Sześciokrotnie spowalnia to Twój metabolizm (i oto co możesz z tym zrobić)

Reklama

pt., 03/05/2021 - 22:50 -- MagdalenaL

Utrata wagi: u jednej osoby przebiega to trochę łatwiej, niż u drugiej. „Ona ma dobry metabolizm”, słyszysz wtedy. Ale co to właściwie jest? I czy wiesz, że jest kilka kwestii, które mogą negatywnie wpłynąć na Twoją przemianę materii? 

 

Metabolizm: co to jest? 

Twoja przyjaciółka może jeść co chce, lecz nie waży grama więcej. Natomiast Ty czujesz już te kalorie upakowane w Twoich biodrach, jeszcze zanim zjesz to pyszne ciasto. Znajome? W takim razie Twoja przyjaciółka ma prawdopodobnie lepszy metabolizm niż Ty.  

Ale co to jest? Metabolizm (zwany także przemianą materii) jest całością chemicznych procesów zachodzących w komórkach organizmów w naszym ciele, podczas których żywność zostaje przekształcona w energię, której potrzebujemy do życia. Jest to zatem sposób, w jaki nasze ciało spala kalorie.  

Czy leży to w genach? 

Jeśli Twój organizm wolno spala kalorie, gdy odpoczywasz lub śpisz, masz wówczas wolny metabolizm spoczynkowy (podstawowy metabolizm). W takim wypadku Twoja przemiana materii jest rzeczywiście zależna od Twoich genów.  

Nie oznacza to jednak, że nie możesz nic z tym zrobić. Chcesz pobudzić swój metabolizm? Unikaj więc poniższych rzeczy.  

Sześciokrotnie spowalnia to Twój metabolizm 

1. Pijesz za mało wody 

Twój organizm potrzebuje wystarczająco dużo wilgoci, aby kontynuować procesy metaboliczne. Pijesz za mało wody? W takim razie spowalnia to Twoją przemianę materii, a Ty szybciej przybierzesz na wadze.  

2. Ustawiasz ogrzewanie na trochę wyższą temperaturę 

Jest to z pewnością kuszące, żeby w zimie ustawić ogrzewanie o stopień wyżej. Lecz jeśli chcesz spalić kalorie, lepiej tego nie rób. Chłodniejsza przestrzeń aktywuje ilość „brązowej tkanki tłuszczowej” w Twoim organizmie, mającej na celu utrzymanie ciepła. Ten rodzaj tłuszczu spala kalorie zamiast je przechowywać. Zatem prawdziwe pobudzenie dla Twojego metabolizmu! 

3. Jesz nieodpowiednie przekąski 

Jeśli chcesz stracić na wadze, jest to logiczne, że sięgasz po niskokaloryczne przekąski. Lecz aby pobudzić spalanie kalorii, lepszym pomysłem są mnogie tłuszcze wielonienasycone. Pomagają one przecież aktywować spalanie tłuszczu. Zdecyduj się na przykład na garść orzechów dziennie. Także te produkty żywnościowe (deze voedingsmiddelen) częściej umieszczaj w swoim menu.  

4. Za mało sypiasz 

Kiepski nocny odpoczynek zakłóca Twój rytm snu i czuwania, co ma zły wpływ na Twoją przemianę materii. Niedobór snu przeszkadza przede wszystkim w przetwarzaniu węglowodanów. Spróbuj więc spać od 7 do 9 godzin. Potrzebujesz więcej wskazówek dotyczących lepszego nocnego odpoczynku? Znajdziesz je tutaj (Die vind je hier). 

5. Nie pijesz kawy 

Odłóż na bok kubek kawy deca czy zielonej herbaty. Skok kofeiny od czasu do czasu sprawia, że przemiana materii działa na wyższych obrotach. Uwaga dla pacjentów z cukrzycą: kawa może wpływać na poziom cukru we krwi 

6. Cierpisz z powodu chronicznego stresu 

 Kiedy się stresujesz, Twój organizm wytwarza hormon zwany kortyzolem. Za wysoki poziom kortyzolu spowalnia Twój metabolizm i powoduje przyrost wagi. Zastosuj wówczas te rady na stres (antistresstips).  

Autor: 
Isabelle Ignoul, tłum: Wiktoria Dzido
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama