Zestresowana? 5 wskazówek dla kobiet, które chcą mieć zdrowe serce

Reklama

śr., 05/12/2021 - 11:52 -- MagdalenaL

Zdjęcie: Robin Higgins / Pixabay

Nie jest tajemnicą, że stres poddaje próbie Twoje emocje i może mieć negatywny wpływ na Twoje zdrowie fizyczne. Jeśli balansujesz między karierą, życiem rodzinnym, wychowaniem dzieci, lub opieką nad starszymi rodzicami, możesz czuć się przytłoczona. Nawet pozytywne rzeczy, takie tak planowanie wakacji, czy przeprowadzka do wymarzonego domu mogą spiętrzać stres, który odczuwasz.

Mimo że, być może nie jesteś  w stanie w pełni wyeliminować stres, ale możesz podjąć kroki, aby go zredukować i poprawić zdrowie twojego serca. Jest to szczególnie ważne w przypadku kobiet, mówi Erin Michos, zastępca dyrektora kardiologii prewencyjnej w Centrum zapobiegania Chorobom Sercowo-Naczyniowym im. Ciccarone. Badania wykazały, że fizyczny wpływ stresu u kobiet może przyczyniać się do powstawania chorób serca, a także pogarszać te, już istniejące dolegliwości. Na przykład, kobiety, które narażone są na duży poziom stresu, mogą mieć większe trudności z powrotem do zdrowia po ataku serca, niż mężczyźni odczuwający podobny poziom stresu. Michos mówi, że to właśnie kobiety mogą zmagać się z komplikacjami po ataku serca, a stres i niepokój mogą być za to odpowiedzialne. „ [Kobiety] być może nie wykonują czynności, które powinny, aby zminimalizować poziom stresu, takich jak ćwiczenia fizyczne, zdrowa dieta, czy uczęszczanie na rehabilitację kardiologiczną. Stres i niepokój może utrudniać powrót do zdrowia, a także zwiększać tętno i ciśnienie krwi” mówi Michos.

 

Jak stres wpływa na pracę serca

Stres nie jest jedynie stanem umysłu. Sprawia, że organizm uwalnia hormony stresu, takie jak adrenalina-tzw. reakcję „walki lub ucieczki”, która sprawia, że zwiększa się ciśnienie krwi, a tętno wzrasta. Kolejnym hormonem stresu jest kortyzol. Wysoka poziom kortyzolu wiąże się ze zwiększonym poziomem glukozy we krwi i insulinoopornością, co może prowadzić do cukrzycy, chorób serca i depresji. Wybory życiowe, których dokonują ludzie, także mogą wpływać na stan zdrowia. Michos podkreśla, że zestresowane osoby często sięgają po alkohol, unikają ćwiczeń fizycznych, jedzą niezdrowe pokarmy, a wszystko to prowadzi do chorób serca. Jednakże, istnieją sposoby na radzenie sobie ze stresem za pomocą wprowadzenia zdrowych nawyków.

 

5 zdrowych sposobów na radzenie sobie ze stresem:

1.Bądź towarzyski

Szukaj okazji do spędzania czasu z przyjaciółmi i rodziną, dobrze się przy tym bawiąc i szukając wsparcia. „Badania sugerują, że izolacja społeczna zwiększa ryzyko chorób serca”, podaje Michos. Izolacja społeczna została powiązana z niebezpiecznymi zachowaniami, takimi jak brak aktywności fizycznej i palenie, które mogą prowadzić do chorób serca.

 

2.Bądź aktywny

Ćwiczenia zwiększają poziom endorfin, które poprawiają nastrój i utrzymuje serce w dobrej kondycji. Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne zaleca wykonywanie ćwiczeń aerobowych przez 30 minut, pięć razy w tygodniu. Michos sugeruje także zwiększenie aktywności przez stosowanie metody „20-2-8”:  Na każde 20 minut siedzenia, spędź 8 minut w pozycji stojącej i 2 minuty spacerując. Sugeruje ona także wykonywanie co najmniej 10.000 kroków dziennie, a aby to kontrolować i motywować się każdego dnia, zainwestuj w krokomierz lub urządzenie monitorujące aktywność fizyczną.

3. Ćwicz świadome jedzenie

Jeśli używasz jedzenia jako mechanizmu ochronnego do radzenia sobie ze stresem, spakuj zdrowe przekąski na czas, kiedy wiesz, że będziesz poza domem. Unikaj sytuacji, w których możesz dokonać niezdrowych wyborów i planuj posiłki z wyprzedzeniem.  

 

4. Myśl pozytywnie

Badania pokazują, że optymizm poprawia zdrowie. Na przykład, w jedynym z ostatnich badań wykazano, że optymizm poprawia powrót do zdrowia po ostrym zespole wieńcowym.

 

5. Pamiętaj o czasie dla siebie

„Dbanie o własne zdrowie jest istotne. Kobiety są niezwykle zajęte opieką nad dziećmi, swoimi małżonkami i wszystkimi dookoła tak, że zapominają o swoim własnym zdrowiu. Upewnij się, że masz czas na spożycie zdrowego posiłku, ćwiczenia i uprawianie hobby, które przynosi Ci radość” mówi Michos.

Autor: 
Erin Donnelly, tłum. Agata Piotrowska
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama