„Jak stać się bardziej cierpliwym wobec codziennych problemów?”

Reklama

czw., 10/21/2021 - 22:17 -- MagdalenaL

(CNN) - kiedy winda jedzie wolno, zaciskasz zęby i przeklinasz pod nosem. Jeśli nadal nie otrzymałeś swojej latte lub stolika w restauracji, pstrykasz na baristę lub hostessę i domagasz się informacji, dlaczego to tak długo trwa.

Każdy ma takie chwile, w których brakuje mu umiejętności zachowania spokoju w obliczu frustracji, przeciwności losu lub cierpienia, znanej również jako cierpliwość.

"Mamy oczekiwania dotyczące tego, co powinno być i co jest odpowiednim czasem oczekiwania w kolejce, lub jak szybko powinienem być w stanie gdzieś dotrzeć, lub jak ktoś inny powinien się zachowywać lub jak powinienem się czuć" - powiedziała Sarah Schnitker, profesor nadzwyczajny psychologii i neuronauki na Uniwersytecie Baylor i autorka badania z 2012 roku " Badanie cierpliwości i dobrego samopoczucia".

"Kiedy te oczekiwania zostają naruszone, często właśnie wtedy nasze emocje stają się rozregulowane" - powiedziała Schnitker.

Niecierpliwość nie zawsze jest zła, ale ludzie, którzy są chronicznie niecierpliwi mogą doświadczać więcej stresu, co zwiększa ryzyko problemów zdrowotnych, takich jak problemy sercowo-naczyniowe, powiedziała Schnitker.

Niektórzy ludzie są bardziej cierpliwi niż inni, ale nie jesteśmy " z góry skazani na jakikolwiek naturalny punkt odniesienia dla naszej cierpliwości" - powiedziała Schnitker w rozmowie z CNN. "Dzięki celowym praktykom możemy kształtować naszą cierpliwość i ułatwić sobie czekanie".

Oto niektóre z zaleceń Sarah Schnitker, jak rozwinąć w sobie więcej cierpliwości.

Ten wywiad został lekko zredagowany dla uzyskania odpowiedniej długości i przejrzystości.

CNN: Kiedy jesteś niecierpliwy, co dzieje się w twoim mózgu i reszcie ciała?

Sarah Schnitker: Twoje emocje stają się aktywne. Kiedy to się dzieje, jest to reakcja całego ciała. Nasze tętno może wzrosnąć. Ilość energii elektrycznej płynącej przez naszą skórę (zwana przewodnością skóry) może się zmienić. Zależy to również od tego, jakie emocje mogą się pojawić. Niepokój związany z przegapieniem kolejnego spotkania, jeśli coś nie odbędzie się na czas, może być nieco inny niż zniecierpliwienie, które jest bardziej napędzane przez gniew. Jednak we wszystkich tych przypadkach nasz system fizjologiczny jest pobudzony i zaczyna wchodzić w reakcję stresową - pobudzenie typu "walcz lub uciekaj".

Czasami niecierpliwość pomaga nam skupić uwagę i przygotowuje nas do działania. Jednak kiedy jest to sytuacja, której nie możesz kontrolować lub nie możesz wiele zrobić, zmiana własnych emocji jest opcją, którą masz - w zasadzie ich regulacja i przywrócenie siebie do stanu spokoju.

CNN: Jak ludzie mogą stać się bardziej cierpliwi?

Schnitker: Poznawcze przewartościowanie - kiedy myślisz o sytuacji z nowej perspektywy - lub odkrycie korzyści - zadając sobie pytanie, co pozytywnego może wyniknąć z tej negatywnej sytuacji - może pomóc ci czekać w danej chwili i może również pomóc ci zbudować cierpliwość na dłuższą metę. Również uświadomienie sobie emocji i zidentyfikowanie tego, co czujesz i dlaczego, może pomóc.

Innym krokiem, o którym lubię mówić, jest połączenie cierpienia, czekania lub kłopotów z twoim większym celem lub celami życiowymi. Czy to, przez co przechodzisz, ma jakieś znaczenie? Jak możesz wykorzystać to znaczenie jako zasób, który pomoże ci poradzić sobie z negatywnymi emocjami w danej chwili? Przeprowadziliśmy badania, w których przyjrzeliśmy się cnocie cierpliwości u pacjentów psychiatrycznych hospitalizowanych z powodu ryzyka samobójstwa lub innych zaburzeń psychicznych. Okazało się, że nawet wśród tej populacji, ci, którzy byli bardziej cierpliwi, byli w stanie skuteczniej radzić sobie z kryzysami. Zaobserwowano u nich również zmniejszenie objawów depresji. Cierpliwość może pomóc w powrocie do zdrowia, nawet w najtrudniejszych przypadkach cierpienia.

Praktykowanie cierpliwości może być trudne w ferworze chwili. Wyobraź sobie, że masz do czynienia z dzieckiem, które wpada w złość, czekasz na wyniki biopsji piersi lub utknąłeś w korku przed naprawdę ważnym spotkaniem - możesz spróbować zastosować te wskazówki w takiej chwili. Jednak jeśli chodzi o tworzenie nawyków, badania sugerują, że skuteczne jest ćwiczenie tych strategii w momentach, które nie są tak stresujące, lub w drobniejszych sprawach w ciągu dnia. Postaraj się być cierpliwym, gdy winda jedzie zbyt wolno. W ten sposób zdobędziesz pewne umiejętności, zanim dojdziesz do sytuacji, w której sytuacja będzie miała większe znaczenie.

Rozmawianie o swoich wysiłkach z innymi może być naprawdę pomocne. Lepiej jest trenować, niż próbować. Regularne praktykowanie medytacji lub po prostu bycie bardziej uważnym również koreluje z większą cierpliwością.

Możesz również budować swoją cierpliwość poprzez zwiększanie płynności emocjonalnej, czyli zdolności do rozpoznawania i nazywania swoich emocji. Płynność emocjonalna ułatwia ponowną ocenę sytuacji, gdy jesteś w danej chwili lub po jej zakończeniu. Jeśli zmienisz sposób myślenia, zmieni się też twoje samopoczucie - ale najpierw musisz wiedzieć, co czujesz.

CNN: Jak ludzie mogą poprawić swoją cierpliwość w związkach?

Schnitker: Podstawowe kroki będą takie same; porady będą po prostu nieco inne w odbiorze. To co jest pomocne, to wiedzieć jakie są twoje cele i zadania w związku. Na przykład: "Jako rodzic chcę pomóc tej młodej osobie rozwinąć się w dobrze prosperującego dorosłego. Chcę, aby była życzliwa i hojna".

Myślenie o tym, czego chcesz ich nauczyć w dłuższej perspektywie, może pomóc ci w danej chwili - powiedzenie: "OK, to jest część nauczania dyscypliny i samokontroli oraz pomagania im w stawaniu się dorosłymi, którzy są mili i wnoszą wkład w społeczeństwo. To ma pewien sens, dlaczego znoszę krzyki i stosuję pozytywne praktyki wychowawcze".

W kontekście romantycznego związku lub małżeństwa, zastanów się, co budujesz, zamiast skupiać się tylko na negatywnych przypadkach. Wypełnij pozytywną stronę, która motywuje cię do trzymania się swojej cierpliwości podczas zmagań.

CNN: Czy są inne korzyści z bycia bardziej cierpliwym?

Schnitker: Ludzie, którzy mają większą cierpliwość, zazwyczaj mają więcej empatii. Umiejętność rozważania perspektywy innych i myślenia o potrzebach innych, a nie tylko swoich, często pomaga - zwłaszcza w tych jednorazowych sytuacjach, kiedy stoisz w kolejce. Są też inni ludzie, którzy mogą mieć trudne dni.

Badania pokazują, że ludzie, którzy są bardziej cierpliwi, mają lepsze samopoczucie - większą satysfakcję z życia, nadzieję, poczucie własnej wartości, ogólnie pozytywne emocje. Wydają się być w stanie realizować swoje cele z większym wysiłkiem i mają większą satysfakcję z postępów w ich realizacji. Pacjenci z większą cierpliwością mają mniej objawów zdrowotnych, takich jak bóle głowy, wrzody, biegunka i inne.

CNN: Jak długo może potrwać doskonalenie cierpliwości?

Schnitker: Potrzeba dużo czasu, aby rozwinąć cierpliwość. Z nawykami jest wiele zmienności - wyrobienie nawyku może trwać od 20 dni do prawie roku. Z cierpliwością zauważyliśmy, że ludzie osiągają poprawę przy minimalnym (czasie spędzonym z ekspertami od zdrowia psychicznego) - np. cotygodniowa, półgodzinna interwencja w ciągu czterech tygodni. Nie będzie to trwało wiecznie. Jednak mówimy o stopniowaniu - to nie jest tak, że jest ktoś tylko cierpliwy lub niecierpliwy. To jest takie kontinuum. Kiedy jednak ludzie starają się być bardziej cierpliwi, często widzą pierwsze korzyści.

Musisz również być cierpliwy wobec siebie. Bądź współczujący i życzliwy wobec własnego rozwoju i wiedz, że to nie jest coś, co możesz zmienić z dnia na dzień. Cierpliwość można pielęgnować, ale należy też pamiętać że nawyków nie da się szybko zmienić.

Autor: 
Kristen Rogers Przekład: Magdalena Ambicka
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama