Ukryte korzyści zdrowotne płynące z jedzenia resztek na śniadanie

Reklama

wt., 05/25/2021 - 22:01 -- MagdalenaL

Dobrze zbilansowane jedzenie z kolacji może zapobiegać poczuciu głodu lepiej niż słodkie śniadanie.

Płatki Lucky Charms nie były podstawowym śniadaniem mojego dzieciństwa. Poranny posiłek, który najbardziej zapadł mi w pamięć, to miska pełna spaghetti z klopsikami z poprzedniego dnia.

Razem z mamą siadałyśmy czasami przy ladzie (już nieistniejącego) baru LJ Diner w Margaret w stanie Floryda, gdzie zamawiałam makaron polany czerwonym sosem. Porcja była olbrzymia dla ośmiolatki, więc kiedy moja mama w pełni zasłużenie odpoczywała następnego dnia rano, nakładałam trochę resztek do miski i podgrzewałam je w mikrofali. Było coś cudownego w porannym makaronowym wybryku — aromatyczne danie było przyjemniejsze i uszczęśliwiało mnie bardziej niż miska płatków kiedykolwiek.
Z początku było to dla mojej mamy dość dziwne, ale szybko machnęła na to ręką (hej, karmiłam się sama, więc ona mogła uciąć sobie drzemkę). Nadal uwielbiam zjadać na śniadanie miskę makaronu, chociaż teraz zazwyczaj dodaje do niego jajko.

Viv Lee, szefowa kuchni i piekarka z Atlanty, również jest fanką jedzenia resztek na śniadanie. „Wiem, że prawdopodobnie jest to niepopularna opinia, ale spaghetti z klasycznym czerwonym sosem po prostu smakuje następnego dnia lepiej, czasami nawet na zimno”, mówi. „Zimny pieczony kurczak też jest przepyszny”.

Kolejną propozycją Lee jest pożywna kanapka z zimnych resztek, którą opieka i dekoruje jajkiem. „Ser się rozpływa, a jajko zazwyczaj jest sadzone, ponieważ płynne żółtko stanowi naturalny sos i pomaga rozmiękczyć czerstwy chleb”, poleca Lee.
Kiedy dorosłam, zaczęłam się zastanawiać — czy jedzenie resztek na śniadanie jest zdrowe? Okazuje się, że owszem, może być. Oto co należy wiedzieć.

Najpierw trochę kontekstu kulturowego
 

Podczas gdy amerykańskie kubki smakowe zostały zaprogramowane do preferowania słodkich produktów, takich jak wafle, naleśniki i płatki, jako pierwszy poranny posiłek, ludzie z wielu innych krajów jedzą po przebudzeniu dania wytrawne.
Lee, na przykład, dorastała w domu koreańskim, co wpłynęło na smak jej śniadań.

„Mama czasami podawała nam na śniadanie resztę kimchi i smażonego ryżu z mielonką. Jednym z naprawdę szybkich śniadań, które robiła moja mama w letnie poranki, był pozostały ryż jęczmienny z herbatą jęczmienną i kimchi z ogórka”, opowiada.
Była zdziwiona, kiedy po raz pierwszy pojechała do Korei i odkryła, że jajka, tosty i bekon nie stanowiły najpopularniejszych śniadaniowych produktów. Zamiast tego ludzie jedli pozostały gulasz z małym wyborem banchan.

 

studio416 / Imazins via Getty Images
 

Tradycyjny koreański lunch box z kimchi, mielonką i smażonym ryżem, jaki Viv Lee jadła na śniadanie jako dziecko.
Nie ma żadnego żywieniowego powodu, żeby nie jeść rano resztek
Jeśli twój posiłek składa się z białka, zdrowych tłuszczy, jest źródłem złożonych węglowodanów i warzyw, to nie ma znaczenia, kiedy go zjesz.

„Wytrawne danie może być świetnym sposobem na zrównoważenie poziomu cukru we krwi i dać Ci energię, jakiej potrzebujesz na początku dnia, zwłaszcza jeśli urozmaicasz swoje posiłki”, mówi Jessica Bippen, dyplomowana dietetyczka z Missouri. „Jeśli resztki są łatwe i wygodne, i spełniają te kryteria, a tobie sprawiają przyjemność, korzystaj z tego”.

Rzeczywiście, są korzyści z jedzenia resztek na śniadanie!
 

Kim Rose, dietetyczka z Lakeland w stanie Floryda, je pozostałości posiłków na większość śniadań. Kiedy rozmawiała z HuffPost, właśnie kończyła jeść resztę burrito z dodatkiem truskawek i papai.

„Naprawdę próbuję dostarczyć sobie wszystkie warzywa i posiłki oparte na roślinach w jednym posiłku”, mówi Rose. Jest zwolenniczką wytrawnych potraw na śniadanie, ponieważ to pomaga ludziom dłużej pozostać najedzonymi — a w ten sposób zmniejsza prawdopodobieństwo sięgnięcia po przekąskę.

Te pełne węglowodanów wafle, które zjadasz z porządną porcją syropu klonowego? Muffinka, po którą sięgasz, wychodząc z domu? Mogą smakować wspaniale (zresztą czasami muffinka w locie to najlepsze, na co możemy się zdobyć), ale kiedy rano chcesz czegoś bardziej pożywnego, warto też rozważyć sięgnięcie po kolację z poprzedniego dnia.

„Wiele z naszych standardowych śniadaniowych produktów jest zbyt uboga w białko i zbyt bogata w węglowodany”, mówi Tara Allen, dyplomowana pielęgniarka i trenerka zdrowia. „Dlatego myślę, że czasami, kiedy ludzie są otwarci na jedzenie resztek, kończą z bardziej zbilansowanym posiłkiem z wystarczającą ilością protein, zdrowych tłuszczów, węglowodanów i wszystkiego razem”.
Poza przyczynianiem się do tycia, cukier - naturalny czy też dodany — ma mnóstwo negatywnych efektów na nasze ciała. Tworzy błędne koło intensywnego łaknienia, może przyczyniać się do depresji i stanów lękowych, a także stanowi czynnik ryzyka wystąpienia związanych z wiekiem zaburzeń funkcji poznawczych i demencji. Śniadania o niższej zawartości węglowodanów mogą również zapobiegać łaknieniu późnym rankiem. Badanie przeprowadzone przez Harvard Medical School wykazało, że poziom greliny i leptyny, hormonów odpowiedzialnych za podsycanie głodu i przyjmowania posiłków, był wyraźnie niższy u ludzi, którzy jedli śniadanie uboższe w węglowodany.

 

Hein Van Tonder / EyeEm via Getty Images
 

Wytrawna owsianka, np. z jajkiem, może pomóc zniwelować spadek cukru w ciągu dnia.
 

Spróbuj ponownie wykorzystać pozostałości po posiłkach
 

OK, może wizja podgrzania kawałka kurczaka i zjedzenia go zaraz po zwleczeniu się z łóżka nie brzmi zbyt zachęcająco. Czemu jej nie zmodyfikować? Zarówno Rose, jak i Bippen są fankami wytrawnych owsianek, które są świetnym sposobem na wykorzystanie resztek.

„Gotujesz owsiankę tak, jak robisz to zazwyczaj, ale zamiast dodawać cukru, przełóż ją do miski, dodaj różnych przypraw, sól”, wyjaśnia Rose. Wtedy możesz uwieńczyć danie pozostałym białkiem (świetnie sprawdza się tu pokrojony kurczak) i jakimiś warzywami, takimi jak szpinak i pomidory.
Masz resztkę łososia? Zjedz go na zimno na bajglu z twarożkiem i pomidorami. Jeśli miska makaronu jest w twoim guście, dodaj do niej trochę protein. Wszyscy wiemy, że jedzenie smakuje lepiej z jajkiem sadzonym, a makaron nie należy do wyjątków.
A co jest niewskazane?

Jeśli chodzi o twoją poranną ucztę z resztek, mają tu zastosowanie te same rady, co do pozostałych posiłków. Próbuj podejmować najlepsze decyzje. Oczywiście najlepiej unikać smażonego jedzenia ociekającego w tłuszcz.

„Nie jest wcale bogate w składniki odżywcze”, ostrzega Rose. „A raczej bogate w kalorie, więc moim zdaniem powinno się je omijać”.
Ale jeśli ciągnie cię do pikantnych dań, nie powstrzymuj się. Jeśli sobie z nimi radzisz, to według Rose są one rano wręcz korzystne.
„W Stanach Zjednoczonych nadciśnienie (hipertensja) stanowi naprawdę duży problem, więc ostre jedzenie może naprawdę przynieść nam korzyści”, mówi. Niektóre badania, jak te prowadzone w Chinach, sugerują, że ludzie, którzy jedzą pikantnie, są bardziej skłonni do ograniczenia łaknienia soli i mają niższe ciśnienie.

„Nie, to nie jest szok dla systemu”, twierdzi Rose. „Wiem, że wiele osób może nie być przygotowanych do radzenia sobie z jedzeniem rano pozostałości z poprzedniego dnia, ale na szczęście nie jest to niezmienne. Można wyćwiczyć żołądek do radzenia sobie zarówno z nieco cięższymi porcjami, jak i z ostrym jedzeniem”.
 

 

Autor: 
Lia Picard, tłum. Joanna Niemczyk
Polub Plportal.pl:

Reklama