Problemy z wysypianiem się? Porady na dobry sen

Reklama

ndz., 09/12/2021 - 20:05 -- MagdalenaL

Zdjęcie: Claudio_Scott / Pixabay

Przynajmniej jedna na pięć osób w Holandii ma problemy z wysypianiem się. Z tego powodu dajemy 11 wskazówek na lepszy sen.

Jeśli chcesz zobaczyć rezultaty, trzymaj się tego przez minimum 6 tygodni.

1. Zapewnij sobie odpowiednią ilość ruchu w ciągu dnia. Ludzie, którzy ćwiczą z umiarkowaną intensywnością przez co najmniej 30 minut dziennie (na przykład spacerują lub jeżdżą na rowerze) lepiej śpią.

2. Na kilka godzin przed pójściem spać unikaj telewizora, telefonu i tabletu.

3. Każdego dnia kładź się spać i wstawaj o tej samej porze. Przez 6 z 7 nocy trzymaj się stałego systemu maksymalnie 8 godzin w łóżku. Nie śpij do późna po kiepskiej nocy.

4. Wykorzystaj ostatnie pół godziny przed pójściem spać na relaks. Posłuchaj muzyki, poczytaj, zrób ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe, weź ciepłą kąpiel lub prysznic, praktykuj uważność albo medytację. Albo po prostu nie rób nic.

5. Idź spać z „pustą” głową. Jeśli zamartwianie się nie pozwala ci zasnąć, zorganizuj każdego dnia „godzinę zamartwiania się”. Spisz swoje myśli, a następnie zapisz, co zamierzasz z nimi zrobić. Jeśli jednak wciąż przewracasz się w łóżku, nie mogąc zasnąć, pomyśl sobie, że umówiłaś się ze sobą, aby robić to w czasie godziny na zamartwianie się. W razie potrzeby wstań, aby zapisać swój problem.

6. Jeśli nie możesz zasnąć, nie leż spięty i sfrustrowany w łóżku, ale wstań i porób coś relaksującego w innym pokoju. Ćwiczenia relaksujące w łóżku także się nadadzą. Nie czytaj w łóżku dłużej niż pół godziny.

7. Na kilka godzin przed spaniem unikaj ciężkich posiłków, ale też nie chodź do łóżka głodny. Po kolacji pij mniej, żeby nocą rzadziej musieć chodzić do toalety. Wieczorem unikaj kofeiny i teiny (kawy, herbaty, czekolady, coli) oraz alkoholu. Zamiast kawy wypij herbatę ziołową albo zwykłą.

8. Na krótko przed pójściem spać unikaj zaciekłych dyskusji, intensywnej nauki oraz ekscytujących programów telewizyjnych. Napięcie,które się wówczas tworzy, musi najpierw ulecieć.

9. Zadbaj o odpowiednie zasłony i usuń z pola widzenia nieporządek. Dobre łóżko także jest bardzo ważne. Nie używaj sypialni jako gabinetu albo drugiego salonu.

10. Najlepsza temperatura w sypialni, aby móc zasnąć, to około 18 stopni. Wentyluj pokój poprzez pozostawienie otwartych nawiewników powietrza lub uchylonego okna. Zadbaj o dobre łóżko, przystosowane do twojej wagi i wysokości, zainwestuj w dobry materac.

11. Nie próbuj zasnąć. Zbyt intensywne próby zaśnięcia przynoszą efekt odwrotny do zamierzonego. Spanie to mimowolny proces, którego nie kontrolujemy. Skup się na udanym spaniu, a nie na nieprzespanych godzinach.

Żadne z powyższych porad nie pomagają, twój poranny poziom cukru we krwi pozostaje zbyt wysoki, i nie pozbyłeś się problemu ze snem? Zgłoś się po pomoc i naradź się ze swoim lekarzem/terapeutą w celu rozwiązania twojego problemu ze spaniem.

Autor: 
dvn.nl Tłum.: Wiktoria Dzido
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama