Pozytywna psychologia: Czy można nauczyć się szczęścia?

Reklama

pon., 09/20/2021 - 11:56 -- MagdalenaL

Zdj. https://medizin-aspekte.de/grosszuegige-leben-gluecklicher-95170/

Kto miał już do czynienia z uważnością, na pewno już kiedyś słyszał o pojęciu pozytywnej psychologii. W dzisiejszych czasach dziedzina ta zyskuje coraz bardziej zainteresowanie. Widać to po rosnącej liczbie Life- Coaches, magazynów, czy blogów o szczęściu, jak i możliwościach kształcenia się w tej dziedzinie – jednocześnie jednak wzrasta liczba ludzi z depresją. Wg WHO w 2015 roku około 322 milionów ludzi cierpiało z powodów zaburzeń depresyjnych – 18 procent więcej niż dziesięć lat wcześniej. Jak się zdaje jesteśmy wciąż w poszukiwaniu szczęścia i siebie samych.

Co stanowi właściwie o spełnionym życiu? Jak możemy prowadzić dobre relacje? Co możemy zrobić, żeby być szczęśliwym? To wszystko, to pytania, którymi zajmuje się pozytywna psychologia. Jej hipotezą jest, że szczęścia można się nauczyć. Jeżeli prowadzimy aktywne życie, znajdujemy w swoim istnieniu większy sens i wykorzystujemy nasze mocne strony, możemy na dłużej podnosić nasze dobre samopoczucie. I nie tylko to – Według naukowców szczęśliwi ludzie żyją dłużej i rzadziej cierpią z powodu chorób psychicznych. Dlatego w pozytywnej psychologii odporność psychiczna stoi na pierwszym planie. Użyte metody nie są w żadnym wypadku ezoterycznymi czarami, lecz są naukowo sprawdzone. W tym artykule chcielibyśmy dać pogląd na najważniejsze hipotezy pozytywnej psychologii.

 

Pozytywna psychologia jako trend przeciwny

Pozytywna psychologia została wprowadzona już w 1954 przez amerykańskiego psychologa Abrahama Maslowa i w latach dziewięćdziesiątych ponownie podjęta przez Martina Seligmana. W przeszłości badania psychologiczne zajmowały się głównie czynnikami, które sprawiały ludzi nieszczęśliwymi: w latach 1887- 1999 ukazało się około 170. 000 artykułów, które opracowywały tematy takie jak lęki, czy depresja, a tylko około 12. 000 o uczuciach pozytywnych. Pozytywna psychologia doprowadziła do zmiany perspektywy. W przeciwieństwie do klasycznej psychologii ta pozytywna poświęcona jest pozytywnym aspektom życia i bada te czynniki, które wzmacniają człowieka i podnoszą jego dobre samopoczucie. Seligman w swoim koncepcie podsumował, które aspekty przyczyniają się do spełnionego życia.

Pięć filarów szczęścia

Z wyników swoich badań Seligman zestawił pięć cech modelu PERMA, które składają się na szczęśliwe życie. PERMA to akronim składający się z następujących elementów: Positive Emotions, Engagement, Relationship, Meaning i Achivement. Jak te cechy mogą zwiększyć nasze lepsze samopoczucie, wyjaśnimy poniżej:

 

  1. Positive Emotions (pozytywne emocje)

Ważnym dla naszego dobrego samopoczucia czynnikiem jest przeżywanie pozytywnych uczuć jak przyjemność, czy wdzięczność. Z pomocą różnych ćwiczeń z pozytywnej psychologii można je trenować. Możemy na przykład pisać dziennik wdzięczności, w którym zapiszemy każdego wieczoru trzy rzeczy które były pozytywne danego dnia. Nie chodzi o to, że zawsze wszystko musi być dobrze. Jednak ten nawyk pomoże odwrócić wzrok od negatywności i skierować go na małe momenty szczęścia dnia codziennego.

 

  1. Engagement (określenie mocnych stron)

Naukowcy badający pozytywną psychologię byli w stanie odkryć, że zwiększamy nasze uczucie szczęścia przez prawidłowe określenie naszych mocnych stron charakteru. Wtedy łatwo możemy doprowadzić do stanu flow, w którym oddajemy się tylko jednej rzeczy i o wszystkim wokół zapominamy. Da się to osiągnąć przy najróżniejszych czynnościach, jak sport, czy malowanie. Dobrą możliwością, żeby znaleźć własne mocne strony i talenty jest test Values- in- action. Został on opracowany przez naukowców i odpytuje ze wszystkich 24 mocnych stron charakteru, jak na przykład ciekawość czy entuzjazm.

 

  1. Relationships (pozytywne relacje)

Obojętnie, czy głębokie przyjaźnie, szczęśliwe związki, czy rodzina – spełniające się relacje z innymi ludźmi wywołują w nas pozytywne uczucia. To jest ważne, że znamy osoby, którym możemy zaufać w których pobliżu czujemy się jak w siódmym niebie. Czasem potrzebujemy tylko długiego spaceru z najlepszą przyjaciółką albo rozweselającej rozmowy telefonicznej, żeby poczuć się potem jak na skrzydłach. Jeżeli chcielibyśmy zwiększyć nasze dobre samopoczucie, powinniśmy pielęgnować nasze relacje i częściej wyrażać szacunek wobec innych.

  1. Meaning (sens)

Seligman wychodzi z założenia, że poczucie sensu jest dalszym krokiem do spełnionego życia. Nie musimy znajdować „jednego sensu” życia, który dla wszystkich obowiązuje, ale chodzi o to, żeby znaleźć nasz własny przepis i według niego żyć. To może być określony zawód albo misja, żeby pomagać innym ludziom. Dodatkowo: Poszukiwanie sensu nie jest takie proste i może trwać bardzo długo, jednak zawsze się opłaca.

 

  1. Achievement (osiągnięcie celu)

Kto nie zna tego cudownego uczucia, kiedy w końcu osiągnęliśmy nasz cel, nad którym już długo pracowaliśmy. Czy to bieg w maratonie, oddanie pracy magisterskiej, czy budowa domu. Ale należą też do tego małe cele. W ten sposób wzrasta nie tylko poczucie własnej wartości, ale też osobiste zadowolenie. Dlatego pozytywna psychologia radzi, by wyznaczać sobie sensowne cele, które rzeczywiście możemy osiągnąć.

Wydaje się czymś logicznym, że stajemy się szczęśliwsi na dłużej, kiedy prowadzimy aktywne życie i kierujemy swój wzrok na nasze mocne strony i pozytywne rzeczy. Jednak szczęście jest czymś subiektywnym i dla każdego może mieć inne znaczenie. Dlatego ważne jest, żebyśmy znaleźli dla siebie aspekty, które przyczynią się do dobrego samopoczucia. Oczywiście nikt nie jest zawsze szczęśliwy, ale pozytywna psychologia może pomóc zmienić nasze nastawienie.

Autor: 
Miriam Stropel Tłumacz: Magdalena Kulesza
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama