Rodzice mogą pomóc dzieciom zachować bezpieczeństwo w sieci

Reklama

pt., 11/19/2021 - 01:00 -- MagdalenaL

Tytuł oryginalny: „Dzieci poniżej 10 roku życia korzystają z mediów społecznościowych. Rodzice mogą pomóc im zachować bezpieczeństwo w sieci”

Już nie tylko nastolatki korzystają z mediów społecznościowych. Coraz młodsze dzieci korzystają z tych aplikacji, a niektórzy rodzice nie są pewni, czy ich dzieci mogą zachować bezpieczeństwo w sieci.

Około połowa rodziców dzieci w wieku od 10 do 12 lat i 32% rodziców dzieci w wieku od 7 do 9 lat zgłosiło, że ich dzieci korzystały z aplikacji społecznościowych w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku, według nowego krajowego sondażu na temat zdrowia dzieci, opublikowanego przez Szpital Dziecięcy im. C.S. Mott w poniedziałek.

„Wciąż trwa debata na temat tego, jak wcześnie jest za wcześnie, jeśli chodzi o aplikacje społecznościowe i jak rodzice powinni to nadzorować”, powiedziała współkierownik Mott Poll Sarah Clark, naukowiec zajmujący się badaniami w dziedzinie pediatrii na Uniwersytecie w Michigan, w oświadczeniu.

„Nasza ankieta sprawdza jak często nastolatki i młodsze dzieci korzystają z platform społecznościowych i jak dokładnie rodzice monitorują te interakcje”.

Prawie jedna trzecie rodziców dzieci w wieku od 7 do 9 lat poinformowała, że ich pociechy korzystały z aplikacji społecznościowych w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2021 roku.

Ustalenia te są „kolejnym dowodem na to, że dzieci poniżej 13 roku życia chętnie korzystają z platform mediów społecznościowych, niezależnie od powodów – rozrywki, sławy, łączenia się z przyjaciółmi lub bycia wciągniętym przez angażujący design wspólny dla tych stron”, powiedziała dr Jenny Radesky, asystentka profesora pediatrii behawioralnej na Uniwersytecie Michigan C.S. Mott Children’s Hospital, za pośrednictwem poczty elektronicznej. Radesky nie brała udziału w ankiecie.

Decydując, które aplikacje są odpowiednie dla ich dziecka, ponad 60% rodziców rozważało, czy aplikacje mają kontrolę rodzicielską, czy są oceniane jako odpowiednie dla grupy wiekowej ich dziecka lub czy są potrzebne do nauki szkolnej. Od 51% do 66% rodziców stosowało blokady rodzicielskie na niektórych stronach, zatwierdzanie nowych kontaktów przez rodziców, ustawienia prywatności, dzienne limity czasu i kody dostępu do niektórych treści.

Wielu rodziców miało również obawy co do zdolności dziecka do bezpiecznego poruszania się po aplikacjach społecznościowych. Niektórzy martwili się, że ich dziecko może udostępniać prywatne informacje, nie zdając sobie z tego sprawy, natknąć się na drapieżników seksualnych, zobaczyć dojrzałe zdjęcia albo filmy lub nie być w stanie rozróżnić, które są prawdziwe, a które fałszywe. Prawie 50% rodziców dzieci korzystających z mediów społecznościowych nie było przekonanych, że ich dziecko będzie w stanie rozróżnić czy inny użytkownik jest dorosłym czy dzieckiem, ponieważ może to być trudne do rozróżnienia, według raportu.

Ustawa o ochronie prywatności dzieci w Internecie wymaga od operatorów aplikacji i innych usług internetowych zapewnienia rodzicom opcji kontroli nad udostępnianiem prywatnych informacji, napisali autorzy ankiety. Ale 17% rodziców dzieci korzystających z aplikacji społecznościowych powiedziało, że oni nie używają żadnej kontroli rodzicielskiej – z powodów takich jak brak możliwości znalezienia informacji potrzebnych do ustawienia kontroli rodzicielskiej, myślenie, że monitorowanie korzystania z aplikacji społecznościowych przez ich dziecko jest zbyt czasochłonne, lub uważają, że jest to strata czasu, ponieważ dzieci znajdują sposoby na obejście kontroli rodzicielskiej.

„W tym momencie pandemii rodzice są w stanie całkowitego wypalenia, więc jest całkowicie uzasadnione, że czują się przytłoczeni lub bezsensownie próbują nadążyć za platformami mediów społecznościowych, które są zasilane miliardami dolarów przychodów i ogromnymi możliwościami analizy danych”, powiedziała Radesky.

Jednakże, jeśli „rodzice pozwalają młodszym dzieciom angażować się w media społecznościowe, powinni wziąć odpowiedzialność za uczynienie środowiska dziecka tak bezpiecznym, jak to tylko możliwe”, powiedziała Clark, bez względu na to, jak to niewygodne. „Jeśli rodzice nie mogą zobowiązać się do odgrywania aktywnej roli w korzystaniu przez dziecko z mediów społecznościowych, powinni pozwolić dziecku poczekać na korzystanie z tych aplikacji”.

Pomagając dziecku pozostać bezpiecznym online

To, żeby korzystanie z mediów społecznościowych przez te dzieci mogło być przyjazne poprzez dziecięce wersje lub sekcje aplikacji, jest możliwe, napisali autorzy. Również, niektóre aplikacje wykonane specjalnie dla najmłodszych próbowały ograniczyć zagrożenia bezpieczeństwa poprzez ograniczenie funkcji, takich jak publikowanie zdjęć lub korzystanie z prywatnych czatów lub oferując raporty użytkowania dla rodziców. Rodzice, którzy rozważają umożliwienie dziecku korzystania z niektórych aplikacji społecznościowych, powinni najpierw je sprawdzić, radzi Clark. „Rodzice powinni sprawdzić, czy treści są selekcjonowane tak, aby pozwalały na korzystanie tylko z programów przyjaznych dla młodzieży lub czy istnieje moderator, który usuwa nieodpowiednie treści”, powiedziała. „Powinni również korzystać z blokad rodzicielskich lub kodów dostępu do niektórych stron lub treści”.

Aby uzyskać zasoby dotyczące korzystania z mediów społecznościowych przez dzieci, Radesky zaleciła rodzicom odwiedzenie wskazówek opartych na Common Sense Media, niezależnej organizacji rzeczniczej, zapewniającej recenzje ekspertów, badania i narzędzia, aby pomóc rodzicom zapewnić dzieciom cyfrowe dobro.

Rodzice również mogą zasięgnąć informacji zebranych przez twórców filmu Screenagers i zawartych w cotygodniowym blogu prowadzonym przez lekarza dr Delaney Ruston, twórcę filmu, powiedziała Radesky. Blog jest „warty śledzenia”, aby dowiedzieć się, jak rozmawiać z dziećmi o tym, co często może być drażliwe i trudne do omówienia z nastolatkami, dodała Radesky.

Jeśli chodzi o to, jak rodzice mogą omówić swoje obawy związane z mediami społecznościowymi w sposób, który może rezonować z ich dziećmi, Radeski zasugerowała „mówienie o tematach wartych uwagi, takich jak Facebook Files. Dzieci będą chciały wiedzieć, kiedy są one wykorzystywane i może to pomóc pobudzić rozmowę o tym, kiedy firmy technologiczne przekraczają granicę”.

Ilekroć młodzi synowie Radecky mogą mieć konta w mediach społecznościowych, powiedziała, że często wypytuje ich o to, czy treści przedstawiające obraz ciała, które widzą w Internecie są nieodpowiednie, wykorzystujące bądź niepokojące.

Istnieją również potencjalne rozwiązania dla rodziców, którzy nie są pewni, czy ich dziecko potrafi rozróżnić między dorosłym a dzieckiem lub prawdą a dezinformacją. „Zachęcaj dzieci, aby nie odpowiadały bezpośrednio na wiadomości lub posty od osób, których nie znają, nawet jeśli ta osoba twierdzi, że jest dzieckiem”, powiedziała Radesky.

„Tak wiele treści w mediach społecznościowych jest wzbogacanych, filtrowanych lub poprawianych w jakiś sposób, aby zyskać większe ‘zaangażowanie’ w kanale rekomendacji. Nauczanie dzieci zdrowej dawki sceptycyzmu, gdy patrzą na każdy kanał rekomendacji, jest teraz kluczowe”, powiedziała Radesky. „Dzieci mogą zdobyć te umiejętności, ale będą potrzebowały wsparcia od rodziców i nauczycieli”.

Edukacja działa, wynika z ankiety. Rodzice, których dzieci zostały nauczone przez ich szkoły o bezpiecznym korzystaniu z mediów społecznościowych, byli bardziej pewni rozeznania swoich dzieci związanych z mediami społecznościowymi, zgodnie z wynikami ankiety. To sugeruje, że szkolne programy nauczania w zakresie umiejętności cyfrowych i obywatelstwa mogą przenosić się do życia domowego lub wywoływać bardziej owocne rozmowy między rodzicami i dziećmi, powiedziała Radesky.

„Możliwe jest również, że dzieci, które mają szczęście uczęszczać do szkół uczących cyfrowego obywatelstwa, mieszkają w dzielnicach o wyższym statusie społeczno-ekonomicznym, gdzie rodzice mogą czuć się bardziej pewni siebie w kwestii zarządzania technologią”, dodaje Radesky.

„W moim badaniu z 2016 r., w którym przeprowadzałam wywiady z rodzicami o niższych dochodach, pochodzącymi z przedmieść, środowisk akademickich i firm technologicznych, te dwie ostatnie grupy czuły się znacznie lepiej przygotowane do prowadzenia tego typu złożonych rozmów i ustalania zasad”, powiedziała.

Poniżej znajdują się informacje na temat konfigurowania dostępnych kontroli rodzicielskich lub bezpieczeństwa na popularnych platformach mediów społecznościowych:

Autor: 
Kristen Rogers / tłum. Magdalena Hałasa
Polub Plportal.pl:

Reklama