu. Jeśli chcesz tego uniknąć wybierz lekki wariant i zamiast smażenia, zapiekaj bakłażana w piekarniku. Najpierw nakłuj skórkę bakłażana widelcem a potem piecz przez około 30 minut. Następnie możesz wydrążyć środek i przygotować z niego farsz do nadziewania lub możesz go użyć do zrobienia sosu.

Nie krojcie bakłażana przedwcześnie a róbcie to dopiero gdy chcecie go przygotować, bo bardzo szybko się psuje. Możecie go przechować w lodówce do tygodnia. Właśnie z powodu niezliczonych możliwości przygotowania, bakłażan jest bardzo zachęcający, a szczególnie lubiany jest wśród wegan i wegetarian, którym służy jako smaczny zamiennik mięsa.

Autor: 
Tłum. Jolanta Gola
Polub Plportal.pl:

Reklama