Uczenie dzieci społecznej odpowiedzialności

Reklama

pon., 06/21/2021 - 20:55 -- MagdalenaL

Zdjęcie: MI PHAM / Unsplash

Uczenie dzieci społecznej odpowiedzialności – na przykład jak rozwiązywać kłótnie i prosić o pomoc – może pomóc zmniejszyć agresję w szkole.

Wielki pomysł

Według naszych zrecenzowanych badań opublikowanych w „International Journal of Behavioural Development” w czerwcu 2021, szkoły, które zachęcają uczniów do troski o uczucia kolegów i koleżanek i do ugodowego sposobu rozwiązywania konfliktów z rówieśnikami mogą pomóc zmniejszyć przypadki znęcania się,

Przeprowadzaliśmy sondaże wśród 1850 uczniów z Brazylii w wieku od 7 do 15 lat oraz ich nauczycieli przez okres 3 miesięcy w 2019 – krótko zanim pandemia koronawirusa przerwała osobisty instruktaż. Nauczyciele pracowali kultywując umiejętności związane z odpowiedzialnością społeczną u uczniów.

Uczniowie, którzy stwierdzili, że nauczyciele zachęcali ich do troski o innych i wspólnej pracy w rozwiązywaniu konfliktów, a także pielęgnowali środowisko szkolne według jasnych zasad, uznali także, że czuli się mniej agresywni jak i mniej prześladowani przez rówieśników.

Mówiąc konkretniej, przypadki bicia, kopania, popychania, plotkowania i zostawiania innych, na koniec tego okresu czasu zmniejszyły się o 34%. Uczniowie mówili, że przyjazna atmosfera w klasie była głównym powodem tego spadku.

Dlaczego to ma znaczenie

Na całym świecie, wliczając w to Stany Zjednoczone, ponad połowa dzieci i młodzieży mówi, że zdarzyło im się zostać poniżonym przez rówieśników, a nad przynajmniej 10% znęca się systematycznie.

Kiedy dzieci sobie pomagają i współpracują by rozwiązać konflikty, ćwiczą to, co psychologowie nazywają „społeczną odpowiedzialnością”, by przyczynić się do większego dobra całej grupy.

Szkoła może pielęgnować społeczną odpowiedzialność przez tworzenie środowiska, które łączy sprawiedliwość i pozytywne społeczne relacje z możliwościami nauczenia się i modelowania sposobów na bycie miłym i nieodrzucanie innych. Na przykład, nauczyciele mogą zachęcać dzieci, żeby czuły odpowiedzialność za swoje czyny, pomagały innym i szukały pomocy w potrzebie.

Co więcej, nikt nie wie jak społeczne odizolowanie się wywołane pandemią COVID-19 wpłynie na dzieci i nastolatków, którzy dorastają w Brazylii, albo gdziekolwiek indziej. Ale wydaje się, że spadek interakcji da się we znaki.

Sądzimy, że to ważne, żeby szkoły skupiły się na społecznym i emocjonalnym stanie swoich dzieci zarówno w czasie jak i po pandemii.

 Co wciąż jest niewiadomą 

Brazylia zarejestrowała ponad 17 milionów przypadków zakażenia covidem, wliczając w to ponad 480 000 przypadków śmiertelnych, stan na czerwiec 2021 – więcej niż jakiekolwiek inne państwo oprócz USA i Indii. Wiele brazylijskich szkół wprowadziło nauczanie zdalne na początku 2020 roku.

Techniki używane przez nauczycieli w naszym badaniu mogą pomóc kultywować pozytywne relacje i pielęgnować wytrzymałą odpowiedź na pandemię – w Brazylii, USA i wszędzie indziej, pośród dzieci, rodzin, szkół i społeczności. Jeżeli chodzi o to jak dokładnie społeczna odpowiedzialność może pomóc szybciej wrócić do normy, potrzebnych jest więcej badań opartych na dowodach.

Co dalej

Tworzymy sondaże szybkiej odpowiedzi, robimy wywiady z nauczycielami i tworzymy nowe programy, takie jak nowe plany lekcji dla zdalnego nauczania, w tym dla dzieci bez dostępu do internetu. Wdrażamy również programy zajęć przez media społecznościowe i platformy do zdalnego nauczania, by pomóc dzieciom kontynuować nabywanie tych umiejętności oraz pielęgnować poczucie wspólnoty w zdalnym szkolnictwie.

Naszym kolejnym celem jest zbadanie jak pielęgnacja społecznej odpowiedzialności u dzieci przyczynia się do zaangażowania w odpowiedzialne obywatelstwo, gdy zaczynają dorastać. Chcemy poznać nowe sposoby tworzenia możliwości dla dzieci i młodzieży by aktywnie angażowały się i przyczyniały się do lepszej sytuacji w ich społeczności.

Autor: 
Jonathan B. Santo, Josafa da Cunha / tłum. Sonia Berezińska
Polub Plportal.pl:

Reklama