Czy warto jeść śniadanie i jak sprawić, aby było zdrowe

Reklama

pt., 06/25/2021 - 00:48 -- MagdalenaL

Zdjęcie: Phil Hei / Unsplash

Śniadanie jest tym rodzajem posiłku, który często zostaje pominięty. Czy takie zachowanie może doprowadzić do niepożądanych skutków zdrowotnych? I jak przyrządzić naprawdę zdrowe śniadanie, aby dostarczało ono jak najwięcej wartości odżywczych?

Na jedno z tych pytań odpowiedz znajdziemy w badaniu National Health and Nutrition Examination Survey, które było przeprowadzane od 2005 do 2016 roku i obejmowało 30 889 mieszkańców Stanów Zjednoczonych w wieku od 19 lat. Naukowcy odkryli, że 15,2% uczestników, czyli 4924 osób, regularnie nie jadło śniadania. Eksperci obliczyli przybliżoną liczbę składników odżywczych dla osoby na podstawie danych o przyjmowanych pokarmach.

Okazało się, że pominięcie śniadania w dziennym jadłospisie powoduje, że organizm otrzymuje mniej wapnia z mleka, witaminy C z owoców, błonnika i minerałów ze wzbogaconych zbóż. Ponadto tym, którzy pomijają śniadanie, często brakuje żelaza, wapnia, kwasu foliowego, witamin B1, B2, B3, C i D. Okazało się również, że z innych posiłków otrzymywali niewystarczające ilości tych składników odżywczych.

Jak wynika z przytoczonych powyżej danych, śniadanie jest bardzo ważnym posiłkiem. W takim razie w jakim czasie po przebudzeniu należy je zjeść? Dietetycy radzą, że najlepiej zjeść śniadanie w trakcie pierwszych 1,5 godziny po przebudzeniu. W czasie snu organizm kontynuuje pracę, która polega na odnowieniu, więc po obudzeniu należy dostarczyć mu straconą energię. Ważną regułą prawidłowego śniadania jest to, że nie należy go spożywać w „międzyczasie”. Pierwszy posiłek dnia najlepiej zjeść w spokojnym i niespiesznym otoczeniu, starannie przeżuwając jedzenie.

Jakie wartości odżywcze powinno dostarczyć zdrowe śniadanie? Śniadanie powinno dostarczyć nawet do 30% całodziennej kaloryczności diety. Ilość energii i składników odżywczych, które dostarczysz ze śniadaniem, wspomoże cię w pierwszej połowie dnia, kiedy wydolność psychomotoryczna jest najwyższa: zwiększy się twoja kreatywność, zdolność rozwiązywania problemów, poprawi koncentracja. Każdy posiłek powinien zawierać węglowodany złożone, zdrowe tłuszcze i białko, śniadanie nie jest wyjątkiem. Idealnymi składnikami śniadania są pełnoziarniste kasze lub pieczywo, dania z jajek, jagody, owoce i warzywa, orzechy, nasiona, oleje roślinne itd.

Wiele osób nie wyobraża sobie poranku bez mocnej kawy lub świeżo wyciśniętego cytrusowego soku. Jednak należy pamiętać, że spożycie tych napojów na czczo, czyli przed posiłkiem, może mieć niekorzystny wpływ na organizm. Z raportu badania opublikowanego na lamach „British Journal of Nutrition” wynika, że kawa wypita przed śniadaniem może znacznie podnieść stężenie cukru we krwi. Z sokiem i popularną w dzisiejszych czasach wodą cytrynową powinni być ostrożne osoby z wysoką kwasowością soku trawiennego, a szczególnie osoby z chorobą refleksową lub aktywnymi wrzodami żołądka, ze względu na zakwaszanie soku żołądkowego i jego nadmiernej produkcji, co może skończyć się nieprzyjemnymi dolegliwościami.

Źródła:

https://newsyou.info/lyudyam-kotorye-ne-zavtrakayut-ne-xvataet-vazhnyx-pitatelnyx-elementov

https://newsyou.info/idealnoe-vremya-dlya-zavtraka-chtoby-poxudet-dietolog

https://zdrowie.wprost.pl/odzywianie/produkty/10371622/kawa-przed-czy-po-sniadaniu-jak-poprawic-metabolizm.html

Autor: 
Nataliia Shapoval
Polub Plportal.pl:

Reklama