Jak zerwać niewygodną przyjaźń?

Reklama

czw., 05/13/2021 - 19:26 -- MagdalenaL

                                    Zdjęcie: cottonbro / pexels

 

Niektórym osobom kryzys sanitarny i kwarantanna ułatwiły życie, ponieważ mogły
przestać trwać w uciążliwej relacji i wreszcie odetchnąć z ulgą. Dwóch specjalistów
dostarcza wskazówki, jak przekazać wiadomość o zakończeniu relacji, opierając
się na psychologii i dyplomacji.
Sprzyjający refleksji okres lockdownu dla niektórych stanowiły czas zastanowienia
się nad swoimi nawykami, swoją codziennością, uzmysłowienia sobie, czego
chcemy, a przede wszystkim czego już nie chcemy. To ustanawianie nowych
priorytetów odnosi się też do sfery przyjaźni. Jak poprawić lub całkowicie zerwać
relację, będąc przy tym delikatnym i nie raniąc przy tym drugiej osoby?
Psychoterapeutka wraz z psychologiem udzielą na ten temat rad.

 

Podaj powody 

Dla przyjaciela ta informacja może być niezręczna, a decyzja trudna do przyjęcia.
Rozmowa powinna tę sprawę nieco ułatwić. “Brak podania przyczyny rozstania i
milczenie, podczas gdy przyjaciel jest pozostawiony w niepewności jest
krzywdzące”, wyjaśnia psychoterapeutka Sarah Serievic. W praktyce, gdy
zdradzamy drugiej osobie powód oddalania się, lepiej być szczerym:
“Zdystansowałam się, ponieważ odnoszę wrażenie, że nasze rozmowy nie są już tak
ożywione jak kiedyś, czuję się coraz mniej zrozumiana. Mam wrażenie, że w naszej
relacji coś nie gra. Chciałabym poznać twoje zdanie na ten temat”, ilustruje
profesjonalistka. Cel: jak najmniej zranić drugą osobę i zachęcić ją do zastanowienia
się tą kwestią.

 

 

Posortuj swoje emocje

Wskazane jest, by wcześniej wszystko na spokojnie przemyśleć, żeby
zidentyfikować problemy, które wynikają z relacji: “Co mi się nie podoba? Czy jestem

szczęśliwa ze spędzania czasu z tą osobą? Co spada na moją odpowiedzialność?”,
pyta psychoterapeutka. Po rozważeniu tych kwestii, możemy w sposób racjonalny
porozmawiać z przyjacielem. “Jeśli będziemy przeciążeni emocjami, nasz przyjaciel
lub przyjaciółka odbierze je z taką siłą, że nie będzie w stanie ich przetrawić”, zwraca
uwagę psychoterapeutka. Podsumowując: mówmy prosto z serca, ale z umiarem.

 

Unikaj ubliżeń i oskarżeń

Przyda nam się to sformułowanie: “Odczuwam to i to, a tamto sprawia, że czuję się
tak i tak”. “To ustalenie, jakich uczuć doświadczyliśmy”, wskazuje psycholog Béatrice
Copper-Royer. Możemy sobie w ten sposób również wyobrazić, jak zareaguje nasz
rozmówca. Według psychoterapeutki Sarah Serievic “wszystko zależy od ego danej
osoby. Jeśli ma dużą dumę, odpowie: «co ty opowiadasz, wymyślasz, masz
paranoję”, a więc nas nie zrozumie”. W takim przypadku, specjalistka radzi “nie
odpowiadać i zachęcić ją do refleksji. Związek powinien się samoczynnie rozpaść,
ponieważ nasz przyjaciel niekoniecznie musi się odezwać”.

 

Nie spiesz się

Béatrice Copper-Royer zachęca do przemyśleń i przypomina, że jest to bardzo
szczególny czas: “Nie spiesz się, nie podejmuj pochopnych decyzji. Każdy inaczej
przeżył kwarantannę, czasami zdarzało się, że byliśmy rozczarowani niektórymi
przyjaciółmi. Życie toczy się dalej, a nasze spojrzenie na te relacje może się
ewoluować”.

 

 

Bądź klarowna

Jeśli już podjęłaś decyzję, bardzo ważne jest, aby jasno zakomunikować sposób, w
jaki chcemy, żeby dalej potoczyła się historia naszej znajomości. “Ważnym jest, aby
podziękować osobie za to, co wniosła do naszego życia i wytłumaczyć, że w tym
momencie naszego życia te dwa sposoby rozwoju do siebie nie pasują”, wskazuje
Sarah Serievic.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: 
Lisa Connan , tłum. Aleksandra Kaszubowska
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama