Strach - dlaczego jest tak potężną emocją?

Reklama

czw., 02/25/2021 - 17:06 -- MagdalenaL

„Jedyne, czego się boimy, to sam strach - bezimienny, nierozsądny, nieuzasadniony terror, który paraliżuje nas, by cofnąć nasze postępy”. Franklin D. Roosevelt, 1932, pierwsze przemówienie inauguracyjne. 

Strach nikogo nie oszczędza 

Wszyscy doświadczamy strachu w różnych formach. To, co powinno nas najbardziej martwić, to nie jego istnienie, ale jego wpływ na nasze codzienne życie i sposób, w jaki może nas zmienić. Zanim zagłębię się w ten temat, pozwólcie, że podzielę się z Wami osobistym doświadczeniem, które skłoniło mnie do rozważenia strachu z nowej i innej perspektywy. 

Moja rodzina i ja byliśmy na wakacjach w Paryżu. Możesz zapytać, co miasto miłości i romansu ma wspólnego ze strachem. Moje dzieci, które miały wtedy osiem i cztery lata, chciały, żebyśmy zwiedzili Wieżę Eiffla. Chciały wejść na szczyt, wchodząc po schodach, by było to bardziej ekscytujące doświadczenie. Mój mąż natychmiast się zgodził, ale ja byłam mniej entuzjastyczna. Bałam się wysokości i sama myśl o tym wystarczyła, by przyprawić mnie o dreszcze i zawroty głowy. Mój syn, który był jednocześnie przestraszony i podekscytowany, powiedział mi, że pójdzie tylko wtedy, gdy ja też pójdę. Zdałam sobie sprawę, że mam tylko dwie możliwości: wycofać się i powiedzieć im, że za bardzo się boję, by się przyłączyć, lub wziąć głęboki oddech i dołączyć do nich. Odmawiając przyłączenia się, nie tylko poddam się strachowi, ale także ryzykuję, że mój syn sam zacznie się bać. Jednakże postanowiłam zmierzyć się ze swoim strachem i dołączyłam do nich. Nie mogłam pokazać swoim dzieciom, że mój strach mnie powstrzymuje. Nie chciałam zepsuć rodzinnego doświadczenia. 

 

Objawy strachu 

Strach ma znaczący wpływ na nasz umysł i ciało. To naturalna reakcja na sytuację, która sprawia, że czujemy się zagrożeni. Strach jest niezbędny do naszego przetrwania, ponieważ wywołuje w nas reakcje na zagrożenie, pozwalając nam tym na odpowiednią obronę. Kiedy się boimy, doświadczamy następujących objawów: 

* przyspieszone tętno 
* przyspieszenie oddechu 
* pocenie się 
* bóle brzucha 
* osłabienie mięśni 
* zawroty głowy 
* suchość w ustach 
* osłabienie 
* utrata apetytu 
* gorące lub zimne poty 

 

Kiedy strach staje się lękiem 

Jeśli objawy te utrzymują się przez dłuższy czas, strach zmienia się w lęk. Lęk generalnie wywołuje uczucie niepokoju lub strachu, od łagodnego do ciężkiego i zwykle obejmuje szerszy zakres sytuacji i problemów, ponieważ często pojawia się bez konkretnego powodu. Uczucie lęku wiąże się nie tylko z fizycznymi objawami opisanymi powyżej, ale także z problemami psychologicznymi: 

* drażliwość 
* niecierpliwość 
* niezdolność do koncentracji 
* częste uczucie bycia „na krawędzi” 
* kłopoty ze snem 
* utrata pewności siebie 
* niepokój 

Jeśli doświadczamy skrajnego strachu, który nas paraliżuje lub przytłacza, to doświadczamy fobii. Jest to coś więcej niż zwykły strach. Fobia to specyficzny strach przed przedmiotem, miejscem, sytuacją, zwierzęciem lub osobą. Jeśli coś nas lęka, robimy wszystko, co w naszej mocy, aby tego uniknąć i często będziemy organizować całe życie, by unikać tego, co nas przeraża. Fobia jest zaburzeniem lękowym i istnieje wiele jej rodzajów: strach przed pająkami, wężami, psami, wysokościami, wodą, ciemnymi, zamkniętymi przestrzeniami, przemawianiem w miejscach publicznych, fobia społeczna; i tak dalej. 

Więc dlaczego się boimy? Strach jest ludzką naturą. Jesteśmy stworzeni, by doświadczać strachu, ale także emocji, takich jak radość, odwaga, smutek czy samotność. Strach może być niezwykle pomocny, ponieważ pomaga nam unikać niebezpieczeństw, np. jeśli boimy się, że lew nas pożre, nie podejdziemy do niego i nie spróbujemy go pogłaskać. Lecz kiedy przejmuje kontrolę nad naszym życiem, staje się poważniejszym problemem.  

Jak pokonać swoje lęki 

Oto kilka sposobów, które pomogą Ci pokonać lęki, niezależnie od tego, czy są to lęki powodowane przez rodzinę lub bliskich, stworzone przez Twój własny umysł czy wynikające z traumatycznego wydarzenia w Twoim życiu. 

Zrozum lub stań się świadomy swoich lęków. Zapytaj „jakie są moje obawy?” 

Spróbuj lepiej zrozumieć i poznać siebie. Zapytaj: „jak często te obawy kolidują z moim życiem”? i „jakie są sytuacje, które wywołują te obawy? 

Spróbuj stawić czoła tym lękom, nie wstydząc się ich ani nie czując się z ich powodu winnym. Pamiętaj, każdy się boi. 

Możemy także poddać się psychoterapii. 

Wracając do wcześniej wspomnianego doświadczenia z Paryża, w końcu zdecydowałam się przeżyć wspaniałe doświadczenie z rodziną i wyrwać się z błędnego koła spowodowanego lękiem wysokości. Nie była to wygodna decyzja, ponieważ wszyscy wiemy, że aby nastąpiła zmiana, musimy wyjść z naszej strefy komfortu. Motywacja do zmiany musi być większa niż sam strach. A kiedy badamy nasze własne motywacje do stawienia czoła naszym lękom, warto zadać sobie dwa proste pytania: Co chcę, aby członkowie mojej rodziny, przyjaciele, koledzy itp. myśleli o mnie? I jak chciałbym, żeby opisali mnie po moim odejściu?  

Autor: 
Sorina Oprea, tłum: Barbara Redzik
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama