Najlepszy sposób na odzyskanie witaminy D

Reklama

czw., 05/13/2021 - 23:47 -- MagdalenaL

Zdjęcie: Gala Mayu / Unsplash

Wiosna, tuż przed latem jest idealną porą dla zabezpieczenia organizmu odpowiednim poziomem witaminy D. Czym jest groźny jej niedobór i jak go uzupełnić?

Teraz już wreszcie mamy ciepłą, słoneczną pogodę. Na dworze już od dwóch tygodni jest maj, więc jest to czas na uzupełnienie poziomu witaminy D3 w organizmie. Szacuje się, że niedobór witaminy D dotyczy 90% Polaków.

W dzisiejszych czasach, ze względu na pandemię koronawirusa powinniśmy jak nigdy dbać o odporność swego organizmu. Prawdę mówiąc, wyniki meta analizy opublikowane w listopadzie 2020 roku wykazały, że nie ma związku między niedoborem witaminy D3 a zakażeniem COVID-19, jednak osoby mające dobry poziom tej witaminy w organizmie mają zdecydowanie obniżone ryzyko ciężkiego przebiegu choroby i zgonu. Wyjaśnia ten efekt praca chemików, która ukazała się w Angewandte Chemie, w niej mówi się, iż witamin D sprawia, że wirusowi jest trudniej wniknąć do komórek.

Witamina D jest pomocna nie tylko w przypadku koronawirusa. Pomaga ona organizmowi wchłonąć wapń i fosforany, które są niezbędne dla zdrowia kości, zębów i mięśni. Oprócz tego istnieje bezpośredni związek między niedoborem witaminy D a depresją. Wiadomo, że u osób otyłych występują zaburzenia syntezy witaminy D, a jej niedobór naukowcy powiązali też z rozwojem cukrzycy, która najczęściej ma miejsce przy nadwadze.

Jesienią, zimą i wczesną wiosną musimy uzupełniać brak witaminy D suplementami wraz z dietą. Zawiera się ona między innymi w tłustych rybach morskich, żółtkach jaj, serach, mleku oraz grzybach odmiany shitake. Warto jednak pamiętać, by nie przedawkować witaminy D, dostarczając ją drogą zażycia suplementów. Najlepiej przyjmować rekomendowane dawki profilaktyczne, dostosowane do wieku i masy ciała.

Od maja do września mamy możliwość szybkiego unormowania poziomu witaminy D w sposób naturalny. Żeby to zrobić, należy być na słońcu w godzinach 10-15 przez 15 minut z odsłoniętymi nogami i rękami (w krótkiej koszulce i szortach) 3 razy w tygodniu przez okres 6 tygodni. Tego czasu wystarczy, aby uzupełnić niedobór witaminy D. Można to robić też z większą częstotliwością, bo przedawkowanie witaminy D w ten sposób nie jest możliwe. Najlepiej jednak w miarę możliwości wybierać godziny przedpołudniowe, czyli od 10 do 12, bo wtedy słońce jest bardziej efektywne przy zwiększaniu poziomu witaminy D we krwi niż po południu. Jest to też bezpieczniejsze, ponieważ naukowcy odkryli, że kontakt z popołudniowym słońcem może zwiększać prawdopodobieństwo wystąpienia groźnych nowotworów skóry. Natomiast nie wystarczy kąpać się w słonecznym promieniu, siedząc w domu, z zakrytymi oknami, ponieważ ultrafioletowe promienie, niezbędne do wytwarzania organizmem witaminy D, nie potrafią przedostać się przez szkło.

Autor: 
Nataliia Shapoval
Polub Plportal.pl:

Reklama