7 dziwnych, specyficznych oznak odwodnienia

Reklama

ndz., 06/20/2021 - 01:18 -- MagdalenaL

Zdjęcie: andreswd via Getty Image | Picie latem wystarczającej ilości wody jest ważne. Te oznaki zaalarmują cię, jeśli pijesz za mało. 

Zastanawiasz się, czy potrzebujesz więcej H2O? Te częste, ale nieoczywiste symptomy mogą pomóc ci to stwierdzić.

Niedostateczne nawodnienie stanowi duży problem podczas letnich miesięcy. Jest coraz goręcej, ludzie dużo się pocą i naprawdę wszyscy powinni pić więcej.

A odwodnienie może mieć poważne skutki. Może będziesz potrzebować tylko jednej lub dwóch dodatkowych szklanek wody, żeby zapewnić sobie dobre samopoczucie, jednak sytuacja może też być ekstremalna i prowadzić do komplikacji zagrażających życiu, takich jak zawał. Badania sugerują, że nawet lekkie odwodnienie - w znaczeniu utraty 1-2% wody z organizmu - może utrudniać codzienne funkcjonowanie.

Niestety, rozpoznanie wczesnego stadium odwodnienia nie zawsze jest łatwe, ponieważ ludzie często nie zdają sobie sprawy z korelacji między niektórymi częstymi oznakami, a tym ile wody (lub innych płynów) piją.

Dlatego, ponieważ lato staje się coraz gorętsze, przedstawiamy kilka specyficznych sygnałów, że należy jak najszybciej się nawodnić.

1. Brzydki zapach z ust lub suchość jamy ustnej

Chociaż nie jest to ostatecznym dowodem - brzydki zapach z ust nie zawsze oznacza odwodnienia - może już być jego sygnałem, mówiła redakcji HuffPost lekarz medycyny ratunkowej w Mount Sinai Morningside w Nowym Jorku, Melissa Leber.

Istnieje ukryty mechanizm łączący niewystarczające nawodnienie z niezbyt przyjemnym oddechem. W wyniku odwodnienia produkujemy mniej śliny, która pomaga w rozdrobnieniu jedzenia i wypłukania go z ust.

„Zmniejszone działanie czyszczące śliny umożliwia rozwój bakterii, powodując brzydki oddech”, jak możemy przeczytać na stronie University of Michigan Health System. Więc jeśli zauważysz, że twój oddech stracił na świeżości, może to być sygnał ostrzegawczy, że potrzebujesz przynajmniej jednej szklanki wody.

Suchość w ustach może być kolejną potencjalną oznaką odwodnienia, chociaż nie zawsze (pozostałe możliwe przyczyny to niektóre leki lub nawet uszkodzenia nerwów). Jeśli więc często towarzyszy nam wrażenie kleistych lub spierzchniętych ust, lub też ciągłe pragnienie, stanowczo powinniśmy skonsultować to z lekarzem.

2. Spazmy lub skurcze mięśni

Eksperci uważają, że jedną z przyczyn skurczów mięśni podczas ćwiczeń jest odwodnienie i niedobór elektrolitów, co oznacza, że organizm nie posiada wystarczającej ilości kluczowych minerałów, takich jak sód i potas. Minerały te pomagają w równoważeniu poziomów pH w ciele, a także w kontrolowaniu funkcji układu nerwowego.

Jednak skurcze wynikające z odwodnienia spotykają nie tylko sportowców. Jeśli spacerujesz w upalny dzień i zaczynasz odczuwać ból lub napięcie mięśni, może to świadczyć o tym, że nie pijesz wystarczająco dużo.

Tak samo w przypadku, gdy zaczynasz doświadczać mimowolnych spazmów mięśni lub zakwasów. „Nazywamy to tężyczką”, wyjaśnia Leber, ostrzegając przy tym, że jest to coś, na co koniecznie należy zwrócić uwagę.

3. Bóle głowy

Bóle głowy to częsty sygnał lekkiego lub umiarkowanego odwodnienia i mogą być one albo znośne, albo intensywne.

Odwodnienie może również powodować występowanie migren, do tej pory jednak nie wiadomo całkowicie, dlaczego tak się dzieje. Badacze zauważyli, że odwodnienie może na jakiś czas obkurczyć komórki mózgowe, co może powodować ból.

4. Ciemny mocz

Jednym ze sposobów, w jaki profesjonaliści diagnozują odwodnienie, jest sprawdzanie, czy mocz pacjentów nie jest zbyt skoncentrowany, mówi Leber. Można jednak zacząć od prostego testu w domu.

„Spójrz na kolor swojego moczu”, sugeruje Mayo Clinic. „Kolor bladożółty oznacza nawodnienie. Jeśli jest ciemnożółty, najwyższy czas na szklankę wody (lub dwie)”. W zasadzie im więcej pijemy, tym jaśniejszy powinien być kolor moczu.

Należy jednak pamiętać, że kolor moczu może się również zmienić z powodu przyjmowanych leków lub któregoś ze składników naszej diety. Jeśli masz wątpliwości, zapytaj lekarza.

5. Letnia „grypa”

Jeśli ogólnie po prostu czujesz się źle - pomyśl o wspomnianych wcześniej bólach głowy połączonych z zawrotami, światłowstrętem lub mdłościach - pierwszym odruchem może być założenie, że dopadła cię jakaś choroba. Jednak może to być związane z odwodnieniem.

„Wszystko, co przypomina grypę, może wynikać z odwodnienia”, tłumaczy Leber, dodając, że ludzie mogą doświadczać gorączki lub dreszczy, zwłaszcza przy umiarkowanym lub znacznym odwodnieniu.

„Możemy się czuć dość okropnie”, mówi.

6. Głód

Sygnały w postaci pragnienia i głodu dochodzą, częściowo, z podwzgórza, regionu mózgu, który kontroluje te oraz inne funkcje, jak na przykład temperaturę ciała. Jeśli więc odczuwasz głód zaraz po jedzeniu, warto się zastanowić, czy winowajcom nie jest pragnienie.

Pamiętaj również, że kilka sygnałów wymienionych na tej liście - jak i inne oznaki odwodnienia - łączą się z całkiem sporą ilością oznak głodu, więc to zrozumiałe, że te dwie rzeczy są często mylone.

7. Zmęczenie

Utrzymanie nawodnienia jest naprawdę kluczowym aspektem zachowania energii w ciągu dnia. Nawodnienie pomaga ciału dostarczać komórkom najważniejsze substancje odżywcze i zapewnia prawidłową pracę organów. Niedostarczenie wystarczającej ilości wody, potrzebnej dla tych funkcji, może sprawić, że dopadnie cię zmęczenie.

Dodatkowo nawodnienie może mieć bezpośredni wpływ na jakość snu. „Nawodnienie jest ważne dla większości układów ciała, dlatego właśnie odwodnienie może objawiać się na kilka sposobów, włączając w to wpływ na sen”, wyjaśnia Sleep Foundation.

Organizacja ostrzega jednak przed popadaniem w przesadę. Zbytnie nawodnienie może powodować częste budzenie się w nocy z powodu pełnego pęcherza, co również może prowadzić do zmęczenia. Ostatecznie celem jest równowaga.

Jak dostarczyć sobie więcej wody w ciągu dnia

Nie ma sztywnych zasad co do ilości wody, którą każdy człowiek powinien zapewnić sobie w ciągu każdych 24 godzin (a zasada sześciu do ośmiu szklanek została zbagatelizowana przez wielu ekspertów).

W zasadzie ludzie „powinni pić, gasząc pragnienie”, zaleca Leber, mając na myśli, że powinno się pić, kiedy odczuwa się pragnienie, i przestać, kiedy się go nie odczuwa. Jednak Leber zauważa również, że pragnienie nie zawsze jest odpowiednim wskaźnikiem, zwłaszcza w przypadku starszych osób, które je słabiej odczuwają. Organizacje takie jak Mayo Clinic ostrzegają również, że do czasu odczucia pragnienia możemy już być nieco odwodnionymi.

Ostatecznie ważnym jest upewnienie się, że jesteśmy świadomi potrzeby nawadniania w ciągu dnia i uwzględniamy to wcześniej w planach. Zawsze miej przy sobie butelkę wielokrotnego użytku z wodą, możesz też rozważyć kupno butelki ze skalą godzinową. Jeśli nie przepadasz za czystą H2O, dobrym pomysłem mogą być ziołowe napary lub woda z dodatkiem owoców lub ziół.

„Należy przygotować jej sobie więcej, jeśli wychodzimy na upał i będziemy się pocić”, radzi Leber. „Niezależnie od czasu, ile czasu planujemy spędzić na słońcu, musimy się przygotować. Najlepiej zacząć przygotowania dzień wcześniej pijąc dodatkową ilość płynów”.

Autor: 
Catherine Pearson / tłum. Joanna Niemczyk
Polub Plportal.pl:

Reklama